روسیه و چین قطعنامه آمریکا علیه ایران را وتو خواهند کرد؟

کدخبر: ۳۳۵۶۶۷
اقتصادنیوز: فلاحت پیشه گفت: ایران تنها کشور در دنیاست که از طریق شورای امنیت سازمان ملل متحد چنین مجوزی را دریافت می‌کند که هر سلاح متعارفی را مورد خرید و فروش قرار دهد. در واقع خرید و فروش هر سلاح متعارفی از سوی ایران یکی از مزایای برجام به حساب می‌آید که آقای پمپئو و دولت آمریکا آن را نشانه گرفته‌اند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اعتمادآنلاین، آسوشیتدپرس گزارش‌ داد که آمریکا پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی‌اش برای تحریم تسلیحاتی ایران را میان برخی اعضای شورای امنیت توزیع کرد. در ماه اکتبر تحریم تسلیحاتی ایران منقضی می‌شود. به همین دلیل آنها درخواست تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران برای مدت نامعلوم را مطرح کرده‌اند.

در همین خصوص حشمت‌الله فلاحت‌پیشه نماینده اسلام‌آباد غرب و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: آمریکایی‌ها مبتنی بر عرف بین‌المللی از ۲ مقام می‌خواهند قطعنامه‌ای را علیه ایرانی‌ها صادر کنند. از یک سو آمریکا به عنوان عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد خواستار صدور قطعنامه علیه ایران است. شورای امنیت یعنی پنج عضو دائم و ۱۰ عضو غیردائم هر کدام می‌توانند پیش‌نویس قطعنامه را ارائه دهند که این قطعنامه ابتدا به بحث و سپس به رأی گذاشته شود.

او با اشاره به اظهارات اخیر پمپئو تاکید کرد: صحبت اخیر آقای پمپئو نشان می‌دهد آمریکایی‌ها سعی می‌کنند به عنوان یک عضو برجام دست به صدور قطعنامه علیه ایران بزنند؛ یعنی آنها تصور می‌کنند که عضو برجام هستند و درخواست اصلاح قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد را دارند. قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، قطعنامه حافظ توافق برجام به حساب می‌آید. از این نظر آمریکایی‌ها نمی‌توانند اقدامی انجام دهند چون آنها عضو برجام نیستند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی با اشاره به اقدام ترامپ برای خروج از برجام توضیح داد: از زمانی که ترامپ برجام را پاره کرد و سعی کرد آن را یکی از نشانه‌های افتخار آمریکا جلوه دهد، خیلی‌ها رئیس‌جمهور آمریکا را نقد کردند که همین امر دست آمریکا را در موضوع برجام می‌بندد چون این کشور دیگر عضو برجام نیست.

خرید و فروش تجهیزات متعارف نظامی از سوی ایران وحشتی در دل آمریکایی‌ها ایجاد کرده است

فلاحت‌پیشه ادامه داد: بنابراین دولت آمریکا نمی‌تواند به عنوان عضو برجام درخواستی برای صدور قطعنامه تازه و مرتبط با برجام ارائه کند. آمریکایی‌ها از اینکه از مهرماه سال جاری بخشی از برجام قابلیت اجرا دارد و ایران منعی برای خرید و فروش تجهیزات متعارف نظامی از جمله تجهیزات موشکی نخواهد داشت می‌ترسند. خرید و فروش تجهیزات متعارف نظامی از سوی ایران وحشتی در دل آمریکایی‌ها ایجاد کرده است.

او اضافه کرد: ایران تنها کشور در دنیاست که از طریق شورای امنیت سازمان ملل متحد چنین مجوزی را دریافت می‌کند که هر سلاح متعارفی را مورد خرید و فروش قرار دهد. در واقع خرید و فروش هر سلاح متعارفی از سوی ایران یکی از مزایای برجام به حساب می‌آید که آقای پمپئو و دولت آمریکا آن را نشانه گرفته‌اند. آنها برای این هدف‌شان نیز ادعاهایی را جمع‌آوری کردند؛ از جمله برنامه‌های موشکی ایران و پرتاب ماهواره نظامی ایران به فضا.

آمریکا نمی تواند درخواست فعال سازی مکانیسم ماشه را بدهد

این نماینده مجلس دهم با انتقاد از سیاست‌های آمریکا گفت: آمریکا نمی‌تواند مکانیسم ماشه دوزمانه مندرج در بندهای ۱۱ تا ۱۳ قطعنامه ۲۲۳۱ را فعال کند یا درخواست فعال‌سازی آن را بدهد. آنها تلاش بسیاری کردند که اروپایی‌ها را وادار به صدور قطعنامه و جلوگیری از خرید و فروش سلاح متعارف کنند، اما اروپایی‌ها می‌دانستند معنای این کار برهم خوردن برجام است و از این کار می‌ترسیدند. لذا آمریکایی‌ها نمی‌توانند این کار را صورت بدهند.

فلاحت‌پیشه ادامه داد: از سوی دیگر جمهوری اسلامی ایران کل برجام از جمله بخشی را که از لحاظ حقوق بین‌الملل خرید و فروش تسلیحات متعارف برای ایران را تسهیل می‌کند حق خودش به حساب می‌آورد و هیچ قطعنامه‌ای نمی‌تواند مانع آن شود. تا مهرماه، یعنی زمانی که آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند این بخش از برجام را از بین ببرند، دوران سختی خواهیم داشت.

او سپس به نقش روسیه و چین در جلوگیری از صدور قطعنامه علیه ایران اشاره کرد: نقش روسیه و چین در این موضوع بسیار مهم است. انتظار می‌رود که روسیه و چین حتی اگر نیاز بود از امکان وتو کردن قطعنامه احتمالی آمریکایی‌ها استفاده کنند. حداقل انتظاری هم که از اروپایی‌ها وجود دارد این است: آنها تاکنون نقش خنثایی را بازی کرده‌اند و ورودشان به چنین قطعنامه‌ای عملاً به معنای پایان دادن به برجام است که این موضوع یعنی شکست سنگینی برای آنها.

مناسبات بلندمدت ایران و اروپا نباید تحت تاثیر رفتار انتخاباتی ترامپ قرار گیرد

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تاکید کرد: اروپایی‌ها باید در نهایت بدانند ترامپ به عنوان یک رفتار انتخاباتی چنین سیاستی را در پیش گرفته است. اما مناسبات بلندمدت ایران و اروپا نباید تحت تاثیر رفتار انتخاباتی ترامپ قرار گیرد. این ۶ ماه، زمانی حیاتی برای ترامپ و تیم آشوب‌ساز او به حساب می‌آید. احتمال صدور قطعنامه علیه ایران را ضعیف می‌دانم.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید