رئیس‌جمهوری خبرداد

پرداخت اعتبار یک میلیون تومانی به بیش از 23 میلیون خانوار یارانه بگیر/ بازگشایی پلکانی کسب و کارها با نظر وزارت بهداشت/ اعطای وامی بین یک تا دو میلیون تومان با نرخ 4 درصد به 4 میلیون خانوار

کدخبر: ۳۳۱۴۹۳
اقتصادنیوز: رئیس جمهور اعلام کرد: یک اعتبار یک میلیون تومانی در اختیار 23 میلیون خانوار یارانه بگیر قرار می گیرد که اقساط آن نیز از یارانه خانوارها کم خواهد شد.
پرداخت  اعتبار یک میلیون تومانی به بیش از 23 میلیون خانوار یارانه بگیر/ بازگشایی پلکانی  کسب و کارها با نظر وزارت بهداشت/ اعطای وامی بین یک تا دو میلیون تومان با نرخ 4 درصد به 4 میلیون خانوار

به گزارش اقتصادنیوز، حسن روحانی روز دوشنبه  در جلسه ستاد اقتصادی دولت برای بررسی آثار شیوع بیماری کرونا، گفت: 25 هزار میلیارد تومان اعتبار برای این منظور اختصاص یافته است.

متن سخنان حسن روحانی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

خدمت مردم عزیز و بزرگوار عرض می‌کنم که در جلسه اقتصادی امروز تصمیمات کلی که در جلسات قبل نسبت به کمک‌هایی که در این ایام سخت و در دوران فشار اقتصادی به مردم وارد می‌شود، اتخاذ کرده بودیم؛ ریز آن موارد مورد بحث و تصویب قرار گرفت و ان شاءالله در این چارچوب می‌تواند به زودی اجرایی و عملیاتی شود.

قبلا هم گفته شده بود که سه میلیون نفر محروم و تحت فشار هستند که برای آنها در چهار نوبت بسته حمایتی از 200هزار تومان تا 600 هزار تومان مدنظر قرار دادیم؛ که مرحله اول آن پرداخت شده و مرحله دوم آن هم تا پایان فروردین پرداخت خواهد شد و دو نوبت بعد هم به همان صورت در ماههای اردیبهشت و خرداد پرداخت خواهد شد.

یک رقمی مدنظر قرار دادیم به عنوان وام به اندازه یک میلیون تا دو میلیون تومان برای 4 میلیون خانواده‌ای که آنها هم جزو اقشار کم درآمد هستند؛ نرخ این وام 4درصد است و این هم به زودی برای خانواده‌ها اعلام می‌شود که بتوانند این وام را دریافت کنند.

امروز در جلسه 75 هزار میلیارد تومان وام و تسهیلاتی که برای این ایام مدنظر قرار دادیم، مورد بحث قرار گرفت؛ 10 رسته هستند که در این ایام تحت فشار شدید قرار گرفتند؛ بعضی‌ها تقریبا کسب و کارشان متوقف بوده و بعضی‌ها هم درآمدشان پایین بوده است؛ این رسته‌های مختلف کارگاه‌های کوچک و بعضی‌ها متوسط هستند و بعضی‌ها در واقع یک بنگاه کار یک نفره، بعضی‌ها چند نفره و بعضی‌ها 50 نفر به بالا و 50 نفر به پایین هستند؛ تقریبا 3 میلیون و 200 هزار نفر اشتغال‌‌شان وابسته به اینگونه موارد است و زندگی این افراد تحت فشار قرار گرفته است و ما در اینجا تصویب کردیم که برای همه اینها رقمی را مدنظر قرار دهیم.

در این جلسه برای هر بنگاهی تقریبا مشخص شده و به این بنگاه‌ها اعلام خواهد شد که چه مقدار به اینها پرداخت می‌شود؛ پولی که برای کمک به این عنوان است که اشتغال آنها فعال نبوده ولی کارگرها را نگه‌داشتند و مقداری پول برای سرمایه در گردش‌شان که بتوانند به تدریج بنگاه خودشان را فعال کنند.

البته این بنگاه‌ها همه یکسان نیستند و بنا شد دو دسته شوند؛ آن بنگاه‌هایی که به دستور ستاد ملی کرونا رسما تعطیل شدند و به آنها گفته شده فعالیت نکنند و هنوز هم تعطیل هستند و حتی در پایان ماه فروردین که کسب و کارها فعال می‌شود، چون آنها پرریسک هستند باز هم تا اطلاع ثانوی فعال نخواهند شد و برای ما هم روشن نیست؛ در ستاد ملی مقابله با کرونا و در گروه‌های کارشناسی دارد بحث می‌شود که آنها چه زمانی می‌توانند فعالیت خود را آغاز کنند.

دیروز هم این را در ستاد ملی کرونا توضیح دادم که این بازگشایی که داریم شروع می‌کنیم، پلکانی است و مردم باید توجه کنند بازگشایی یک مرتبه به خاطر شرایطی که داریم امکان پذیر نیست؛ به همان اندازه که شرایط بهداشتی مهیاتر می‌شود و وزارت بهداشت و درمان به ما می‌گوید شرایط بهتر شده، به همان نسبت می‌توانیم گشایش بیشتری را ایجاد کنیم.

در عین حال مردم عزیز باید توجه کنند، هر کجا گشایشی حاصل می‌شود، این بدان معنا نیست اصولی که بهداشت و درمان به عنوان فاصله‌گذاری هوشمند مدنظر قرار داده، به آن اصول توجه نشود؛ همه کسب و کارها و همه آنهایی که فعالیت می‌کنند اعم از تولیدی، توزیعی، خدماتی، باید آن اصولی که به عنوان پروتکل‌های بهداشتی اعلام شده و اعلام می‌شود و به آنها توافق می‌شود؛ همه باید مراعات کنند و همانطور که دیروز تاکید کردم در خانه ماندن به عنوان یک اصل همچنان باید مدنظر باشد.

البته در این شرایطی که هستیم، نمی‌توانیم بگوییم کسب و کارها برای بلندمدت اصلا فعالیت نکنند؛ به همین معنا هم کسب و کارها تعطیل بوده و در تهران باز این کسب و کارها تا پایان فروردین تعطیل خواهد بود؛ جز آن مواردی که مواد غذایی و بهداشتی را در اختیار مردم قرار می‌دهند.

در استانها هم اگر از 23 فروردین راه می‌افتد؛ همه اینها باید آن اصول را مدنظر قرار دهند؛ چون شرایط ما هنوز شرایطی نیست که بگوییم باید فاصله گذاری‌ها را کنار بگذاریم؛ فاصله‌گذاری‌ها هوشمندانه و همانطوری که مدنظر است باید مدنظر همه قرار بگیرد.

همانطور که برخی از متخصصین اظهار نگرانی می‌کنند، اگر بخواهد اصول بهداشتی مراعات نشود دومرتبه ممکن است در یک شرایطی قرار بگیریم که شرایط سخت شود؛ به هر حال امکانات بیمارستانی و امکانات پزشکی و پزشکان و پرستاران نباید نگران شوند؛ تا امروز الحمدالله با فداکاری آنها، امکانات و تجهیزات هم به اندازه کافی بوده و  از امروز به بعد هم امکانات و تجهیزات بیشتر در اختیار مراکز درمانی قرار می‌گیرد.

دیروز یک بازدید کوتاهی داشتیم از بعضی بخش‌های تولیدی یا دانش بنیانی که تلاش می‌کنند نیازمندی‌ها را برطرف کنند؛ در بعضی از موارد هم اقدامات بسیار خوبی را انجام داده بودند؛ مثلا در تشخیص سی.تی کار خوب و بسیار ارزشمندی را  انجام داده بودند.

دانشگاه‌ها و شرکت ‌های دانش‌بنیان با مشارکت هم کار بزرگی انجام دادند؛ در زمینه سایر نیازمندی‌ها مثلا ونتیلاتور(دستگاه تنفس مصنوعی) آن بخشی که داشت تولید می‌کرد از او سوال کردم که چه مقدار تولید می‌کنید و چه مقدار می‌توانید اضافه کنید؟ آن مقداری که او اعلام می‌کرد با آن نیازی که وزارت بهداشت اعلام می‌کند تقریبا نیازمندی تامین خواهد شد؛ یا سی.تی.اسکن که دارد تولید می‌کند امکانات داشت برای اینکه این را توسعه دهد و ما هم ان شاءالله اعتبار آن را تامین می‌کنیم.

پس یک بخش ما این بود که امروز تصمیم گرفتیم برای کسب و کارهایی که به خاطر کرونا تحت فشار قرار گرفتند؛ حال یا تعطیل شدند یا کسب و کارشان کساد شده؛ برای همه آنها وامی را مدنظر قرار دادیم و به آنها اعلام می‌شود؛ نرخ این وام همانطور که اعلام شده 12 درصد و مدت زمان بازپرداخت آن 2 سال است؛ چند ماه هم به عنوان تنفس داده می‌شود؛ یعنی این وامی که الان پرداخت می‌شود؛ از مهر ماه باید بازپرداخت کنند؛ بنابراین برای بازپرداخت هم تنفس و هم زمان دارد.

یک کمکی هست به همین کسب و کارها و همچنین به کارگران عزیز ما که تحت فشار قرار گرفتند که وقتی به این بنگاه‌ها کمک می‌کنیم مشروط به این است؛ در صورتی ما به اینها کمک می‌کنیم که کارگر را تعدیل نکنند، کارگر اخراج نشود، کارگر بماند؛ بنابر این هم کمک به بنگاه هست و هم کمک به اشتغال و کارگران عزیز ما هست.

مصوبه دیگری که امروز مدنظر قرار دادیم مربوط به یک اعتباری است که در اختیار تقریبا همه خانوارهایی که یارانه دریافت می کنند  قرار می‌گیرد، حدود بیش از 23 میلیون خانوار هستند که یارانه ماهانه دریافت می‌کنند که یک اعتبار یک میلیونی در اختیار همه این خانوارها قرار می‌گیرد که به تدریج در طول 24 ماه از یارانه‌ای که در ماههای بعد پرداخت می شود کم می‌شود.

 بنابراین در ماه اردیبهشت می‌توانیم این را سامان دهیم و به آنها اعلام کنیم که این یک میلیون اعتبار در اختیار آنها قرار می گیرد. اگر در فروردین شد، فروردین اعلام می‌کنیم اگر هماهنگی در فروردین انجام نشد در اردیبهشت این هماهنگی انجام می‌گیرد و تقریبا حدود 25 هزار میلیارد تومان برای این امر مدنظر قرار دادیم که مصوب شد.

یک مقدار هم وجهی است که دیگر به صورت اعتبار نیست و به صورت پرداخت به اقشار مختلف است.

5 هزار میلیارد تومان در صندوق بیمه بیکاری قرار دادیم و پول آن با بحث هایی که امروز انجام دادیم  تامین شده است تا به افرادی که دچار بیکاری می‌شوند طبق معیارهایی که دارند پرداخت کنند.

حدود 13 هزار میلیارد تومان هم برای بحث کرونا امروز مصوب کردیم که بخشی از آن به تولیداتی پرداخت می‌شود که وزارت بهداشت و درمان اعلام می‌کند و نیازهای آن را تامین‌ می‌کنند. بخشی به شرکت‌های دانش بنیان پرداخت می‌شود و بخش اعظم آن نیز برای نیازمندی‌هایی که خودِ‌ وزارت بهداشت، درمان برای دانشگاههای خود در سراسر کشور که الان نیازمند هستند و برخی از آنها برای اینکه نیازهایشان را رفع کنند وام گرفتند،ان شاءالله تامین می‌شود که به آنها پرداخت خواهد شد.

تصمیم دیگری که امروز در این جلسه گرفتیم اینکه،کمک‌هایی که امروز از طرف نهادهای دیگر اعلام می‌شود، حالا یک نهاد عمومی است مثل ستاد اجرایی، بنیاد مستضعفان یا نهادی مثل سپاه پاسداران، اینها یک کمک هایی به  اقشار می‌کنند، خیرین هستند که کمک می‌کنند یا دولت هست که کمک می‌کند، یک هماهنگی برای این کار لازم هست. ممکن است کمک‌ها در یک جایی متمرکز شود یک جایی هم اصلا پرداخت نشود یا کم پرداخت شود، این هماهنگی ضروری است.

در این جلسه تصویب کردیم ان شاءالله معاون اول ظرف این هفته یا هفته آینده جلسه‌ای را برگزار می کند همه این نهادها را البته یک شورای عالی رفاه هم داریم، معاون اول می‌تواند همان جلسه شورای عالی رفاه را تشکیل دهد و از این نهادها هم دعوت کند از برخی خیرین هم دعوت شود. خیرین هم باید در این ایام نسبت به اقشاری که تحت فشار هستند، بیشتر کمک کنند.

مردم عزیز ما می‌دانند امروز همه دنیا در یک شرایط ویژه‌ای هستند، حتی کشورهایی که وضع اقتصادی آنها بسیار خوب هست آنها هم امروز هم از لحاظ بهداشتی، هم از لحاظ اقتصادی و هم از لحاظ تامین نیاز زندگی مردم مشکلاتی دارند. بنابراین ما هم دچار مشکلات هستیم باید مشکلات را بتوانیم رفع کنیم.

البته شرایط ما شرایط سختی مضاعف است هم در تحریم هستیم و هم در کرونا، بنابراین شرایط ما سخت تر است ولی دولت تصمیمات خوبی در حد توان خود اتخاذ کرده، نهادها هم همه در فعالیت و تلاش هستند، خیرین هم تلاش می‌کنند، در اینجا یک هماهنگی نیاز داریم که این هماهنگی باید انجام بگیرد.

 امروز همچنین به وزیر محترم کشور دستور دادم که جلسه ای را تشکیل بدهند - که علی‌القاعده تشکیل شده و بنا بوده از ساعت 11 تشکیل شود -  و همه افرادی که در این زمینه موثر هستند برای هماهنگی لازم در زمینه حمل و نقل و در زمینه کسب و کار دعوت شوند، توام با اجرای پروتکل‌های دقیق بهداشتی، چون به هر حال افرادی که از حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند چارچوب وجود دارد که باید آنها را مراعات کنند. خودِ وسیله نقلیه هم باید مراعات‌هایی را انجام دهد، خودِ مردمی که استفاده می‌کنند هم باید اصولی را مراعات کنند، کسب و کارها هم که می‌خواهد شروع شود همه آنها در چارچوب پروتکل‌هایی است که باید مراعات کنند.

از همه مردم خواهش می‌کنیم همانطور که تا امروز کنار دولت، نظام، وزارت بهداشت و درمان بودند و کمک کردند تا ما توانستیم در یک شرایط نسبتا قابل قبولی قرار بگیریم باز هم نیازمند به کمک آنها هستیم. همه باید ما را کمک و یاری کنند همه بدانند که باید اصول بهداشتی را دقیقا مراعات کنیم و فاصله‌گذاری ها باید مدنظر ما باشد.

ممکن است بعضی از اموری که هنوز اعلام نکردیم مقداری تاخیر شود، امور آموزشی را به آینده واگذار کردیم، هر زمانی که مناسب شود بنابراین آموزش و پرورش، دانشگاهها مربوط به زمان مناسبی است که بعدها اعلام می‌شود.

در بعضی از امور مثل حمل و نقل بین شهری هم که مردم بخواهند مسافرت کنند هنوز اینها را اعلام نکرده ایم، باید بررسی و بعد در زمان مناسب اعلام کنیم.

بنابراین با تحمل سختی و با همکاری مضاعف باید این کار را پیش ببریم. ان شاءالله خدا ما را یاری می‌کند در ماه پرخیر و برکت شعبان و در آستانه ماه بسیار مبارک رمضان هستیم ان شاءالله از عنایات حق و ولی عصر (ارواحنا له الفدا) برخوردار خواهیم شد و از این مشکلات عبور خواهیم کرد. انشاءالله.

والسلام علیکم و رحمت الله و برکاته

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید