پس لرزه‌های انتخاباتی ورود کرونا به ایران/ ثبت اثرانگشت اختیاری شد

کدخبر: ۳۲۶۱۰۹
اقتصادنیوز: رئیس ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه بعید است این دوره مشکل کمبود تعرفه داشته باشیم، گفت: برای ۱۰ تا ۱۵ درصد از کل واجدین شرایط، تعرفه چاپ و در اختیار شعب قرار داده شده است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر، جمال عرف، رئیس ستاد انتخابات، کشور صبح امروز (جمعه) در جمع خبرنگاران پس از انجام فرآیند رأی‌گیری در وزارت کشور در جمع خبرنگاران گفت: وزارت کشور همه مقدمات لازم را برای انتخابات پرشور مهیا کرده است و تمام شعب ما در سراسر کشور فعال هستند وتا این لحظه که در خدمت شما هستم جز معدودی از شعب همه شعب آنلاین هستند.

وی عنوان کرد: هم ما به عنوان مجری و هم ناظرین در شورای نگهبان این مسیر را رصد و دنبال می‌کنیم و تا این لحظه گزارش مشکل داری برای ما نیامده و امیدواریم تا پایان روز هم همین طور باشد و شاهد حضور پرشور مردم باشیم و برای سی و هشتمین بار به صندوق های رای رجوع شود.

رئیس ستاد انتخابات کشور در رابطه با اینکه دستگاه‌های احراز هویت تا این لحظه با مشکلی مواجه شده‌اند یا نه؟ تاکید کرد: تا این ساعت جز یکی دو حوزه که در حال حل و فصل آن هستیم همه آنلاین هستند. از بیش از ۵۴ هزار و ۶۰۰ شعبه ما بیش از ۴۰ هزار صندوق ثابت و مابقی سیار هستند. سیارها هم فعال هستند. پیش‌بینی هواشناسی این بود که بخشی از استان‌ها شاهد برف و باران هستیم. هماهنگی‌های لازم انجام شده است.

رئیس ستاد کشور در رابطه با چاپ تعرفه‌ها گفت: بعید است این دوره مشکل کمبود تعرفه داشته باشیم و برای ۱۰ تا ۱۵ درصد از کل واجدین شرایط تعرفه چاپ و در اختیار شعب قرار داده شده است.

وی در رابطه با اینکه آیا گزارشی در مورد جابجایی افراد رای دهنده در شعبه ها برای رای دادن دارید؟ گفت: خیر، خیلی زود است. توصیه ما این است که مردم از این ۱۰ ساعت استفاده کرده و نه خودشان و نه عوامل را به زحمت بیاندازند اما هر شعبه ای که اعلام کند رای دهنده دارد نهایتا وزیر کشور تا ساعت ۱۲ تمدید می‌کند.

رئیس ستاد انتخابات کشور در رابطه با گزارش تخلفات صورت گرفته تا این لحظه بیان کرد: در مرحله تبلیغات، تخلفاتی ثبت شده است و هیئت بازرسی وزارت کشور در حال مستندسازی و ستاد پیشگیری قوه قضاییه نیز در حال بررسی است.

وی در پایان در رابطه با زمان شمارش آرا افزود: شمارش آرا پس از اتمام فرآیند اخذ رأی پس از اخذ مجوز و بستن درب شعب آغاز می‌شود.

درباره ثبت اثر انگشت در برخی استان‌های کشور به دلیل جلوگیری از انتشار ویروس بیماری افزود: با هماهنگی وزارت بهداشت و شورای نگهبان اعلام کردیم که به استمپ نیاز داریم اما برای اثر انگشت، مردم آزاد هستند. مردم می‌توانند از اثر انگشت استفاده کنند و هم می‌تواننند استفاده نکنند.

تمام بسترها برای حضور حداکثری مردم فراهم شده است

همچنین انوشیروان محسنی‌بندپی صبح امروز و دقایقی پس از آغاز فرایند انتخابات در نشست خبری خود درباره تمهیدات استانداری تهران برای انتخابات گفت:  من ابتدا از همه اعضای کمیته ستاد انتخابات تهران تشکر دارم. تقریبا بیش از شش با هفت ماه کار فشرده شاهد آن هستیم که همه تمهیداتی که در استان تهران باید برای برگزاری انتخاباتی توام با امنیت و شفافیت شکل بگیرد انجام شده است.

همچنین بنابر گزارش ایلنا، وی با اشاره به جایگاه مجلس گفت: اهمیت نقش این قوه بسیار حائز اهمیت است و ما امروز شاهد آن هستیم که در همه نقاط کشور انتخابات را برگزار کنیم تا نمایندگان انتخاب شوند. 

وی گفت: در تهران ما برای ۳۰ نماینده انتخابات برگزار می‌کنیم. برای حوزه انتخابیه شهریار و قدس یک نماینده داریم. برای حوزه انتخابیه دماوند و فیروزکوه یک نماینده داریم. در حوزه انتخابیه رباط کریم و ورامین هم یک نماینده داریم. در حوزه پاکدشت هم یک نماینده داریم و این می شود ۳۵ نماینده در کل استان تهران. در استان تهران ما برای چهار اقلیت دینی انتخابات برگزار می‌کنیم که پنج نماینده در تهران دارند و چهار نماینده  کلیمیان و مسیحیان و ارامنه شمال و آشوری و کلدانی در تهران برگزار می‌شود.

وی گفت: شعبات اخذ رأی حدود ۶۲۲۸ شعبه ثابت و ۴۶۱ سیار و تا ساعت ۸ و ۵۸ دقیقه بیش از صد هزار نفر رای خود را وارد صندوق رای کردند و طی بازدیدهایی که داشتم بیش از ۹۲ درصد شعبات از ابتدا وارد فرایند رای گیری شدند و بخشی هم دچار مشکلات فناوری اطلاعات بودند که در حال رفع کردن آن به سرعت هستیم.

وی افزود: با توجه به تجربیاتی که در نظارت و اجرا در تهران داشتیم روند برگزاری انتخابات با دقت و شفافیت و سرعت و امنیت در حال برگزاری است. ما در تهران ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر واجدین شرایط رای دادن هستند و رای اولی های ما بیش از ۲۰۰ هزار و ۱۹۸ نفر هستند. تعداد تعرفه های توزیع شده هم ۲۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تعرفه توزیع شده است هم برای مجلس هم برای میان دوره ای خبرگان رهبری. در کل ۱۳۶۰ داوطلب رقابت می کنند در استان تهران و در خود تهران هم ۱۲۶۴ نامزد رقابت می کنند و برای هر کرسی ۳۹ داوطلب وارد رقابت شده‌اند.

بندپی با بیان اینکه تا به این لحظه ساعت ۹:۲۵ ، ۱۵۵ هزار و ۳۴۰ تهرانی رای خود را به صندوق انداختند گفت: طبق قانون مدت زمان رای گیری ۱۰ ساعت است و ساعت ۸ صبح تا ۱۸ عصر ادامه دارد. امکان تمدید زمان رای گیری تا ساعت ۲۴ وجود دارد.

استاندار تهران با بیان اینکه در برخی از مناطق روستایی و شهرستان‌های کوچک پس از اتمام ساعت رای‌گیری امکان شمارش آرا وجود دارد، اظهار داشت: اگر مناطقی درخواست تمدید ساعت رای‌گیری را دادند این پیشنهاد آنها توسط رییس ستاد هر استانی بررسی و ساعت تمدید تعیین و به شعب اعلام می‌شود. تلاش این است که در همان ساعاتی که قانون تعیین کرده اخذ رای انجام شود.

وی با تاکید بر اینکه پس از ساعت ۲۴ هیچ رای‌گیری پذیرفته نیست، اظهار داشت: طبق قانون مدت زمان رای‌گیری یک روز است و پس از ساعت ۲۴ وارد روز دیگری می‌شویم و رای‌گیری قابل انجام نیست بنابراین از مردم می‌خواهیم در همان زمان اعلام شده و ساعت اولیه صبح که صف رای کوتاه‌تر است، نسبت به ثبت رای خود اقدام کنند. با توجه به پیش‌بینی‌ها و تدابیر انجام شده خوشبختانه هیچ مشکلی در شعب رای‌گیری از جمله شعب ملارد گزارش نشده است.

محسنی بندپی با اشاره به مشارکت مردم گفت: تمام تحرکات و اقدامات دشمنان ایران عزیز این است که مردم مشارکت بالایی نداشته باشند اما شواهد و  قرائن نشان‌دهنده این است که تمام بسترها برای حضور حداکثری مردم فراهم شده است.

استاندار تهران ادامه داد: طبق فرمایشات رهبری امروز جشن ملی است و برای قوی‌تر شدن کشورمان نیاز به یک مجلس قوی داریم و از این فرصت باید برای تقویت امنیت ملی استفاده کنیم و بنده به رقم زدن یک حماسه دیگر خوشبین هستم.

وی همچنین درباره تدابیر انجام شده نسبت به عدم شیوع ویروس کرونا اظهار داشت: از آنجایی که در شهر قم ابتلا به ویروس کرونا تایید شده است تدابیری اتخاد کردیم که مردم نگران این موضوع در شعب رای‌گیری نباشند از جمله استفاده از استمپ اختیاری است.

وی افزود: توافق شده است که با توجه به وجود دستگاه‌های احراز هویت نیازی به ثبت اثر انگشت نباشد و این دستگاه‌ها تشخیص می‌دهند که افراد واجد شرایط رای‌دهی هستند و اینکه اگر قبلا از این رای داده باشند مشخص می‌شود و امکان ثبت رای وجود ندارد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید