ادامه انتقادات به گزارش جنجالی دیوان محاسبات درباره دلارهای گمشده/ گزارش تفریغ بودجه ۹۷ هنوز قطعی نیست

کدخبر: ۳۳۳۸۷۵
اقتصادنیوز: یک عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که گزارش تفریغ بودجه سال ۱۳۹۷ که هفته گذشته در مجلس شورای اسلامی قرائت شد گزارش اولیه بوده، گفت:‌ این گزارش قطعی نیست و ممکن است پس از طی روال قانونی دستگاه‌های اجرایی مستنداتی ارائه کنند که نظرات دیوان محاسبات را نقض کند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، علی اصغر یوسف‌نژاد گفت: طبق آیین‌نامه داخلی مجلس و بر اساس اصول ۵۷، ۵۴ و ۵۵ قانون اساسی، نظارت بر اجرای بودجه به عهده دیوان محاسبات گذاشته شده است، ولی نحوه نظارت فرمولی دارد که در آیین نامه مشخص شده است. مسئول گزارش تفریغ بودجه سالانه هم دیوان محاسبات است و باید گزارش تفریغ بودجه هر سال را تا پایان سال بعد تهیه کند و به مجلس بفرستد.

وی ادامه داد: البته باز این هم روالی دارد که طبق تبصره ۱ ماده ۲۱۹ رئیس دیوان محاسبات برای تفریغ بودجه سالانه باید یک ساعت در جلسه علنی توضیح دهد و سپس هیئت رئیسه گزارش کامل تفریغ را به کمیسیون بودجه به عنوان کمیسیون اصلی و دیگر کمیسیون‌ها به عنوان کمیسیون فرعی ارجاع می‌دهد، ظرف یک ماه کمیسیون برنامه و بودجه وظیفه دارد گزارش را از سایر کمیسیون‌ها بگیرد و سه ماه هم فرصت دارد با توجه به گزارش کمیسیون های فرعی و اخذ توضیحات دستگاه های اجرایی گزارش بررسی نهایی را به هیات رییسه مجلس تسلیم کند. هیات رییسه نیز باید بعد از ارائه گزارش آن را به صورت خارج از نوبت در دستورکار قرار دهد.

این عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در واقع گزارش تفریغ بودجه بعد از تهیه گزارش کمیسیون برنامه و کسب نظر و توضیحات دستگاه‌های اجرایی و کمیسیون‌های فرعی و تطبیق گزارش رییس دیوان محاسبات این مستندات بعد از گزارش کمیسیون برنامه معتبر خواهد بود. در حالی که هنوز این روال طی نشده و گزارش تفریغ بودجه سال ۱۳۹۷ که هفته گذشته توسط رییس دیوان محاسبات در صحن مجلس شورای اسلامی ارائه شد، چند مرحله‌ی دیگر هم دارد و صرفا گزارش اولیه محسوب می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: ممکن است دستگاه‌های اجرایی، نقطه‌نظرات و مستنداتی در قبال این گزارش داشته باشند لذا این گزارش قطعی نیست؛ البته طبق روال مجلس شورای اسلامی باید قرائت می‌شد ولی بعد از قرائت باید این مراحل را طی کند. اگرچه رسیدگی به موارد بودجه از وظایف مستشاری دیوان محاسبات است ولی باید منتظر باشیم گزارش کمیسیون برنامه در این رابطه ارائه شود و بعد از آن این گزارش قابل بحث خواهد بود.

این عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: آنچه در گزارش تفریغ بودجه عنوان شد در برخی موارد صرفا یک نظر بوده و چون مدت‌ها از آن گذشته ممکن است دولت و دستگاه‌های اجرایی مستنداتی داشته باشند که نظرات دیوان را نقض کنند و باید آن را ارائه کنند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید