روحانی: اینجا خلیج فارس است نه خلیج نیویورک/ تشکر از رهبر انقلاب

کدخبر: ۳۳۵۲۳۸
اقتصادنیوز: رئیس‌جمهور گفت: دسته بندی مناطق به سفید، زرد و قرمز معنایش این نیست که در مناطق سفید نباید دستورالعمل های بهداشتی رعایت نشود.
روحانی: اینجا خلیج فارس است نه خلیج نیویورک/ تشکر از رهبر انقلاب

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین، حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی صبح امروز (چهارشنبه) در جلسه هیئت دولت گفت: اینکه محصولات مورد نیاز مردم به وفور وجود دارد در سایه کار و تلاش کارگران ماست. تلاش بر این بوده که ما بتوانیم در این ایام، سلامت مردم را مورد حراست قرار دهیم و نیازهای مردم را در بازار تامین کنیم تا بنگاههای تولیدی هم بتوانند به کار خود ادامه دهند.

وی افزود: به دلیل ناروشن بودن پایان این ویروس، ما باید خودمان را برای کار، فعالیت، علم، دانش و سرزنده نگه داشتن و امید جامعه آماده کنیم. بنا بر فرض اینکه این ویروس برای مدتی در کنار مردم است. هیچ‌کس نمی‌تواند پیش بینی کند که پایان این اپیدمی چه زمانی است.

اهم اظهارات وی را در ادامه به نقل از ایرنا، ایسنا و مهر بخوانید؛

* باید همه دستورالعمل های بهداشتی را رعایت کنیم و کا و تولید در کنار این احتیاطات لازم است. الان می‌گوییم برای غیر ضرورت در خانه بمانید اما در یک مقطعی گفتیم برای کار ضروری و فعالیت برای مدت کوتاهی از منزل خارج شوید. یعنی از فاصله گذاری اجتماعی به فاصله گذاری هوشمند رسیدیم.

* دسته بندی مناطق به سفید، زرد و قرمز معنایش این نیست که در مناطق سفید نباید دستورالعمل های بهداشتی رعایت نشود، اصل کار در دست مردم است و از آنجایی که درمان و دارویی برای این ویروس نداریم، اصل اول مراقبت است.

* اگر روی پای خودمان نایستیم تامین برخی مواد حتی با داشتن پول و امکانات بسیار سخت و گاهی ناممکن است. امروز یک آرامش نسبی در میان مردم وجود دارد.

* نقش مردم در مقابله با کرونا اساسی است، در ویروس کرونا اصل کار در دست مردم است. با توجه به آنکه درمانی برای مقابله با این ویروس نداریم، دارو و واکسنی هم وجود ندارد، اساس بر مراقبت دارد. باید در قدم اول، خودمان مراقبت کنیم و در روزهای سخت هم توسط کادر درمانی مراقبت دقیق‌تر، بالاتر و پیچیده‌تر نسبت به فرد مریض انجام شود. 

*{با اشاره به روز کارگر }: در ایام مقارن روز کارگر، این روز را به همه کارگران، کشاورزان، پزشکان، پرستاران و نظام درمانی تبریک می‌گویم. در شرایطی هستیم که اگر روی پا خود نایستیم، تامین برخی مواد با داشتن پول و امکانات بسیار سخت و گاهی ناممکن است یعنی اگر در مواد غذایی به خارج نیاز داشتیم و مشکل پولی، بانکی، دریایی و... هم نداشتیم، مواد غذایی به این راحتی در اختیار دیگران قرار نمی‌گرفت. 

*امروز شرایطی شده که چند برابر دیروز ذخیره‌سازی در دنیا صورت می‌گیرد، ذخیره‌سازی شدیدتر از مواد غذایی، ذخیره‌سازی مواد دارویی و بهداشتی است. امروز ما ونتیلاتور(دستگاه تنفس مصنوعی) خودمان تولید می‌کنیم. اگر این مسئله را خودمان تامین نمی‌کردیم و می‌خواستیم خودمان بخریم، معلوم نبوده و نیست چند کشور در دنیا حاضرند این دستگاه تنفس مصنوعی را به ما بفروشند. 

* اگر امروز ماسک و گان را برای کادر درمانی تولید کنیم، معلوم نبود ماسک پرستاران و پزشکان را وارد کنیم. دیدید روی هوا مسئله ماسک را می‌قاپیدند و روی هوا ماسک را می‌زدند.  

*{ با یادآوری فرارسیدن ماه مبارک رمضان}: همه مردم در ماه رمضان که ماه نعمت، عرفان، معنویت، خلوص، قرب به خدا و انس به قرآن است، همه در پیشگاه خداوند شکرگذار باشیم؛ به خاطر کار کارگران، کشاورزان، نظام درمانی، جامعه تحقیقی، بنگاه‌ها، شرکت‌های دانش‌بیان و تولیدگران ما.

* «ارز، ریال ، آب، برق و گاز را باید تامین کنیم» تورم ماهانه  فروردین نصف تورم ماهانه اسفند است و این به معنای حرکت خوب اقتصادی در کشور است. مردم به بازار پول و سرمایه اعتماد دارند. حضور مردم در بورس نشان اعتماد مردم است.در خارج از کشور تبلیغ می‌کنند که مردم به نظام ایران اعتماد ندارند ولی دروغ می گویند.

*افتخار ماست که می توانیم کیت ها را صادر کنیم. ملت نه خود را باخته نه دچار حزن و اندوه شده است. ما باید مشکلات را تحمل کنیم. الان زمانی است که ملت ما رشادت و قدرت و توانمندی علمی خود را نشان داد. در کرونا ملت ما اعلام کرد به متخصصین به خوبی اعتماد می کند. دولت، مراجع، رهبری صداوسیما و مردم از نظر متخصصین حمایت کرده و به آن عمل کردند.

* این روزها که با بسیاری از سران کشورها تماس تلفنی داشتم، همه آنها به چند نکته توجه داشتند که همه آنها ایران را زیر نظر داشتند یعنی صحبت که می شد همه تشکر می کردند که ایران یک کار بسیار منسجم قوی برای مقابله با این ویروس انجام داده است. 

* بعضی رهبران کشورها از من سوال می کردند که چگونه شما از فاصله اجتماعی به فاصله هوشمند آمدید این سه رقم زرد و  قرمز و سفیدی که اعلام کردید. مبانی شما چیست چه کار می خواهید انجام دهید. مشخص است که این کشور مورد توجه جهان است. همه به این کشور نگاه می کنند.  

* علیرغم همه پیچیدگی‌ها و فشارهایی که بوده اما تورم را مهار کردیم . طبق آمار بانک مرکزی تورم ماهانه ماه فروردین نصف تورم ماهانه تورم ماه اسفند ۹۸ است. این به معنی یک حرکت خوب اقتصادی است. این که امروز هم مردم به بازار پول و هم بازار سرمایه اعتماد دارند و هم رقم پس‌انداز ما در بانکها رشد ۳۲ درصدی دارد و هم حضور مردم در بازار بورس امروز نمایان است که چگونه است این به معنای اعتماد مردم است.

*{با اشاره به روز ملی خلیج فارس}: خلیج فارس برای ما آبراه مهم تاریخی است. همه آبراه‌ها برای ما مهم هستند و در شمال هم دریای کاسپین برای ما اهمیت دارد. اما خلیج فارس برای ما اهمیت بیشتری دارد و مرکز تامین انرژی دنیاست و کشور را به آب‌های آزاد و اقیانوس‌ها متصل می‌کند.

*من به ملتی که این خلیج به نام آنها بوده تبریک می گویم و این خلیج برای آنها است. این خلیج نامش فارس بوده و خواهد بود. تمامی استان‌های مرزی خلیج فارس، سیستان و بلوچستان، بوشهر، هرمزگان و خوزستان و حتی استان های همسایه آنها مانند فارس و کرمان مرزبان خوبی بوده و همیشه در مقابل بیگانه ایستادگی کرده و الان هم می ایستند.

* آمریکا باید بداند این خلیج، نامش خلیج فارس است و خلیج نیویورک و خلیج واشنگتن نیست. باید از روی نام آن و از روی ملتی که در کنار این آبراه برای هزاران سال حافظش بوده، شرایط را درک کرده و هر روز علیه ملت ایران توطئه نکنند.

*ملت ما همیشه و در تمامی صحنه ها موفق بوده و هست و الان هم در حفاظت از این آب راه موفق خواهد بود.

*سربازان، بسیج، نیروی انتظامی، ارتش و سپاه همیشه پاسدار این آبراهه بوده و خواهند بود.

* { با اشاره به سابقه توزیع سهام عدالت به مردم}  از رهبری تشکر می‌کنم. در این شرایط سخت هرچه بتوانیم دارایی‌های مردم را بروز و شفاف کنیم و اختیار کار را به صاحبان آن برگردانیم، کار ارزشمندی شده است. دولت  به فکر ساماندهی به سهام عدالت بود. دولت به دنبال شفاف سازی سهام عدالت بود.در سال۹۴ مردم در سامانه‌ای ثبت نام کردند و مشخص شد هرکسی چه مقدار سهم دارد.

* از روزی که اینگونه مباحث در مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره اصل ۴۴ مطرح بود. تلاش‌هایی که آن روز شد و تصمیماتی که اتخاذ شد، بحث‌هایی در آنجا مطرح شد که برای اقشار مردم هم در آزادسازی و خصوصی‌سازی سرمایه‌های دولتی و بنگاه‌های بزرگ اقتصادی فکری شود.

*ما دنبال آزادسازی سهام عدالت بودیم و مطرح شد رهبری باید اجاره آزادسازی سهام عدالت را بدهند. من چند بار به ایشان در این زمینه توضیح دادم و در ۹۶لایحه آن را به مجلس فرستادیم.

*سه مکاتبه خدمت رهبری در چند ماه اخیر داشتم تا سهام عدالت آزاد شود و اهداف رهبری هم کاملا رعایت شود. در اسفند، فروردین و اردیبهشت با رهبری مکاتبه داشتم رهبری نکاتی را به من گفتند و تاکید داشتند تا چارچوبی برای آزادی سهام عدالت تهیه شود. این چارچوب تهیه شد و در نهایت ایشان موافقت کردند شورای عالی بورس آزادسازی را انجام دهد. موافقت رهبری یک قدم بسیار خوبی برای مردم است.

*حدود پنجاه میلیون نفر صاحب سهام عدالت هستند و حساب و کتاب این سهام روشن است. از شورای عالی بورس می‌خواهم در کوتاه‌ترین زمان لازم آیین‌نامه ها و مقررات لازم را تهیه کند. در سه نوبت سود این سهام به ازای یک میلیون تومان، به مردم پرداخت شده است.

*مردم اگر تمایل داشته باشند می‌توانند سهم خود را نگه داشته و از سود آن بهره ببرند، ارزش این سهام هر روز بیشتر می‌شود. البته اگر مردم بخواهند، می‌توانند سهام را بفروشند نحوه فروش سهام را شورای عالی بورس مشخص می کند. به نظر من این سهام به کمک مردم آمده است.

*{با اشاره به این‌که «احتیاط با امید به آینده باید توام باشد}: نه این‌که احتیاط، امید را خدشه‌دار کند؛ باید دستورالعمل‌ها را رعایت کرده و به آینده کاملا امیدوار باشیم. ان‌شاالله از این شرایط عبور خواهیم کرد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید