ماجرای توئیت جنجالی مشاور نماینده جبهه پایداری و دم خروس فتنه قومیت‌گرایی در انتخابات قم

کدخبر: ۳۲۳۳۷۹
اقتصادنیوز: محمد صدرایی در یادداشتی در روزنامه ۱۹دی نوشت: معمولاً برای پیروزی در هر انتخابات، ایجاد یک سری پیش شرط لازم است. برای شهر قم که پایگاه علم و اجتهاد و شهری ویژه است، نمایندگی کردن در مجلس از دوره اول تا امروز کار ساده‌ای نبوده.

به گزارش اقتصادنیوز، وی در ادامه نوشت: نگاهی به تاریخچه نمایندگان قم در مجلس که بیندازید، نام روحانیون بلندپایه‌ای و مدیران کارکشته‌ای را خواهید دید که در مناصب دیگر هم درخشش خوبی داشته‌اند.

عده‌ای با اقدامی هماهنگ و حساب شده از دوره نهم مجلس اما این معادله را به هم زده و افرادی صرفاً با موج‌سواری بر محرومیت‌های برخی مناطق شهری و تکیه بر قومیت‌گرایی از مردم رأی گرفته و به مجلس راه یافتند.

این درحالی است که تبعات این نحوه برخورد با موضوع انتخابات در عمیق‌تر شدن شکاف اجتماعی و ایجاد حس نارضایتی و خشم در بخش‌هایی از مردم در سالهای اخیر قابل مشاهده است. این رویه در سالهای گذشته مورد انتقاد دلسوزان شهر بود اما همیشه به نحوی انکار می‌شد تا اینکه توئیت اخیر مشاور امیرآبادی فراهانی و واکنش‌ها نسبت به آن، این موضوع را بیش از پیش برای افکار عمومی روشن کرد.

مشاور امیرآبادی که طراح و مجری بسیاری از اقدامات اجتماعی و سیاسی وی در قم است، در توئیت خود قم را به دو دسته پایین‌شهر و ترک نشین (منطقه ۲ و ۶) تقسیم کرده و مدعی شده در این انتخابات، سیلاب رأی این مناطق، عده‌ای از مردم پایین‌شهر را بی‌خانمان خواهد کرد!

هر کسی از بیرون به این صحنه نگاه کند متوجه خواهد شد که چه تفکری در سالهای گذشته انتخابات مجلس در قم را مدیریت کرده که سطح نمایندگان از مجتهد و فیلسوف به کسانی رسیده که برگ برنده‌شان نه در علم و مدیریت قوی بلکه صرف تعلق داشتن به یک قومیت است.

همین موضوعات موجب شده در انتخابات اسفندماه، مردم قم گزینه‌های بسیار اندکی برای انتخاب داشته باشند و اکثر چهره‌های ارزشمند شهر که توانایی نمایندگی مجلس را دارند، از حضور در این عرصه اجتناب ورزند چرا که در طوفان‌های قومیتی به پا شده از سوی عده‌ای یا غرق شده، یا انرژی خود را برای یک حضور انتخاباتی صحیح از دست می‌دهند.

بدتر از این‌ها تأثیری است که این رفتارهای قومیتی در احساس نارضایتی مردم از زندگی شهری خواهد گذاشت. انتخابات دوم اسفندماه تمام می‌شود اما تبعات موج‌سواری بر احساسات قومیتی و ایجاد شکاف اجتماعی موضوعی نیست که به سادگی قابل جبران نخواهد بود.

وجود محرومیت در برخی نقاط شهری در شرایط شهری مانند قم که از نرخ‌های نجومی مهاجرت در دوره‌هایی رنج برده، امر عجیبی نیست. حل معضلات این مناطق و ایجاد وحدت میان مردم شهر نه با موج‌سواری انتخاباتی و دامن زدن به اختلافات قومیتی بلکه با برنامه‌ریزی صحیح و کار کارشناسی وغیر نمایشی امکان‌پذیر خواهد بود که اصولاً این نوع کار در قاموس عده‌ای مدعیان خدمت نیست!

گذشته از این‌ها کیست که نداند امروز محله‌های اصیل قم هم از مشکلات مختلف شهری و اجتماعی رنج می‌برند و حتی مناطق تازه تأسیس شهری هم مشکلات خاص خود را دارند. نگاه همه جانبه به شهر و حل این معضلات به نمایندگان مجلس و شورای شهری نیاز دارد که خود را نماینده همه مردم قم ببینند نه نماینده منطقه یا قومیتی خاص.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید