واکنش وزارت خارجه به پیشنهاد کمک آمریکا/ کانال مالی سوئیس با کارشکنی و سنگ‌اندازی مواجه شده است

کدخبر: ۳۲۷۵۸۹
اقتصادنیوز: سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه از پیام آمریکا تا این لحظه خبری ندارم، گفت: کانال مالی سوئیس امروز با کارشکنی و سنگ‌اندازی مواجه شده است و اجازه نمی‌دهند منابع خود را به آن کانال منتقل کنیم.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایلنا، سیدعباس موسوی در نشست خبری صبح امروز خود که به دلیل شیوع کرونا بصورت ویدیو کنفرانس برگزار شد، ضمن تبریک ولادت حضرت علی(ع) و روز پدر و ابراز امیدواری برای سرلوحه قرار گرفتن منش حضرت امیرالمومنین (ع) گفت: متاسفانه در داخل کشور با بیماری کرونا مواجه هستیم اما دولت و ملت با تلاش در حال مبارزه با این مهمان ناخوانده هستند. از زمانی که این ویروس در چین شیوع پیدا کرد همه کشورها خود را آماده کردند و امروز وضعیت اضطراری جهانی اعلام شد و این مساله مانند هر بحرانی مستلزم همگرایی جهانی است.

وی افزود: کشوری نمی‌تواند بگوید من در این مسیر تنها هستم و مشکلی برای من پیش نمی‌آید. ایران هم با همکاری همه نهادهای درگیر همچون وزارت خارجه در داخل کشور بطور جد پیگیر مسائل مختلف از جمله اقتصادی و کنسولی است. کشورهای دوست در این زمینه به ما کمک کرده‌اند. ما هم در زمینه آموزش به کشورهای دیگر کمک می‌کنیم. برخی هم در این شرایط مانند رسانه‌های فارسی زبان خارجی سعی دارند دل مردم را خالی کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به نخستین سوال در خصوص ادعای مایک پمپئو برای کمک به ایران و ادعای وی مبنی بر ارسال پیام به ایران و اینکه آیا حاضر به پذیرش کمک ایالات متحده هستیم یا خیر، گفت: ما در نیت آمریکایی‌ها همواره شک داریم اگر نیت خیر داشتند قبل از رسانه‌ای کردن موضوع آن را به ما اطلاع می‌دادند و دنبال اهداف تبلیغاتی نبودند. ما مواضع آنها را رصد می‌کنیم که چقدر برای تضعیف روحیه مردم ما با جعل اخبار و آمار تلاش کردند.

وی گفت: ما از آنجایی که در حسن نیت آنها شک داریم خیلی روی این کمک‌ها حساب نمی‌کنیم. لازم است بگویم همان کانال مالی سوئیس امروز با کارشکنی و سنگ‌اندازی مواجه شده است و اجازه نمی‌دهند منابع خود را به آن کانال منتقل کنیم. من از پیام آمریکا تا این لحظه خبری ندارم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که اخیرا شاهد برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام بودیم؛ آیا همچنان بحث ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت وجود دارد، گفت: مکانیسم ماشه از همان اول هم موضوعی مرده و قابل پیگیری نبود. قوام درونی و ساختار حقوقی برجام اجازه این کار را به برخی دولت‌ها نمی‌دهند که پشت آن قایم شوند و کم کاری خود را با اقدامی رو به جلو پنهان کنند.

وی افزود: این موضوع در کمیسیون اخیر مطرح نشد و نامه ظریف در این نشست کاملا تشریح شد که آنها نمی‌توانند این اقدام را انجام دهند. برجام در ماه‌های نخست برای ما دستاوردهایی داشته که امیدواریم این توافق ادامه پیدا کند و لازم است هرچه زودتر اروپا به تعهداتش برگردد.

موسوی در خصوص اقدامات وزارت خارجه برای جلوگیری از شیوع کرونا نیز گفت: وزارت خارجه از ابتدای شروع بحران از جمله ارگان‌های فعال بوده و در تمام جلسات و ستادها عضو است. ما بلافاصله ستاد ویژه‌ای را در وزارت خارجه نیز تشکیل دادیم و مستقلا نوعا چند کار از جمله مباحث کنسولی را دنبال می‌کنیم. مساله پروازها را ما علیرغم برخی کارشکنی‌ها دنبال کردیم همینطور بحث کنسولی دیگر در خصوص صدور روادید برای برخی کشورها بوده که بیماری در آنجا وجود دارد تا ورودی کشور را کنترل کنیم و صدور ویزا را تعلیق کردیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: در مباحث اقتصادی هم با صدور گواهی بهداشتی به کشورهای همسایه اطمینان دادیم صادرات کشور کاملا بهداشتی است و ما هم البته نیازمند برخی کالاها و خدمت هستیم که لازم است کشورها با هم ارتباط داشته باشند. همچنین ما در بحث تبلیغات حضور داریم که متاسفانه علیرغم واقعیت‌های موجود برخی با امپراطوری رسانه‌ای در حال خدشه وارد کردن به این موضوع هستند که وظیفه ما خنثی کردن این تلاش‌ها است. برخی می‌خواهند وانمود کنند که ایران منشأ این ویروس بوده است.

وی در پاسخ به سوال ایلنا در خصوص موضع ایران در قبال توافق آمریکا و طالبان و تاثیر آن بر گفت‌وگوهای ایران و طالبان گفت: طالبان به عنوان گروهی که در افغانستان وجود دارد انکارناپذیر است اما تاکید ما این است که همه مسیرهای صلح باید از طریق اجماع بین‌الافغانی باشد و آنها با هدایت دولت مستقر کابل باید به این سمت بروند. ایران هم به دلایلی و با اطلاع دولت کابل تماس‌هایی را با طالبان داشته اما موضع ما در قبال توافق طالبان و آمریکا این است که ما از هرگونه تلاشی که به ثبات این کشور کمک کند، حمایت می‌کنیم اما در نیت ایالات متحده شک داریم.

موسوی خاطرنشان کرد: اصل حضور آمریکا در منطقه غیرقانونی است و اصلا آنها حق ورود به این منطقه را ندارند و الان هم این اقدام بدعت است. این مساله هم ناشی از شکست واشنگتن در منطقه است و هم باعث تداوم جنگ می‌شود و هم برای اینکه شکست خود را بزک کنند به چنین اقدای رو آورده‌اند. ما این اقدام را احترام به حاکمیت افغانستان نمی‌دانیم و راه‌حل توافق همه‌گیر است. ما گفت‌وگوهای خود با طالبان را طبق روال گدشته ادامه می‌دهیم و اثری بر این موضوع نخواهد داشت.

وی همچنین در خصوص تاثیر مشکلات تحریم بر مساله مبارزه با کرونا و همکاری سفارت خانه‌های ما برای این حوزه گفت: از زمان شروع این بیماری ما همه امکانات خود را بسیج کردیم و در همکاری با وزارت بهداشت سعی کردیم نیازهای کشور را دریافت کنیم که مهمترین آنها کیت‌های تشخیص و اقلام دارویی خاص بود که به سفارت خانه‌های خود اعلام کردیم تا اگر کشورهایی اعلام آمادگی کردند تامین کنند و کشورهای دوست اعلام آمادگی کردند که در این زمینه به ما کمک کنند و صلیب سرخ هم به ما کمک کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه یادآور شد: دولت چین واقعا در این راستا در کنار دولت ایران ایستاد و چندین محموله و تیم تخصصی برای ایران ارسال شد و جدیدترین یافته‌های خود را هم در اختیار ایران قرار دادند. اگر همه با همین جدیت کار کنند قطعا جهان بهتری خواهیم داشت. ما هم البته در حال کمک به سایر کشورها هستیم که در فرصت‌های بعدی اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید