بیمارستان صحرایی سپاه در کدام شهرها به پا شده است؟/ نقاهتگاه‌های ارتش آماده کمک‌رسانی به وزارت بهداشت

کدخبر: ۳۳۰۶۰۶
اقتصادنیوز: فرمانده نیروی زمینی سپاه با بیان اینکه نیروی زمینی سپاه در حوزه بهداشت و درمان به هرگونه نیاز و درخواست دستگاه‌های اجرایی پاسخ داده است، گفت: کمبودهای خود را برای توسعه بیمارستان‌های سیار در طول سالهای اخیر برطرف کرده‌ایم.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، سردار سرتیپ پاسدار محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه صبح امروز (پنجشنبه) در حاشیه رزمایش سراسری دفاع بیولوژیکی و عملیات پاکسازی محیطی سپاه در جمع خبرنگاران، گفت: برای مقابله با ویروس کرونا در دو بعد پاکسازی و درمان وارد شده‌ایم.

وی افزود: همه ظرفیت‌های بهداشت و درمان اعم از واحدهای جنگ نوین و واحدهای دیگری که تغییر کاربری دادند، برای پاکسازی محیط استفاده کردیم.

فرمانده نیروی زمینی سپاه تصریح کرد: برخی از تجهیزات و امکاناتی که نیاز بود با توجه به تجارب قبلی‌مان، برای مقابله با ویروس کرونا توسعه داده و آن را ساختیم و ۲۹ اسفند آن را رونمایی کردیم.

پاکپور گفت: در بعد بهداشت و درمان هم با توجه به ظرفیت‌های بسیار خوبی که در نیروی زمینی سپاه وجود دارد و امکانات و تجارب زیادی که در احداث بیمارستان‌های سیار دراختیار داریم و از ۱۱ سال پیش بر تجارب قبلی‌مان افزوده‌ایم و از آنها در مواقع بحرانی و مناطقی که  حوادث غیرمترقبه در آنها رخ داده است احداث کرده‌ایم، توانستیم امکانات بهداری و بیمارستان‌های سیار خود را به کار گرفته و از این توان ظرفیت و زیرساخت استفاده کنیم.

فرمانده نیروی زمینی سپاه افزود: کمبودهای خود را برای توسعه بیمارستان‌های سیار در طول سالهای اخیر برطرف کرده‌ایم و تلاش کردیم تا کل نیازهای وزارت بهداشت و ستاد مقابله با کرونا داشتند را پاسخ دهیم.  نیروی زمینی سپاه در حوزه بهداشت و درمان به هرگونه نیاز و درخواست دستگاه‌های اجرایی پاسخ داده است.

پاکپور درباره تأثیر تحریم‌های بین‌المللی، گفت: ما با تمام فشارها و وضعیتی که تحریم‌ها به وجود آورده است، نیاز مردم کشورمان را در حوزه بهداشت و درمان برطرف کرده‌ایم، این در حالی است که کشورهایی که ادعای داشتن تکنولوژی و علم بالایی دارند، در پذیرش بیماران مبتلا به کرونا مستأصل شده‌اند و حتی کمبود تخت داشته و بیمارانشان در راهروهای بیمارستان حضور دارند.

وی همچنین گفت: امکانات درمانی که نیروی زمینی سپاه درنظر گرفته است، هنوز مورد استفاده قرار نگرفته و خیلی از این ظرفیت خالی است، اما این آمادگی را داریم که بتوانیم این واحدها را افزایش دهیم.

فرمانده نیروی زمینی سپاه خاطر نشان کرد: متناسب با نیاز وزارت بهداشت، بیمارستان‌های سیار نیروی زمینی سپاه را توسعه و گسترش داده و  خواهیم داد، اما تاکنون بیمارستان‌های صحرایی را در قم، کاشان، گلستان، بابل، رشت، جنوب کشور، اهواز، کرمانشاه، آذربایجان غربی مستقر کرده‌ایم که آمادگی پذیرش بیماران را دارند و حتی برخی از آنها هم تعدادی از بیماران را پذیرش کرده‌اند.

 ۵ هزار پزشکیار و بهیار نیروی زمینی آماده خدمت در بیمارستان‌های کشور هستند

سردار علی‌اکبر پورجمشیدیان معاون هماهنگ‌کننده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز امروز (پنج‌شنبه ۷ فروردین) در رزمایش سراسری دفاع بیولوژیک و عملیات پاکسازی محیطی و ارتباط ویدئوکنفرانسی با مسئولین قرارگاه‌های منطقه‌ای گفت: در این قرارگاه‌های دهگانه نیروی زمینی سپاه (حمزه، نجف اشرف، کربلا، صاحب‌ الزمان، سیدالشهدا، ثامن‌الائمه، غدیر، مدینه و عاشورا) در گستره تمامی استان‌های کشورمان از ابتدای روزهای آغازین ورود ویروس کرونا فعالیت‌های خود را پیگیری کرده‌ایم.

وی افزود: مجموعه توانمندی‌های بهداری نیروی زمینی سپاه را در خدمت بهداشت کشور قرار گرفته‌اند.

معاون هماهنگ‌کننده نیروی زمینی سپاه تصریح کرد: ۱۰۰ یگان حوزه رزم سپاه در این رزمایش حضور دارند، ضمن اینکه یگان راهبردی و استراتژیک جنگ نوین ۲۴ بعثت نیروی زمینی سپاه به صورت کاملاً تخصصی در طول یک ماه گذشته به مجموعه بهداشتی کشور کمک می‌کنند.

سردار پورجمشیدیان خاطرنشان کرد: ده‌ها هزار نیروی بسیجی و پاسدار در طی روزهای گذشته به کمک دستگاه‌های مسئول کشورمان شتافته‌ان.د

وی خاطرنشان کرد: تمامی اقدامات سپاه و بسیج برای مقابله با این ویروس خطرناک، با محوریت ستاد ملی مقابله با کرونا بوده و بسیاری از اقدامات صورت گرفته با درخواست و زارت بهداشت انجام شده است و هیچ اقدامی خارج از چارچوب تعیین شده عملیاتی نشده است.

معاون هماهنگ‌کننده نیروی زمینی سپاه اظهار داشت: طبق بررسی دقیق و کارشناسی، ۳ هزار نقطه محل تردد و تجمع شناسایی شده و در این رزمایش با اولویت‌بندی پاکسازی خواهند شد، ضمن اینکه ۱۰۰ نقطه پرتردد در تهران هم شناسایی شده و به صورت گسترده از سه روز پیش با عملیات پاکسازی بیمارستان‌ها، ترمینال‌ها، مترو و خیابان‌های پرتردد با این ویروس مقابله کرده‌ایم.

سردار پورجمشیدیان گفت: در سراسر کشور هم اقدامات پاکسازی انجام شده و خواهد شد.

وی افزود: بخش اعظم مجموعه بهداشت و درمان سپاه و به ویژه ظرفیت‌های نیروی زمینی سپاه اعم از پتانسیل‌های ثابت و سیار را برای مقابله با این ویروس فعال کرده‌ایم.

معاون هماهنگ‌کننده نیروی زمینی سپاه گفت: در دفاع مقدس تجارب خوبی در حوزه بیولوژیک و جنگ نوین به دست آورده‌ایم که امروز با توجه به این سرمایه و تجربه به مقابله با این ویروس پرداخته‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: ۱۷۰۰ دستگاه و ماشین‌آلات تخصصی پاکسازی محیط را به خدمت گرفته‌ایم، ضمن اینکه هزاران نیروی تخصصی هم برای مقابله با این ویروس فعالیت می‌کنند.

معاون هماهنگ‌کننده نیروی زمینی سپاه گفت: بیش از ۵ هزار رزمنده سلاح به دست سپاه هم‌اکنون با آموزش‌های لازم مدرک پزشکیاری و بهیاری دارند و هزاران نفر از آنها به کمک حوزه بهداشت و درمان کشور آمده‌اند که اکثر این نیروها در بخش‌آی‌سی‌یوهای بیمارستان‌ها به کارگیری شده‌اند.

پورجمشیدیان خاطرنشان کرد:‌واحدهای محرومیت‌زدایی نیروی زمینی سپاه و بسیج در طی روزهای گذشته به بخش‌های محروم جامعه کمک کرده و ده‌ها بسته معیشتی و سلامتی به آنها تقدیم شده است. سپاه تا آخرین لحظه و ریشه‌کنی کامل این ویروس در کنار تمامی دستگاه‌های اجرایی قرار دارد.

آمادگی برپایی مراکز نقاهتگاهی و بیمارستانی در هر نقطه کشور را داریم

براساس گزارش ایرنا امیر سرتیپ علی جهانشاهی روز پنجشنبه در بازدید از مجتمع ۲ هزار تختخوابی بیمارستانی و نقاهتگاهی نیروی زمینی ارتش در جمع خبرنگاران گفت: در جهت دردستور رهبر انقلاب و تاکید  بر خدمات بیشتر و جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در سطح کشور ارتش جمهوری اسلامی ایران در اجرای فرامین ستاد کل نیروهای مسلح و رهنمودهای فرمانده کل ارتش و فرمانده نیروی زمینی ارتش، سلسله رزمایش هایی را در سطح کشور پیش بینی کرده است.

معاون هماهنگ کننده نیروی زمینی در مورد برپایی این نقاهتگاه ها یادآور شد: این مراکز برای بیمارانی است که در بیمارستان بستری شده و دوره درمان آنها تمام شده اما در دوره کمون بیماری هستند و باید در قرنطینه باشند خدمات لازم را ارایه می دهد.

امیر جهانشاهی ادامه داد: تا این لحظه در ۲۴ استان کشور بیش از ۷۴۰۰ تخت بیمارستانی و نقاهتگاهی پیش بینی شده است که ۵۴۰۰ تخت در داخل استان ها و ۲ هزار تخت در مجمتع بیمارستانی و نقاهتگاهی شهید دکتر هجرتی واقع در نمایشگاه بین‌المللی پیش بینی شده است.

وی گفت: مجتمع بیمارستانی و نقاهتگاهی شهید هجرتی طی ۴۸ ساعت آماده بهره برداری شد و تمام امکانات لازم از تخت و تجهیزات پزشکی در این مجتمع پیش بینی شده است. تمام این تجهیزات مورد تایید وزارت بهداشت و درمان و مسئولان پزشکی قرار گرفته و به گفته این کارشناسان تمام آیتم های بیمارستانی و استاندارهای مورد نیاز در این مرکز مورد توجه قرار گرفته است.

فرمانده جهادی پدافند زیستی نیروی زمینی ارتش خاطر نشان کرد: در کنار این مجتمع ، بیمارستان صحرایی ۲۳ تختخوابی دارای بخش های ای سی یو، اتاق عمل، رادیولوژی به همراه کادر پزشکی و درمانی و پشتیبانی لازم در امر مشاوره و برنامه غذایی برپا شده است.

وی گفت: آمبولانس های مورد نیاز، ماشین‌های همیار بیمار برای انتقال بیمار از بیمارستان و همچنین انتقال بیماران ترخیص شده از مراکز نقاهتگاهی پیش بینی شده است.

امیرجهانشاهی یادآور شد: ممکن است بیماری در این مرکز نقاهتگاهی بستری نشود اما برپایی این مراکز الگویی برای کشور ما در زمان بحران است و هر سازمان ونهادی که قصد احداث نقاهتگاه دارد می تواند از مراکز نقاهتگاهی ارتش الگوبرداری کند زیرا تمام استانداردهای لازم در این مراکز پیش بینی شده است.

فرمانده جهادی پدافند زیستی نیروی زمینی ارتش خاطر نشان کرد: ارتش همواره خود را فدای ملت می داند و امیدواریم در این بحران نیز بتوانیم کمک بزرگی به مردم بکنیم.

وی در مورد ساخت نقاهتگاه در سایر استان های کشور گفت: ارتش جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است که در هر نقطه ای که استانداری ها و ستادهای بحران استان و دانشگاه علوم پزشکی استان اعلام کنند آمادگی برپایی مراکز بیمارستانی و نقاهتگاهی را دارد و می توانیم تا ۸ هزار تخت خواب به ظرفیت موجود اضافه کنیم.

وی گفت: در بیش از ۳۰۰ نقطه در استان های متخلف کشور مراکز و ایستگاه های سرپایی برای پایش و غربالگری فعال است و افراد با مراجعه به این مراکز می توانند از سلامت یا بیماری خود اطمینان حاصل کنند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید