آخرین وضعیت بازگشایی ورزشگاه‌ها و مشاغل پرریسک از زبان ربیعی

کدخبر: ۳۳۵۹۹۶
اقتصادنیوز: سخنگوی دولت با بیان اینکه ۸۳ درصد ایرانیان پروتکل های بهداشتی را رعایت کرده‌اند، گفت: پایتخت‌نشین‌ها ۶۳ درصد همراهی سلامت محورانه داشته‌اند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین، علی ربیعی، سخنگوی دولت، امروز در نشست خبری هفتگی خود گفت: فرصت مغتنمی است که جریان خیر جمعی که در کشور شکل گرفته است، تبدیل به یک سنت در کشور شود. ما باید از فرصت ماه رمضان استفاده کنیم و فشارهای جهانی و اتفاقاتی که در این مدت ایجاد شده است را بتوانیم حرکت رمضانی را در طول سال انجام دهیم. ما راهی جز همدلی و در کنار هم بودن نداریم.

ربیعی افزود: یکی از برنامه‌های دولت گسترش برنامه‌های اجتماعی و ایجاد زمینه مشارکت مردم در خیر جمعی است. خوشبختانه ترتیبی اتخاذ شده که در۱۳، ۱۴ کمیته استانی ستاد کرونا نماینده سمن ها حضور دارند و مشارکت می کنند.

اهم اظهارات وی را در ادامه به نقل از مهر و فارس بخوانید؛

* امروز در مقابله با کرونا نیازمند یکسری رفتارهای جدید هستیم. ما باید بتوانیم سلامت روح و جسم را با هم حفظ کنیم. آخرین گزارش ارائه شده حاکی از این است که ۸۳ درصد ایرانیان پروتکل های بهداشتی را رعایت کرده اند. پایتخت‌نشین‌ها ۶۳ درصد همراهی سلامت محورانه داشته اند.  

* در دنیا تاب آوری برای حفظ اقتصاد، تاب آوری محدودی است حتی در اقتصادهای مدعی. ما هوشمندانه عمل کردیم و اگر بتوانیم بالای۹۰ درصد رفتار سلامت محور داشته باشیم، هم حفظ جان کردیم و هم حفظ اقتصاد. دولت دائما طبقه‌بندی شهرها را تغییر می‌دهد و صرفا مشاغل پر ریسک در شهرهای با وضعیت سفید بسته هستند و حتی ورزشگاه‌ها با ظرفیت‌های کوچک می‌توانند فعالیت کنند اما ورزشگاه های بزرگ فعلا نمی‌توانند فعالیت داشته باشند.

* به تمام وزرا دستور داده شده پروژه های بالای ۹۰ درصد را امسال به بهره‌برداری برسانیم. امروز امکان صادرات در ماسک های N۹۵  و سه لایه را داریم و قرار شد وزارت بهداشت ذخیره چند ماه خود را بردارد و با اجازه این وزارت خانه مابقی نیز مجوز صادرات داشته باشد.

* وضعیت مزدبگیران ما سخت است اما جامعه کارگری متعهدانه در چرخه تولید ایستاده است. تولید ما در جریان است و اتفاق ناگواری در بازگشایی صنعت نداشتیم که نتوانیم آن را کنترل کنیم.

*{ با اشاره به اجرای طرح آموزشی شاد}: طرح شاد یک دست‌آورد ملی است.

*{پیرامون آخرین وضعیت سیروس عسگری استاد دانشگاه ایرانی که در آمریکا زندانی است}: پیگیر سرنوشت وی هستیم، دفتر حفاظت منافع ما به طورجدی دنبال این موضوع است و قرار است اگر تست کرونای او منفی باشد، به ایران باز گردد.

* ما جلسه‌ای داشتیم مبنی بر اینکه که چگونه عمل کنیم تا هم پروژه‌ای عمرانی بتواند ادامه یابد و هم بودجه به نحوی سازمان پیدا کند تا به هیچ عنوان حقوق و دستمزد، یارانه‌ها و بسته‌های معیشتی کاهش نیابد.

* در این جلسه بحث شد که غیر از این موارد، دولت باید ۲۰ درصد کاهش هزینه بدهد و صرفه جویی کند و از تمام روش‌های صرفه جویی در بودجه استفاده کند.

*{ در پاسخ به سئوال خبرنگاری در ارتباط با تصمیم دولت ایران در زمان تحریم مجدد تسلیحاتی}: درباره نحوه واکنش و گزینه‌های مختلفی که در اختیار داریم با توجه به روندهایی که داریم تصمیم می‌گیریم. تصمیمی درباره خروج ایران از برجام در راستای تمدید مجدد تحریم های تسلیحاتی نداریم. قطعا نقض برجام توسط شورای امنیت غیرقابل تحمل است؛ در اولین پیامد جهانی خود این موضوع شورای امنیت را پیش مردم کوچک می کند. جمهوری اسلامی ایران در رفع نیازهای خود بی‌نیاز است.

* حساسیت دولت آن است که مجلسی دقیق و بانشاط و همراه با مردم شکل بگیرد. انتخاب رئیس، هیات رئیسه و ... به خود مجلس مربوط است. من تاکید می کنم دولت هیچ گونه دخالتی در مجلس نداشته و ندارد و بنا بر همکاری در بالاترین سطح با مجلس آینده است. هر ترکیبی که مجلس انتخاب کند برای ما محترم است. هر خبری درباره دخالت معاون رئیس جمهور در تشکیل ترکیب مجلس را رد می کنیم. معاون پارلمانی رئیس جمهور هم از چنین شایعه‌ای بی اطلاع بودند. اساسا در سایر قوا نفی و اثباتا دخالتی نداریم. دولت عمیقا به حقوق و کار سایر قوا احترام می گذارد.

* با توجه به تحارب شخصی خودم بگویم وقتی جریان اسلامی که اساسش ملت دولت بود، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی شکل گرفت از همان روز ایالت متحده آمریکا این دموکراسی و اسلام را خطر دید. از هر راهی برای هدف قرار دادن جمهوری اسلامی استفاده کرد.

*{با اشاره به تحولات اسلامی در منطقه و مقابله‌های آمریکایی‌ها با اسلام در منطقه مثل حمایت و ایجاد گروه‌های تروریستی مثل القاعده}: مردم آمریکا بدانند چه ۱۱ سپتامبر و چه امروز داعش، چیزی جز اثر برنامه ریزی های ناقص سیستم های امنیتی آمریکا نیست. این یک بازی است و حتما در این بازی به ضرر خود عمل می شود. جریان منطقه به نفع آنچه که آمریکا به دنبالش هست، نیست. توصیه می‌کنیم به این دست و پا زدن در این باتلاق ها خاتمه دهند و با واقعیات کنار بیایند. ایران بزرگ‌ترین کشور در حفظ ثبات منطقه است و چیزی به جز صلح و امنیت را در منطقه دنبال نکردیم.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارس «اقتصادنیوز» از قیمت کارخانه‌ای جدید محصول محبوب ایران خودرو

      اقتصادنیوز : ایران خودرو برای محصول محبوب خود قیمت جدید اعلام کرد تا متقاضیان این خودرو شوکه شوند.

    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید