استاد دانشگاه کالیفرنیا:

حمله آمریکا به ایران باعث می‌شود جنگ با عراق پیک‌نیک به نظر برسد/ بعد از حمله موشکی ایران، ترامپ عقب‌نشینی کرده است

کدخبر: ۳۲۵۵۶۱
اقتصادنیوز: استاد دانشگاه سانتاکروز کالیفرنیا با انتقاد از سیاست خارجی ترامپ تاکید کرد که آمریکا باید دست از مداخله در امور داخلی کشورها بردارد و گفت: ظاهراً سران عاقل‌تر آمریکا این مسئله را روشن ساخته‌اند که حمله به ایران باعث می‌شود جنگ عراق مانند پیک نیک به نظر برسد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایلنا، رونی لیپ‌شوتز، (Ronnie Lipschutz) استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه کالیفرنیاست. وی در این حوزه صاحب تالیفات زیادی است. از آثار این استاد دانشگاه می‌توان به «سیاست‌های فضای جهانی»، «رویاهای جنگ سرد» و «اقتصاد جهانی» اشاره کرد.

برنامه به اصطلاح صلح ترامپ، اسرائیل را آسیب پذیرتر می‌کند

رونی لیپ‌شوتز در گفت‌وگو با ایلنا در مورد وعده ترامپ برای خروج از خاورمیانه گفت: مطمئناً تاکنون این اتفاق رخ نداده  است. من همچنین فکر نمی‌کنم که وی بتواند نیروهای خود را به طور کامل خارج کند، اگرچه بسته به اتفاقاتی که در عراق رخ می‌دهد، ممکن است این افراد منطقه را ترک کنند من فکر می‌کنم برنامه به اصطلاح صلح ترامپ، اسرائیل را آسیب پذیرتر می‌کند و احتمال دوام اسرائیل را کم می‌کند.

آمریکا باید از مداخله در امور کشورهای مختلف دست بکشد

وی هم چنین در مورد سیاست خارجه ترامپ گفت: سیاست خارجه ترامپ بی کفایت ، بی فکر ، خطرناک و احمقانه است.  من فکر می‌کنم ایالات متحده باید از مداخله در امور سایر کشورها دست بکشد و پایگاه‌های  عجیب و غریب موجود در سرتاسر جهان را نابود کند. تردید دارم  که ترامپ بتواند موضوع اوکراین را با نقشه پمپئو حل کند.

استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه کالیفرنیا هم چنین در مورد تاثیر آمریکا بر بی ثباتی در خاورمیانه گفت: خیلی سخت است که بتوان متصور شد که حضور ایالات متحده در منطقه باعث بی ثباتی نشده است.  اما این کاری است که کشورهای بزرگ و قدرتمند نسبت به کشورهای کوچکتر و ضعیف‌تر انجام می‌دهند و در طول تاریخ  انجام داده‌اند. اما این بدان معنا نیست که این عمل به نوعی عادی و طبیعی است.

بعد از حمله موشکی ایران، ترامپ عقب‌نشینی کرده است

این استاد دانشگاه در مورد ترور سردار سلیمانی گفت: این اقدام کاملاً غیرقانونی بود ، ترامپ در آن زمان به شدت درگیر استیضاح بود اما به نظر می‌رسد تصمیم ترور بیشتر مبتنی بر احساس او در آن زمان بوده است. اکنون به نظر می‌رسد بعد از حمله موشکی ایران ترامپ عقب نشینی کرده است.

حمله به ایران، باعث می‌شود جنگ با عراق پیک‌نیک به نظر برسد

وی هم چنین در مورد واکنش ایران به ترور سردار سلیمانی گفت: این حمله نمایشی از ظرفیت ایران برای تلافی بود. ایالات متحده قدرت تصمیم‌گیری در مورد ایران را دارد ، اما ظاهراً سران عاقل‌تر آمریکا این مسئله را روشن ساخته‌اند که حمله به ایران باعث می‌شود جنگ عراق مانند پیک نیک به نظر برسد.

رونی لیپ‌شوتز درباره راه‌اندازی مکانیزم حل اختلاف گفت: من چیز زیادی درباره آن نمی‌دانم ، اما این مکانیزم امکان بحث و مذاکره رسمی را در خارج از کنفرانس‌های چند طرفه بسیار عمومی فراهم می‌کند. به نظر می‌رسد که این سازوکار برای کاهش تنش‌ها طراحی شده است- مگر اینکه  عکس‌العملی رخ دهد.

ترامپ برای خوشحالی جمهوری‌خواهان و شاهزاده‌‌نشین‌ها برجام را ترک کرد  

وی در پایان در مورد سرانجام برجام گفت: معلوم نیست که اروپا بخواهد به ایران برای این که سرنوشت برجام مشخص شود کمک کند یا خیر؟ ببینید ، من هرگز فکر نکرده‌ام که ایران برای داشتن سلاح هسته‌ای و به چالش کشیدن اسرائیل برنامه‌ریزی کرده باشد ، اما ظرفیت ساخت سلاح هسته‌ای را دارد. ترامپ برجام را ترک کرد تا شاهزاده‌‌نشین‌ها و جمهوری‌خواهان را خوشحال کند، نه به این دلیل که او در مورد آنچه انجام می‌دهد یا خطراتی که اقدامات او در پی‌دارد آگاهی دارد. من واقعا از اقدامات ترامپ متاسفم.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید