خباز: امیدوارم اصولگرایان دوپینگ نکنند/ لیست ندادن یعنی خودکشی از ترس اعدام

کدخبر: ۳۲۴۳۴۲
اقتصادنیوز: محمدرضا خبار با تاکید بر ضرورت ارائه لیست اصلاح طلبی گفت: « اینکه لیست ندهیم مثل این است که کسی محکوم به اعدام شده و خودش زودتر خودکشی نکند . آدم عاقل از ترس اعدام خودکشی نمی کند.»

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از نامه نیوز، شورای عالی اصلاح طلبان نهایتا تصمیم گرفت که لیستی اعم از ائتلافی یا غیر ائتلافی ارائه نکند. بسیاری از فعالان سیاسی اصلاح طلب از خیر مجلس یازدهم گذشته و با در نظر داشتن مسائل مهمتری مثل سرمایه اجتماعی و اصول اصلاح طلبی بر ضرورت عدم ارائه لیست تاکید کردند. عبدالله ناصری و محمد رضا تاجیک که اخیر به اصلاح طلبان پیشنهاد کرد به یک تعطلیلات تاریخی بروند، در این گروه جای دارند. برخی دیگر از اصلاح طلبان نیز مثل عارف و موسوی لاری اصرار داشتند که اصلاح طلبان در حوزه هایی که کاندیدا دارند لیست ارائه کنند. البته این گروه نیز قائل به لیست ائتلافی نبوده و به معیارهای اصلاح طلبی توجه ویژه دارند. بدون شک وضعیت کنونی اصولگرایان و چندپارگی لیست آنان نیز در تزریق امید به جریان اصلاح طلب موثر بوده و آنان را به یقین رسانده که در صورت ارائه لیست می‌توانند که به رغم همه مشکلات شانس پیروزی داشته باشند.

محمدرضا خبار، فعال سیاسی اصلاح طلب یکی طرفداران نظریه ارائه لیست بود. او به سخت و حساس بودن شرایط کنونی کشور اشاره کرد و گفت: « ما در شرایط فوق‌العاده سختی به سر می‌بریم که من در طول تاریخ انقلاب چنین وضعیتی را در اوضاع داخلی و خارجی سراغ ندارم. شاید برخی بگویند شما همیشه می گویید که شرایط حساس است اما واقعیت این است که هیچ وقت در چنین شرایطی قرار نداشته ایم. اکنون هم هیچ راهی غیر از برگشتن به نصایح و فرامیش امام که بارها می گفتند وحدت کلمه داشته باشیم، نداریم. در جایی امام گفته بودند که من از آمریکا و شوروی نمی ترسم، ترسم من از اختلاف بین شما ها است. بر همین اساس راه نجات از شرایط موجود کشور، انسجام همه گروه های داخلی است.»

وی افزود: «ما اصلاح طلبان در شرایط خوبی نداریم و تعداد تایید صلاحیت شدگان بسیار اندک است. به همین خاطر در شورای عالی اصلاح طلبان درباره ارائه لیست اختلاف نظرهایی بود. یک نظر این بود که ما در جاهایی که کاندیدای شناخته شده اصلاح طلب داریم، لیست بدهیم و در جایی که نداریم، بی دلیل اسامی را اعلام نکنیم. یعنی افرادی را معرفی کنیم که یقین داشته باشیم تو زرد از آب در نمی آید و بعد از ورود به مجلس شرایط بر او غالب نمی شود. در واقع اصلاح طلبان این بار بر معیارهای خود تاکید دارند.»

خباز تاکید کرد که « در تهران خوشبختانه سی نفر را می‌شد کامل کرد. در شهرهای دیگر نیز هر قدر که نیرو داریم همان ها را معرفی می کنیم.»

این فعال سیاسی اصلاح طلب تاکید کرد که « به نظر من مساله لیست دادن بسیار ضروری بود زیرا رجل سیاسی باید وارد میدان شود تا پای جان از منویات خود دفاع کند. مردم از این رجل های سیاسی حمایت کرده اند تا به اینجا رسیده است، الان وقت تلافی کرده است. اگر در شرایط عالی کار کنیم که هنر نیست باید در شرایط سخت کار کرد و مفید بود.»

به گفته وی، اگر اصلاح طلبان لیست ارائه می‌کردند و شخص آقای خاتمی و افراد مانند ایشان حمایت می‌کردند، مردم علی رغم نگرانی های موجود به حرمت او، باز هم رای می‌دادند.

خباز در واکنش به اینکه برخی معتقد هستند برای بازیابی سرمایه اجتماعی اصلاح طلبان نباید لیست ارائه می‌شد گفت: « نظر همه محترم است اما برای خودشان. معیار تصمیم گیری باید نظرسنجی باشد. به نظر من یک مجموعه ریشه دار اگر لیست ندهد، مرگ خود را تایید کرده است. مگر همیشه برای پیروزی آمده ایم. کسی چک سفید نداده که در همه دوره ها پیروز شویم. به قول حضرت امام ما مامور به وظیفه هستیم، نه مامور به نتیجه. ممکن است که خداوند در لحظه آخر قلب ها را به هم گره بزند و مردم رای بدهند. اصلا فرض کنیم که رای ندهند، ما وظیفه خود را انجام داده ایم.»

وی افزود: «اینکه لیست ندهیم مثل این است که کسی محکوم به اعدام شده و خودش زودتر خودکشی نکند . آدم عاقل از ترس اعدام خودکشی نمی کند. رجل سیاسی و جریان سیاسی نمی تواند بی کاندیدا باشد.»

وی در پاسخ به اینکه وضعیت کنونی اصولگرایان در افزایش شانس پیروزی اصلاح طلبان چه تاثیری دارد، گفت: « من آرزوی ضعف رقیب را نمی کنم و مثل برخی که می خواهند اصلاحات بمیرد، آرزو نمی کنم که اصولگرایان نابود شوند. ما با رقیب قابل تعریف هستیم. امیدواریم که آن ها قوی باشند اما دوپینگ نکنند و در یک رقابت سالم هر دو با هم رقابت کنیم.»

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید