سه سناریوی وزارت بهداشت برای مقابله با کرونا/ بمب خطرناک مفنجر می‌شود؟

کدخبر: ۳۲۹۱۹۳
اقتصادنیوز: وزارت بهداشت درباره آینده وضعیت شیوع بیماری کرونا سناریوهایی را تدوین کرده است.
سه سناریوی وزارت بهداشت برای مقابله با کرونا/ بمب خطرناک مفنجر می‌شود؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از نور نیوز، طبق این تحقیقات بررسیهای علمی انجام شده در خصوص ویژگیهای ویروس کووید ۱۹ ( کرونا) شایع در ایران از سوی وزارت بهداشت و درمان کشورمان، «تطبیق کامل این ویروس با مشخصات ویروسی که در شهر ووهان چین فراگیر شد» را اثبات کرده است.

ستاد ملی مقابله با کرونا با جمع آوری مجموعه شواهد و قرائن علمی و «رفتار ویروس کرونا در چین و ایران» اقدام به تهیه «سه سناریو برای مقابله» با این بیماری کرده است.

این «سناریوها بر اساس رویکردهای بدبینانه، خوش بینانه و واقع بینانه تنظیم شده است» و بر اساس آن «میزان ابتلا به بیماری و مرگ و میر ناشی از آن» در مناطق مختلف کشور با در نظر گرفتن مجموعه عوامل نیزمشخص شده است.

عواملی که در تنظیم سناریوهای سه گانه مورد توجه قرار گرفته مواردی چون ظرفیتهای بهداشتی-درمانی مناطق مختلف، فرهنگ و رفتارهای اجتماعی، «میزان رفت و آمد در داخل مناطق و ورود و خروج افراد بومی و غیر بومی»، روندجهش( موتاسیون) و تغییرات شیوع ویروس و میزان ابتلا و مرگ و میر حاصل از آن در گروههای سنی مختلف ومواردی از این قبیل می باشد.

در حال حاضر روند شیوع بیماری و نحوه مقابله با آن در وضعیت واقع بینانه قرار داشته و همانگونه که کارشناسان سازمان بهداشت جهانی اعلام کردند ایران توانسته است با بهره گیری از زیرساختهای قدرتمند بهداشتی و درمانی خود، «کارنامه موفقی در شناسایی و مدیریت این بیماری» ارائه دهد.

«حفظ شرایط موجود روی خط بحران قرار دارد» و در صورت «تغییر غیر قابل کنترل شاخصهای اصلی» برآورد شده می تواند وضعیت را به سمت شرایط بد بینانه متمایل کند.

شیب شیوع بیماری در شرایط کنونی در وضعیت نرمال و قابل انتظار بوده و حفظ ان در گرو «مدیریت زنجیره ابتلا و جلوگیری از ایجاد زنجیره های جدید ابتلا» می باشد.

به عبارت دیگر در صورتی که از شکل گیری زنجیره های ابتلاء جدید جلوگیری نشود و ظرفیتهای موجود برای شناسایی و قطع زنجیره های ابتلاء شکل گرفته از قبل، درگیر موارد جدید شود،"کشور مستعد ورود به شرایط بحرانی" شده و امکان مدیریت وضعیت موجود بشدت سخت خواهد شد

"سفرهای درون شهری و برون شهری در نوروز" اصلی ترین رخدادی است که می تواند به مثابه یک "بمب خطرناک" برای ضربه زدن به وضعیت مدیریت شده فعلی عمل کند.

"رفت و امدهای جدید و متعدد" می تواند هرم جمعیتی در مناطق مختلف را از نظر تعدادمبتلایان، ناقلین و شرایط سنی و بیماریهای زمینه ای انان تغییر داده وکلیه شاخصهای پیش بینی شده برای مناطق مختلف اعم از "تختهای بیمارستانی، پزشک، دارو، پرستار" و... را کاملا دستخوش تغییر نموده و کشور را وارد وضعیت بحرانی کند.

"در خانه ماندن در ایام پیش رو توصیه ای ارشادی وقابل انتخاب نیست" بلکه "تکلیفی ملی" برای حفاظت از سلامتی وجان مردم و "صیانت از سرمایه بهداشتی و درمانی کشور بویژه پزشکان و پرستاران" است که این روزهاسلامتی آتها بیش از سایر هموطنان در معرض تهدید قرار گرفته است‌

باید همه دست به دست هم بدهیم و از ورود کشور به بحرانی که وقوع آن محتمل است جلوگیری کنیم،

بدون شک "گذر از فصل سرما، حفاظت از منابع بهداشتی و درمانی کشور وتولید واکسن و داروهای موثر در درمان" این بیماری که در ایران و سایر کشورهای جهان در حال پیگیری است می تواند شرایط را در آینده نزدیک دستخوش تحولات امید افرین نماید.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید