گوایدو بازهم وعده براندازی داد

کدخبر: ۳۲۳۷۰۰
اقتصادنیوز: رهبر مخالفان دولت ونزوئلا وعده داد که اقدامات جدید و بیشتر برای براندازی دولت قانونی ونزوئلا انجام دهد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، تارنمای شبکه فرانس ۲۴ نوشت، خوان گوایدو دیروز (یکشنبه ۱۳ بهمن‌ماه) در جمع شماری از حامیانش در میامی آمریکا، بسیج عمومی گسترده در کاراکاس با هدف کنار زدن نیکلاس مادورو رئیس جمهوری ونزوئلا از قدرت را خواستار شد.

گوایدو که پیشتر حکم ممنوعیت خروج از ونزوئلا را نقض کرده بود، به تازگی یک تور بین‌المللی را با هدف جلب حمایت‌های بین‌المللی علیه دولت کاراکاس آغاز کرد.

رهبر مخالفان دولت ونزوئلا ابتدا در کلمبیا به دیدار مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا رفت و در مورد جدیدترین تحولات ونزوئلا مذاکره کردند. گوایدو سپس در اجلاس داووس(سوئیس) به دنبال جلب حمایت‌های بیشتر از سوی برخی کشورها بود.

او همچنین به فرانسه و اسپانیا رفت و در پاریس با امانوئل مکرون دیدار کرد. گوایدو در سفر به اسپانیا با وزیر امور خارجه این کشور مذاکره کرد اما نخست‌وزیر اسپانیا او را به حضور نپذیرفت.

رهبر مخالفان دولت ونزوئلا همچنین در این تور اروپایی‌اش با بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلیس نیز دیدار کرد.

دیدارهای فشرده گوایدو که با حمایت آمریکا انجام شده، نشان می‌دهد او به طور جدی تلاش خود را برای جلب کمک‌های اروپایی‌ها با هدف کنار زدن نیکلاس مادورو از قدرت شدت بخشیده است. رهبر مخالفان دولت ونزوئلا که پیش از این در سیاست‌هایش برای براندازی دولت مشروع کاراکاس ناکام بوده، این بار چشم به حمایت‌های کشورهای دیگر بسته است.

بر همین اساس است که گوایدو در پایان این تور بین‌المللی، به آمریکا رفته و در جمع حامیانش گفته، ما طرح و راهبردی داریم؛ ما تنها نیستیم و قصد داریم دموکراسی را در ونزوئلا احیا کنیم.

از نظر رهبر مخالفان دولت کاراکاس، تنها گزینه باقی‌مانده، رسیدن به انتخابات آزاد است.

او در میامی به هوادارانش وعده داد اقدامات جدیدی علیه دولت کاراکس انجام خواهد گرفت اما در آستانه بازگشت به ونزوئلا با چالش‌هایی روبرو خواهد بود.

این اظهارات گوایدو در حالی مطرح شده است که « گاسپارد استرادا » استاد دانشگاه علوم سیاسی در پاریس در این زمینه گفت: عزم گوایدو برای پایان دادن به حکومت مادورو ناکام بوده و راهبردش همچنان به طور کامل نتیجه‌ای نداشته است.

رهبر مخالفان دولت ونزوئلا در حالی به آمریکا سفر کرد که امید داشت با دونالد ترامپ در این کشور دیدار کند اما این دیدار انجام نشد. برخی کارشناسان معتقدند که مساله ونزوئلا در این دوره زمانی برای رئیس جمهوری آمریکا اولویت نیست و این موضوع می‌تواند ناامیدی را برای مخالفان دولت ونزوئلا به همراه داشته باشد.

ونزوئلا در دو سال اخیر سخت‌ترین شرایط سیاسی و اقتصادی چند دهه گذشته خود را تجربه کرده است. این کشور که از زمان حضور دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در کاخ سفید با شدیدترین فشارها و تحریم‌های واشنگتن مواجه شده، در دو سال گذشته توانسته در برابر این فشارها مقاومت کند.

شرایط نامساعد اقتصادی ونزوئلا زندگی را برای مردم این کشور سخت کرده و سبب مهاجرت بیش از چهار میلیون نفر از این کشور در سال ۲۰۱۹ شده است.

آمریکا پس از مراسم تحلیف مادورو برای دور دوم ریاست جمهوری، او را «غاصب قدرت» خواند و اعلام کرد که مادورو را به عنوان رئیس جمهوری ونزوئلا به رسمیت نمی‌شناسد.  

پس از آن که گوایدو رئیس وقت مجلس ملی ونزوئلا در ۲۸ ژانویه (۸ بهمن ماه ۹۷) خود را رئیس جمهوری خودخوانده و موقت این کشور اعلام کرد، واشنگتن بلافاصله او را به رسمیت شناخت و بیش از ۵۰ کشور دیگر از واشنگتن پیروی کرده و خواستار برگزاری انتخابات دوباره شدند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک