ردصلاحیت یک نماینده فعلی به دلیل دوتابعیتی بودن/ نمایندگان مجلس دهم بخاطر تعرض به حاکمیت ردصلاحیت شدند؟

کدخبر: ۳۲۳۴۷۵
اقتصادنیوز: سخنگوی شورای نگهبان گفت: تا مرحله اول بررسی صلاحیت ها بیش از ۵۰ درصد از داوطلبان انتخابات مجلس تائید صلاحیت شدند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان با حضور در برنامه نگاه یک با بیان اینکه تا مرحله اول بررسی صلاحیت ها بیش از ۵۰ درصد از داوطلبان انتخابات مجلس تائید صلاحیت شدند، گفت: تلاش می‌شود تعداد تائید صلاحیت شدگان در مرحله دوم بیشتر شود.

وی افزود: غالب نمایندگان تائید صلاحیت نشده یک یا چندبار با اعضای شورای نگهبان دیدار کردند. در مرحله اول شورای نگهبان تعدادی از این نمایندگان تائید صلاحیت شدند. در بین نمایندگان فعلی مجلس که احراز صلاحیت نشدند، یک نفر دوتابعیتی وجود داشت.

کدخدایی تاکید کرد: تعداد کسانی که تعرض به حاکمیت داشته و ردصلاحیت شده‌اند، خیلی کم است.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه نمی‌توانیم بر روی قانون چشم‌پوشی کنیم تا سهم جناح‌ها در انتخابات مساوی شود، گفت: نتیجه کار شورای نگهبان بهترین دلیل ماست که شورای نگهبان نگاه سیاسی نداشته و بیطرفانه رفتار می‌کند.

وی تاکید کرد: هر کدام از مقامات که بخواهند، ما حاضریم پرونده‌ها را در اختیارشان بگذاریم که ملاحظه کنند و ببینند که بی‌طرفانه نظر داده‌ایم.

کدخدایی گفت: اتهاماتی که در چند وقت اخیر از سوی مقامات دولتی به شورای نگهبان زده شده، کم نبوده و جا دارد که ما گلایه داشته باشیم.

عضو حقوقدان شورای نگهبان با تاکید بر اینکه این شورا تابع ادله است، خاطرنشان کرد: اگر کسی ثابت کند که حکمش تبرئه شده و یا تغییر وضعیتی در اسنادش بوجود آمده، به مرحله احراز صلاحیت می‌رسد.

وی ادامه داد: در قانون انتخابات در بخشی از جرائم باید محکومیت‌ها به حکم محکمه باشد اما مواردی مثل سوءشهرت و عدم التزام به اسلام به این صورت نیست؛ از کدام دادگاه نسبت به حسن شهرت یا عدم التزام به اسلام فردی رای بگیریم؟

کدخدایی افزود: گاهی اوقات هیئت‌های اجرایی سوگیری سیاسی دارند و تحت فشار سیاسی نظرات دیگری را اعلام کرده‌اند.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه اگر قانون انتخابات اصلاح شود، جوانان کشور حضور موثرتری در انتخابات خواهند داشت، گفت: شورای نگهبان تقریبا هیچ ابزار قانونی برای نظارت بر تبلیغات انتخاباتی ندارد.

وی همچنین در خصوص امکان برگزاری الکترونیکی انتخابات نیز عنوان کرد: شورای نگهبان نه تنها مخالف برگزاری الکترونیکی انتخابات نیست، بلکه از این امر دفاع هم می‌کند؛ البته ما باید به مردم اطمینان بدهیم که همان رایی که در صندوق رای ریخته می‌شود، خوانده خواهد شد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید