بولتون اسم رمز شکست ترامپ در انتخابات می‌شود؟/ لابی شدید دموکراتها با جمهوریخواهان سنتی برای شهادت بولتون در سنا

کدخبر: ۳۲۳۲۰۹
اقتصادنیوز: اگر همین نسبت ( مخالفت 17 درصدی جمهوریخواهان با ترامپ) پابرجا باقی بماند، احتمال شکست ترامپ در انتخابات آتی بسیار بالا خواهد بود.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از نامه نیوز، سرانجام همان گونه که پیش بینی می شد، جان بولتون مشاور امنیت ملی سابق ایالات متحده آمریکا رسما از پشت پرده ماجرای "اوکراین گیت" پرده برداشت و تایید کرد که ترامپ اعطای کمکهای مالی به کشور اوکراین را به  همکاری زلانسکی رئیس جمهور این کشور اروپایی بر سر پرونده بایدن و پسرش منوط کرده است. بازی کمی پیچیده شده است! هم اکنون ترامپ سعی دارد با استناد به حق ویژه خود و فراتر از آن، با توجه به نقش آفرینی پررنگ جمهوریخواهان در سنا، مانع از حضور جان بولتون در جلسه استیضاح خود شود. "شهادت رسمی بولتون در سنا" معنایی به جز صحت ادعاهای مطرح شده در خصوص پرونده خیانت ترامپ نخواهد داشت. از سوی دیگر، اگر ترامپ مانع از حضور بولتون در جلسه استیضاخ شود نیز مشاور امنیت ملی سابق آمریکا قصد ندارد به سادگی از کنار ماجرا بگذرد!

جان بولتون اخیرا در کتابی که بخشی از آن در اختیار روزنامه نیویورک تایمز قرار گرفته است، ماجرای زد و بند ترامپ و زلانسکی را تایید کرده و از تاخیر هدفمند کاخ سفید در ارائه کمکهای مالی به اوکراین پرده برداشته است. همین مسئله سبب شده است تا دموکراتها اصرار ویژه ای بر روی حضور بولتون در سنا داشته باشند. در این میان، دموکراتهای سنا مشغول رایزنی با برخی سناتورهای جمهوریخواه که رویکرد مستقل تری از کاخ سفید دارند می باشند تا در نهایت، بتوانند با حمایت آنها زمینه لازم برای حضور بولتون در جلسه استیضاح را به دست بیاورند. با این حال افرادی مانند تام کاتن، تد کروز و مک کانل که قصد دارند هر چه سریع تر پرونده استیضاح ترامپ را با رای منفی به این موضوع مختومه نمایند، به شدت با این موضوع مخالفند. شاید از زمان طرح موضوع استیضاح ترامپ تا کنون، هیچ چیز به اندازه اقدام اخیر بولتون ، رئیس جمهور آمریکا را نگران نکرده است. اگرچه تا قبل از بولتون، مقامات زیادی از جمله "رکس تیلرسون"،" ژنرال مک مستر" و " جیمز متیس" از دولت ترامپ کناره گیری کرده یا ناچار به استعفا شده اند، اما جان بولتون هرگز قصد ندارد به سادگی از کنار ماجرای برکناری خود بگذرد!

بولتون روحیات متفاوتی با دیگر اعضای دولت ترامپ دارد. ترامپ و مشاورانش نیز به خوبی می دانند که بولتون با توجه به روحیات و افکاری که دارد، بزرگ ترین خطر ممکن برای کاخ سفید  محسوب می شود! ترامپ به جمهوریخواهان سنا اعلام کرده است تا اقدامات لازم  را برای جلوگیری از حضور بولتون در جلسه استیضاح صورت دهند. آدام شیف مدیر اصلی طرح استیضاح دونالد ترامپ  که ریاست کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان را نیز بر عهده دارد، معتقد است که  مجلس سنا نمی‌تواند بدون شنیدن شهادت جان بولتون مشاور سابق امنیت ملی کاخ سفید درباره پرونده اوکراین، محاکمه معناداری انجام دهد.با این حال، سناتورهای جمهوریخواه سعی دارند در نهایت مانع از حضور بولتون در دادگاه استیضاح ترامپ شوند.

انتشار بخشی از کتاب بولتون در روزنامه نیویورک تایمز، که دقیقا مربوط به ماجرای اوکراین گیت می باشد، منجر به خشم و عصبانیت شدید ترامپ از مشاور امنیت ملی سابق کاخ سفید شده است. ترامپ در توئیتی  در پاسخ به افشاگری های اخیر بولتون نوشته است :

" من هرگز به بولتون نگفتم که کمک مالی به اوکراین با تحقیقات مربوط به دموکرات‌ها پیوند خورده است، از جمله بایدن‌ها. در واقع، او هرگز در آن زمان نسبت به این مساله اعتراض نکرد. اگر جان بولتون چنین چیزی را گفته است، تنها برای فروش کتابش بوده است. متن تماس‌های تلفنی من با زلانسکی رئیس جمهور اوکراین ثابت می‌کند که هیچ فشاری و هیچ گونه مشکلی وجود نداشته است. رئیس جمهور و وزارت خارجه اوکراین نیز این مساله را تایید کرده‌اند."

با این حال اسناد و شواهد موجود، ادعای ترامپ را مورد تایید قرار نمی دهد! شاید تنها انتقاد قابل پذیرش ترامپ در قبال بولتون، چرایی سکوت قبلی وی در زمان طرح ماجرا( موضوع تاخیر ارائه کمکها به دولت اوکراین در ازای افشاگری علیه بایدن) بوده است.

به نظر می رسد فارغ از حضور یا عدم حضور بولتون در جلسه استیضاح ترامپ، مشاور امنیت ملی سابق ایالات متحده تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 و در رسانه ها و محافل مختلف ، دست از افشاگری های خود علیه ترامپ بر ندارد. کینه ای که بولتون از ترامپ و جولیانی و تا حدودی مایک پمپئو به دل گرفته است، به آسانی قابل رفع نیست! همین مسئله می تواند منجر به کاهش نسبی آرای ترامپ در اردوگاه جمهوریخواهان شود. نظرسنجی مشترک "هیل –هریس ایکس" نشان می دهد که در حال حاضر  17 درصد از جمهوریخواهان، خواستار استیضاح و برکناری ترامپ از مسند قدرت هستند. این نظرسنجی، قبل از افشاگری های اخیر جان بولتون و انتشار آن در روزنامه نیویورک تایمز صورت گرفته است. حتی اگر همین نسبت ( مخالفت 17 درصدی جمهوریخواهان با ترامپ) پابرجا باقی بماند، احتمال شکست ترامپ در انتخابات آتی بسیار بالا خواهد بود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید