نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان:

مثل کره‌شمالی، محتکران ماسک و موادضدعفونی اعدام شوند/ وزارت بهداشت خواستار توقف پروازها به چین بود اما یک ایرلاین بی‌اعتنایی کرد و این مشکلات بوجود آمد

کدخبر: ۳۲۶۴۱۳
اقتصادنیوز: کرونا بالاخره به ایران رسید، خبری که باید مدت ها پیش اعلام می شد اما مسئولان وزارت بهداشت خیلی با طمأنینه با موضوع برخورد کردند. حتی بعد از تأیید خبر هم به جای اطلاع رسانی درست و تقویت دانش مردم در حوزه پیشگیری، یا از طرح آمار و اطلاعات شفاف طفره رفتند یا کوشیدند مسئله را کوچک نمایی کنند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از نامه نیوز، محمدحسین قربانی نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: هرچه اطلاعات مردم را درباره کرونا بالاتر ببریم قطعا آمادگی جامعه ارتقاع می آید و هزینه ها در حوزه بهداشت و درمان کم می شود.

مشروح گفتگوی نامه نیوز با قربانی را در ادامه بخوانید.

مردم از نوع عملکرد وزارت بهداشت به ویژه در حوزه پیشگیری از شیوع بیماری کرونا و اطلاع رسانی رضایت ندارند، آیا مجلس از وزارت بهداشت درباره بیماری کرونا توضیح شفاف و روشن خواسته است؟

هرچقدر با مردم شفاف باشیم، هزینه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشور کاهش پیدا می کند. اگر به مردم شفاف بگوییم درآمد دولت از فروش نفت به صفر رسیده است و صرفا باید بودجه کشور از مالیات و صادرات غیرنفتی تأمین شود؛ این را مردم باور می کنیم. اگر شفاف به مردم بگوییم «به علت تحریم ها این تجهیزات، امکانات و داروها را به ما نمی دهند»، مردم باور می کنند و قطعا همراهی نشان می دهند.

متأسفانه خبر ورود ویروس کرونا به ایران با تأخیر اعلام شد. حال آنکه با بیان واقعیت اولین اتفاقی که می افتد مردم در حوزه پیشگیری و مراقبت بیشتر توجه می کنند و نتیجه اش آن می شود که مبتلایان کمتری به مراکز درمانی مراجعه می کنند و به تبع هزینه‌های درمانی کاهش می یابد. ثانیا تمهیدات لازم برای درمان مبتلایان اندیشیده و به اجرا در می آید.

تعارف نداریم؛ ویروس کرونا به هر دلیل وارد ایران شد و تیپ و خصوصیات آن طوری است که سرعت انتقال و ماندگاری بیشتری دارد و شیوه درمانش نیز تفاوت می کند بنابراین موارد مشکوک خیلی سریع باید تست شوند و در صورت مثبت بودن تست، حتما باید فرد بیمار در قرنطینه قرار گیرد تا با جدیت تحت مداوا باشد. ضرورتا مراکز عمومی همچون مدارس و دانشگاه ها باید ایزوله و ضدعفونی شوند.

هرچه اطلاعات مردم را درباره کرونا بالاتر ببریم قطعا آمادگی جامعه ارتقاع می آید و هزینه ها در حوزه بهداشت و درمان کم می شود.

آیا فکر نمی کنید مجلس الان باید ورود کند و درخواست قرنطینه بدهد؟

این حرف درست است و با توجه به شرایط انتخابات و تعطیلی مجلس این اتفاق نیفتاد. از روز دوشنبه که مجلس صحن علنی خواهد داشت ما رصد می کنیم و گزارش آن را به مردم خواهیم داد.

«پیشگیری، بهتر از درمان است»؛ شعار وزارت بهداشت است. این سئوال برای مجلس وجود ندارد که چرا وزارت بهداشت به شعار خودش پایبند نبود؟

من فکر می کنم مجموعه وزارت بهداشت اطلاع رسانی و منع ورود هواپیما از چین را در دستور کار قرار داد اما عدم هماهنگی های بین بخشی در کشور این مشکلات را به وجود آورد.

یعنی از بیرون به وزارت بهداشت گفته بودند فعلا ورود کرونا به ایران را تأیید نکنید؟

من این را نمی دانم ولی روزی که وزیر بهداشت اعلام کرد جلوی پروازها به چین گرفته شود، یک ایرلاین بدون توجه به این اخطارها تا چندروز بعد پروازهایش را به چین ادامه داد.

ماسک و مایع ضدعفونی برای پیشگیری از ابتلا بیماری کرونا بسیار ضروری و لازم است اما حتی در تهران هر دو نایاب شدند، آیا این وضعیت رصد کردید؟ آیا واقعا در کشور قحطی ماسک آمده است؟

تولید ماسک در ایران آنقدر زیاد است که می توانیم دو برابر آن را هم صادر کنیم اما وقتی خبر می آید که در قم انبار احتکار ماسک کشف شده، این به وجدان آدم ها بر می گردد. نمی شود برای هر داروخانه یک مأمور نظارتی گذاشت. متأسفانه برخورد ما با محتکران بازدارنده نیست. حالا یا قوانین مناسبی نداریم یا درست نمی توانیم قوانین را اجرا کنیم. معتقدم در چنین وضعیتی باید با محتکران به روش کره‌شمالی برخورد و حتی آنها را اعدام کرد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید