مخالفت روسیه با کاهش تولید نفت اوپک در پی شیوع ویروس کرونا

کدخبر: ۳۲۴۱۴۳
اقتصادنیوز: تلاش دیپلماتیک عربستان سعودی برای کاهش تولید نفت اوپک پلاس در نشست روز سه شنبه ۴ فوریه تولیدکنندگان این گروه در وین که برای ارزیابی تاثیر ویروس کرونا برگزار شد، با مخالفت روسیه روبرو شد.
مخالفت روسیه با کاهش تولید نفت اوپک در پی شیوع ویروس کرونا

به گزارش اقتصادنیوز، به نقل از بلومبرگ؛ کارشناسان فنی اوپک پلاس برای تحلیل تاثیر بحران شیوع بیماری مرگبار چینی روی تقاضا برای نفت در وین گردهم آمدند و تلاشهای دیپلماتیک میان روسیه و مسکو ادامه پیدا کرد. به گفته دو نماینده اوپک، عربستان سعودی به دنبال جلب موافقت سایر تولیدکنندگان برای کاهش تولید گروهی ۵۰۰ هزار بشکه در روز و حتی دو برابر این میزان است اما روسیه که بودجه‌اش بر مبنای قیمت پایین‌تر نفت است، با این پیشنهاد موافق نیست.

قیمت نفت تحت تاثیر انتظار بر آسیب دیدن تقاضا به دلیل شیوع ویروس کرونا و انقباض اقتصاد چین، به شدت افت کرده است. بلومبرگ از کاهش ۲۰ درصدی تقاضای چین برای نفت خبر داده است.

ارزیابی تاثیر این بیماری برای اوپک و متحدانش کار ساده‌ای نیست. شیوع این بیماری به سرعت ادامه دارد و روزانه هزاران نفر را مبتلا کرده و باعث اختلال گسترده فعالیت اقتصادی در چین شده است. برآوردهای مختلفی از میزان کاهش تقاضا برای نفت در ماههای آینده وجود دارد و ارزیابی میزان کاهش تولید ضروری را دشوار کرده است.

نشست کمیته فنی اوپک پلاس روز چهارشنبه ادامه خواهد یافت و ارزیابی آنها روی تصمیم این گروه که متشکل از ۲۳ تولیدکننده است و همچنین احتمال برگزاری زودتر از موعد نشست وزیران اوپک پلاس تاثیر خواهد گذاشت. اختلاف میان روسیه و عربستان سعودی موضوع جدیدی نیست و از زمان تشکیل این اتحاد در سه سال پیش، بارها در خصوص کاهش تولید با یکدیگر جنگیده‌اند اما نهایتا راهی برای مصالحه پیدا کرده‌اند.

در وین تکنوکراتها به اظهارات وانگ کان، سفیر چین گوش کرده و به بررسی مدلهای تاثیر این ویروس بر تقاضا برای نفت پرداختند.

به گفته نمایندگان اوپک، تحلیل داخلی اوپک که در این نشست ارایه شد، نشان می‌دهد که رشد تقاضای جهانی برای نفت حتی در بدترین سناریو حدود ۴۰۰ هزار بشکه در رزو به مدت حدود شش ماه کاهش پیدا خواهد کرد.

سفیر چین پس از نشست کمیته فنی مشترک اوپک پلاس به خبرنگاران گفت: تاثیر این ویروس روی تقاضا برای نفت اجتناب ناپذیر خواهد بود اما نسبت به واکنش بیش از حد به پیامدهای این اپیدمی هشدار داد و پشت درهای بسته به مقامات اوپک گفت: تاثیر این ویروس محدود و داخلی خواهد بود. وی به خبرنگاران گفت:‌ اغراق و واکنش بیش از حد به نفع هیچ کس نیست.

گروه اوپک پلاس با هدف متوازن کردن بازار و جلوگیری از اشباع عرضه، از ژانویه سرگرم اجرای دور جدید کاهش تولید به میزان ۱.۷ میلیون بشکه در روز تا پایان ماه مارس است.

تحلیل آماری نشان داد اگر اوپک پلاس تا پایان این مدت به کاهش تولید فعلی ادامه دهد، ۶۰۰ هزار بشکه در روز در سه ماهه نخست و یک میلیون بشکه در روز مازاد در سه ماهه دوم وجود خواهد داشت. نمایندگان اوپک اظهار کردند که این گروه هنوز درباره کاهش بیشتر تولید بحث نکرده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید