پمپئو، دو کشور حیاتی را علیه روسیه و چین شوراند!

کدخبر: ۳۲۳۵۲۱
اقتصادنیوز: وزیر امور خارجه آمریکا در سفرش به قزاقستان از مقامهای این کشور خواست نسبت به نفوذ و سرمایه‌گذاری از جانب روسیه و چین هوشیار باشند، همچنین در سفر به مینسک از لوکاشنکو خواست که روابط با واشنگتن را از سر بگیرد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین، سایت خبرگزاری رویترز نوشت، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا روز یکشبنه در جریان سفرش به قزاقستان در هشدارهای مشابهی که قبل از این هم به مقامهای برخی کشورهای دیگر داده بود عنوان کرد، جذابیت سرمایه‌گذاری های چین به قیمت لطمه به حاکمیت کشورها تمام شده و در دراز مدت شاید نه تنها به توسعه کمک نکند بلکه به آن آسیب بزند.

پمپئو در ابتدای این سفر کوتاهش به قزاقستان به دیدار قزاق‌تبارهایی که خانواده‌هایشان در جریان کمپین چین در استان سین‌کیانگ مفقود یا بازداشت شده‌اند رفت.

این وزیر امور خارجه آمریکا همچنین از قزاقستان به خاطر تحویل گرفتن شبه‌نظامیان داعشی از عراق و سوریه تشکر کرد. قزاقستان اخیراً اقدام به بازگرداندن حدود 600 تن از شبه‌نظامیان داعش و اعضای خانواده‌های آنها که در مناطق سابقاً اشغال شده توسط این گروه تروریستی دستگیر شده‌ بودند، کرده است.

علاوه بر آن، پامپئو از مقامهای ارشد قزاقستان خواست اصلاحاتی در این کشور اجرا کنند که اجازه به افزایش سرمایه‌گذاری آمریکا در آنجا بدهد.

 

درخواست پمپئو از لوکاشنکو

 وزارت خارجه آمریکا بعد از دیدار «مایک پامپئو» با رئیس‌جمهور بلاروس در مینسک، بیانیه صادر کرده و از آمادگی واشنگتن برای عادی سازی روابط با این کشور خبر داده است.

به گزارش فارس یک روز بعد از پایان سفر وزیر خارجه آمریکا به بلاروس و دیدار با «الکساندر لوکاشنکو» رئیس‌جمهور این کشور، آمریکایی‌ها خواستار ادامه عادی‌سازی روابط بین واشنگتن و مینسک شده‌اند.

«مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا بعد از سفر به مینسک و دیدارهای خود با رئیس‌جمهور و دیگر مقام‌های بلاروس، در چندین پیام توئیتری از علاقه واشنگتن برای تقویت روابط بین دو کشور و خرسندی خود از این سفر سخن گفته است.

پمپئو در دو پیام توئیتر به دیدار خود با رئیس‌جمهور بلاروس پرداخته و نوشته است: «خوشحالم که با رئیس‌جمهور لوکاشنکو و ماکِی وزیر خارجه (بلاروس) برای صحبت درباره راه‌هایی که بلاروس بتواند دموکراسی و حقوق بشر و تجارت و سرمایه‌گذاری را تقویت کند، دیدار کردم. ایالات متحده قویا به حمایت از بلاروس به عنوان یک کشور مستقل و دارای حاکمیت متعهد است».

وی در توئیت دومش هم نوشت: «خوشحالم که با رئیس‌جمهور لوکاشنکو در مینسک دیدار کردم. ایالات متحده درباره تقویت روابط (با بلاروس) خوشبین است. ما همچنان به یک بلاروس مستقل، دارای حاکمیت و مرفه در آینده برای مردم این کشور متعهد است».

وزارت خارجه آمریکا هم درباره سفر پمپئو به مینسک و دیدارهای او بیانیه کوتاهی منتشر کرده است.

در این بیانیه با اشاره به دیدار وزیر خارجه امریکا با رئیس‌جمهور بلاروس تصریح کرده که دو طرف «درباره تعهد ایالات متحده  به یک بلاروس مستقل صحبت کردند».

به گفته وزارت خارجه آمریکا، پمپئو و لوکاشنکو توافق چندی قبل مینسک و واشنگتن برای «تبادل سفیر» تاکید و اعلام کردند، دو کشور خواهان ادامه عادی سازی روابط هستند.

اظهارات آمریکایی‌ها درباره سفر پمپئو به مینسک در حالی مطرح شده که پیشتر رسانه‌های غربی به چرایی سفر وزیر خارجه آمریکا به بلاروس گمانه زنی کردند.

طبق گزارش رویترز، مایک‌ پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا روز شنبه به بلاروس سفر کرد تا از اختلافات پیش آمده میان «مینسک» و مسکو به سود واشنگتن بهره‌برداری کند.

پس از آنکه منطقه «کریمه» اوکراین طی یک همه‌پرسی به روسیه الحاق شد، بلاروس از به رسمیت شناختن آن خودداری کرد و این اقدام موجب تیره شدن روابط میان دو کشور شد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید