مخالفت قاطعانه نامزدهای دموکرات آمریکا با ترور سپهبد سلیمانی

کدخبر: ۳۲۴۳۶۲
اقتصادنیوز:‌ نامزدهای دموکرات انتخابات ریاست جمهوری 2020 در آمریکا در یک مناظره انتخاباتی با تصمیم رئیس‌جمهور کشور خود برای به شهادت رساندن سپهبد قاسم سلیمانی مخالفت کردند و آن را غیرقانونی دانستند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، نامزدهای دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا سه روز مانده به برگزاری انتخابات مقدماتی درون حزبی خود در ایالت نیوهمپشایر در یک مناظره انتخاباتی به سوالاتی پیرامون سیاست خارجی‌شان در قبال ایران، کره شمالی، روسیه، افغانستان و موضوعات دیگر در صورت به قدرت رسیدن پاسخ دادند.

به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، اغلب این نامزدها در پاسخ به این سوال که آیا از نظر آنها حمله به  سپهبد قاسم سلیمانی قانونی بوده است یا خیر؟ با این اقدام مخالفت کردند و دو نفر از آنها نیز تصمیم رئیس جمهور ترامپ برای ترور قاسم سلیمانی را به شدت زیر سوال بردند.

برنی سندرز که مسن‌ترین کاندیدای دموکرات به شمار می‌آید، گفت: سوال درست این نیست که آیا او آدم بدی بود، بلکه باید پرسید آیا ترورش آمریکا را امن‌تر کرده است؟مشخص است که پاسخ منفی است.

خانوم الیزابت وارن نیز در پاسخ به این سوال قاطعانه گفت: خیر.

همچنین مایک بلومبرگ اظهار داشت: در اینجا باید پرسید که آیا شواهد قابل دفاع مبنی بر وجود حمله مستقیم (توسط سپهبد شهید سلیمانی علیه آمریکایی‌ها) وجود داشته است؟ اما هنوز مشخص نیست که آیا این کار عاقلانه بود یا خیر.

رئیس جمهور آمریکا پس از اقدام جنایت‌کارانه‌اش در به شهادت رساندن سپهبد قاسم سلیمانی و همراهانش برای توجیه اقدام غیر قانونی خود مدعی شد که اطلاعاتی به دست آورده بود که نشان می‌داد او قصد آسیب زدن به منافع آمریکا در منطقه را داشته است. ادعایی که هرگز برای اثبات آن سندی ارائه نکرد، بنابراین هیچ‌گاه نیز ثابت نشد.

پیت بوتیجج نیز با انتقاد از سیات‌های رئیس جمهور ترامپ گفت: در این شرایطی که ترامپ تصمیم گرفت تا به قاسم سلیمانی حمله کند، ما هیچ شواهدی ندیدیم که بتواند کشور ما را امن‌تر کند. این‌ها نشان می‌دهد که ما هیچ درسی از جنگ عراق نگرفته‌ایم.

وی ادامه داد: این رئیس جمهور ما را بسیار به جنگ نزدیک کرد. این مسئله با حمله به قاسم سلیمانی آغاز نشد، بلکه از آنجایی شروع شد که ما را از توافق هسته‌ای خارج کرد؛ توافقی که خود مقامات دولت تایید کردند که کارساز بود. اکنون زمان آن است که اذعان کنیم تمامی این اقدامات ما را به سمت جنگی می‌برد که پیامدهای بسیار جدی دارد.

کاندیداهای دموکرات همچنین درباره بازگشت به توافق هسته‌ای در صورت پیروزی درانتخابات، همگی گفتند که مجددا به این توافق خواهند پیوست به شرط آنکه ایران نیز به اجرای کامل توافق بازگردد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید