گزارش سخنگوی شورای نگهبان به مردم در روزنامه اصلاح‌طلب/ کسانی که تایید صلاحیت نشدند، افراد خوبی هستند

کدخبر: ۳۲۳۸۱۲
اقتصادنیوز: عباسعلی کدخدایی در روزنامه اعتماد نوشت: نتایج بررسی شکایات داوطلبان از نظرات هیات مرکزی نظارت بر انتخابات از شنبه اعلام ‌شده است. این شکایات توسط اعضای شورای نگهبان در ظرف 20 روز رسیدگی شده است و داوطلبانی که صلاحیت‌شان در مراحل قبلی تایید و در شورای نگهبان احراز نشده فرصت داشتند تا روز گذشته به نتیجه بررسی‌های شورای نگهبان اعتراض کنند تا بررسی مجددی صورت گیرد. نتایج نهایی نیز 22 بهمن‌ماه از طریق فرمانداری‌های سراسر کشور به اطلاع داوطلبان و مردم خواهد رسید.

به گزارش اقتصادنیوز، وی در ادامه نوشت: آنچه شورای نگهبان در این روزها انجام داده، بررسی شرایط قانونی نمایندگی مجلس و احراز آن در ثبت‌نام‌کنندگان بوده است. این احراز صلاحیت صرفا مربوط به جایگاه نمایندگی مجلس است که در قانون ذکر شده. عدم تایید صلاحیت هیچ فردی نباید مستمسک هتک آبرو و حیثیت فرد یا تخریب وی (خصوصا در شهرهای کوچک) شود. هرکس که تایید شده نیز نباید به عنوان یک فرد کاملا شایسته برای نمایندگی مجلس قلمداد شود. همه کسانی که تایید شده‌اند، دارای حداقل شرایط نمایندگی هستند و تشخیص شایسته‌ترین و کارآمدترین فرد برای مجلس بر عهده مردم و راهنمایی احزاب و آگاهان سیاست است.

آن‌دسته از افرادی که تایید نشده‌اند نیز فقط برای نمایندگی مجلس صلاحیت‌شان احراز نشده و ارتباطی به سایر بخش‌ها و مسوولیت‌ها ندارد. فردی که تایید نشده شاید بهترین پدر، مهربان‌ترین مادر و سالم‌ترین فرزند باشد. شاید کشاورزی پرتلاش، معلمی دلسوز و ورزشکاری موفق باشد. شاید طلبه‌ای امین، مردی با تجربه یا جوانی با انگیزه باشد. اما در عین حال شرایط قانونی در او احراز نشود. این نباید موجب بدبینی مردم به داوطلب یا سوء‌ظن به تشخیص شورای نگهبان شود.

بخش‌های مختلفی برای خدمتگزاری به مردم در کشور وجود دارد و افراد می‌توانند بدون یأس و ناراحتی به خدمت‌رسانی در حوزه‌های دیگر بپردازند. نمایندگی مجلس اول و آخر دنیا نیست و باری گران و مسوولیتی دشوار است که نیازمند تلاش شبانه‌روزی، مجاهدت مخلصانه، صبر و تحمل طاقت‌فرسا، گوش شنوا و چشمانی بینا، زبان شجاع و روان و دستانی پاک است.

شوق خدمت منحصر در نمایندگی مجلس نباید باشد. نه شناخت مردم از داوطلبان مطلقا درست و نه تشخیص‌های شورای نگهبان بدون خطا است. در شناخت مردم از داوطلبان گاهی ملاک‌های قانونی و حساسیت‌های جایگاه نمایندگی در نظر گرفته نمی‌شود و به شناخت‌های عمومی و سطحی بسنده می‌شود. در احرازهای شورای نگهبان نیز به‌رغم تکیه به مستندات و ادله معتبر، گاهی خلأهای قانونی و کمبود زمان موجب خطا در تشخیص می‌شود. اگر از زمان ثبت‌نام داوطلبان تا بررسی صلاحیت‌ها - به جای کمتر از 2 ماه! - 6 ماه فرصت ‌داشتیم، چه بسا امکان شنیدن دفاعیات یکایک داوطلبان نیز فراهم بود.

اگر به جای رقم هنگفت «ثبت‌نام 55 نفر برای هر کرسی!» حدود 10 نفر برای هر کرسی ثبت‌نام می‌کردند، حتما شاهد اتقان بیشتر نظرات در همان مرحله اول بودیم. با این وجود خوشبختانه در قانون چند مرحله برای بررسی صلاحیت داوطلبان پیش‌بینی شده تا خطاهای احتمالی کاهش یابد و بررسی صلاحیت‌ها براساس بازبینی مدارک قبلی یا بررسی مستندات جدید، متقن‌تر شود.

علت اینکه در بررسی‌های اعضای شورای نگهبان گاهی نظرات هیات‌های استانی و هیات مرکزی نظارت دستخوش تغییر می‌شود، همین موارد است؛ لذا همان‌طور که قبلا گفته‌ام این تغییرات نباید در میان مردم نگرانی ایجاد کند یا سبب گمانه‌زنی‌های نادرست در رسانه‌ها شود. تلاش شورای نگهبان انطباق شرایط قانونی با وضعیت داوطلبان است؛ براساس اسناد و گزارش‌های معتبر مراجع قانونی. اگر از ابتدا نظری در خصوص صلاحیت فردی اعلام شد و در مراحل بعدی به نتیجه دیگری رسیدیم، باکی از اعلام نظر درست نداریم. این را مزیت و نقطه قوتی برای شورای نگهبان می‌دانیم و حاضر نیستیم حقوق داوطلبی به خاطر گمانه‌زنی‌های نادرستی مثل فشار و چانه‌زنی، پایمال شود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید