مقام معظم رهبری: وظیفه جامعه مداح، مدیریت شادی و عزای جامعه است/ برخی گرایشات روشنفکرانه، عزاداری را ضعف می‌دانست

کدخبر: ۳۲۵۲۷۰
اقتصادنیوز: آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای، مقام‌معظم رهبری فرمودند: امروز تشییع جنازه‌ شهدا، مجلس عزای شهیدان، تکرار نام شهیدان، عزا است، گریه هم در آن هست، امّا وسیله‌ای برای احساس عزّت، احساس قدرت و احساس شجاعت است.
مقام معظم رهبری: وظیفه جامعه مداح، مدیریت شادی و عزای جامعه است/ برخی گرایشات روشنفکرانه، عزاداری را ضعف می‌دانست

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین همزمان با عید ولادت حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها، دیدار هزاران نفر از مداحان و ذاکران اهل‌بیت با رهبر انقلاب اسلامی، برگزار شد.

 

ایشان در این دیدار فرمودند: جامعه‌ مدّاح یک کار بزرگی بر عهده دارد و آن عبارت است از مدیریّت شادی و عزای جامعه؛ شما در حقیقت شادی‌های معنوی ،و عزاهای اساسی و قلبی و عمیق را مدیریّت میکنید، جهت میدهید، هدایت میکنید.

رهبر انقلاب تاکید کردند: آن جوامعی که این وضعیّت را ندارند، این مجالس را ندارند، این گریه‌ها را، این شادی‌ها را ندارند، آنها این خلأ را احساس میکنند و بنده اطّلاع دارم یک جوری میخواهند این خلأ را درست کنند، پُر کنند، و نمیشود؛ این کار شما است.

اهم اظهارات معظم له را در ادامه بخوانید؛

* سنّت این کار هم مربوط به امروز و دیروز نیست؛ از زمان ائمّه (علیهم السّلام) است. اینکه شما می‌بینید دعبل را یا امثال این بزرگواران را این جور تشویق میکنند، تحریص میکنند، پای شعرشان می‌نشینند، آنها را وادار میکنند به ادامه‌ این کار، این همین کاری است که امروز شما دارید میکنید.

* از بعد از حادثه‌ کربلا یک کار رایجی شد که عزاداری کنند برای شهیدان و ائمّه (علیهم السّلام) این را ترویج می کردند، که تا امروز هم باقی‌ مانده است و بر خلاف آنچه بعضی تصوّر میکردند ــ در یک برهه‌ای یک گرایشات روشنفکرانه‌ای در بعضی بود که [عزاداری] گریه و ضعف و مانند این چیزها است ــ گریه‌ در مجالس شهیدان گریه‌ ضعف نیست،‌ گریه‌ اراده‌ است، گریه‌ عزم است، گریه‌ تبیین احساسات عالی یک انسانِ وسطِ میدان است.

* عزاداریِ شهدا امروز همین جور است؛ امروز تشییع جنازه‌ شهدا، مجلس عزای شهیدان، تکرار نام شهیدان، عزا است، گریه هم در آن هست، امّا وسیله‌ای برای احساس عزّت، احساس قدرت و احساس شجاعت است.

*  [در تشییع] همین شهید عزیز اخیرمان، شما ببینید چه اتّفاقی در سرتاسر کشور افتاد؛ نه فقط کشور ما، در بیرون از این کشور هم [تشییع] این شهدای عزیز اخیر ــ شهید سلیمانی و ابومهدیِ مهندس و دیگران ــ چه حادثه‌ عظیمی را به وجود آورد! جهت‌یابی و جهت‌دهی مجالس عزا به این معنا است؛ یعنی شماها مجالس عزا را و عزاهای مردم را در آن جهتی که مورد نظر ائمّه (علیهم السّلام) است و مورد نیاز جامعه است میتوانید هدایت کنید و پیش ببرید.

این خبر درحال تکمیل است...

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید