سنای آمریکا رسما مداخله روسیه در انتخابات را تایید کرد

کدخبر: ۳۳۴۲۳۵
اقتصادنیوز: محتوای یک گزارش دوحزبی سنای آمریکا که اخیرا از حالت محرمانه خارج و منتشر شده، نشان می‌دهد کمیته اطلاعات این مجلس با یافته‌های آژانس‌های جاسوسی این کشور مبنی بر اینکه روسیه در تلاش برای پشتیبانی از کمپین ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ دونالد ترامپ بوده، موافق بوده است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از یسنا، خبرگزاری رویترز نوشت، این گزارش دریافته که آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا)، آژانس امنیت ملی و دفتر اداره تحقیقات فدرال آمریکا (اف.بی.آی) مبانی منسجم و محکمی برای گرفتن این نتیجه که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه برای تضعیف هیلاری کلینتون، رقیب دموکرات ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا تلاش کرده، داشته‌اند.

ترامپ که مکررا به هرگونه ارزیابی در خصوص مداخله خارجی به نفع وی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ حمله کرده است، در عین حال تلاش کرده تا اعتبار این نتیجه‌گیری سازمان‌های اطلاعاتی کشورش را نیز رد کرده و آن را تلاشی با انگیزه سیاسی از سوی یک به اصطلاح "دولت پنهان" قلمداد کند. روسیه نیز به نوبه خود دست داشتنش در هرگونه تلاش برای مداخله در انتخابات آمریکا را رد کرده است.

گزارش تهیه شده از سوی سنای آمریکا که چهار فصل از پنج فصل آن منتشر شده، دریافته که سازمان سیا و اف.بی.آی اطمینان زیادی به یافته خود مبنی تلاش روسیه برای افزایش شانس پیروزی ترامپ در انتخابات ۲۰۱۶ دارند، در حالی که آژانس امنیت ملی آمریکا اطمینان متوسطی به این نتیجه‌گیری داشته است.

 

این گزارش خاطر نشان کرد، مصاحبه با مقام‌های مسئول تهیه و تدوین این ارزیابی جامعه اطلاعاتی آمریکا "تایید کرده که تحلیلگران تحت هیچگونه فشار سیاسی برای گرفتن نتایجی خاص نبوده‌اند".

این گزارش در حالی منتشر شده که دونالد ترامپ برای پیروزی مجدد در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ مبارزه می‌کند و احتمالا رقیب او در این انتخابات جو بایدن خواهد بود.

گزارش مذکور با عنوان رسمی "ارزیابی جامعه اطلاعاتی" شدیدا ویرایش شده است و به گفته منابع آگاه، علت این بوده که گزارش بر مبنای مستندسازی‌ها و مشاهدات در سطح بسیار محرمانه تهیه شده است.

ریچارد بور، سناتور جمهوری‌خواه و رئیس کمیته اطلاعات مجلس سنا اظهار کرد: یکی از مهمترین نتیجه‌گیری‌های ارزیابی جامعه اطلاعاتی آمریکا این بوده که تلاش‌های تجاوزگرانه روسیه برای مداخله باید به عنوان "روند عادی جدید" در نظر گرفته شود.

این کمیته همچنان در حال کار به روی فصل نهایی گزارش است که به خلاصه‌سازی تحقیقات می‌پردازد. منابع در کنگره گفتند، در فصل پنجم گزارش سنا بر خلاف چهار فصل اولش که مورد توافق اکثریت جمهوری‌خواه و اقلیت دموکرات کمیته اطلاعات قرار داشت، دربردارنده میزانی از اختلاف‌نظر حزبی بر سر میزان تاثیر مداخله روسیه بر نتیجه انتخابات ۲۰۱۶ خواهد بود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید