برکناری ناگهانی وزیر صمت در کنار رکورد شکنی تاریخی سکه

کدخبر: ۳۳۷۵۵۰
اقتصادنیوز: این هفته دو رویداد مهم در صحنه اقتصادی کشور اتفاق افتاد که واکنش‌های زیادی را در شبکه‌های اجتماعی برانگیخت. در روزهایی که کرونا و تکانه‌های اقتصادی حاصل از این بیماری بر روی شغل و معیشت مردم همچنان بحث‌برانگیز است، موضوع قیمت‌های نجومی خودرو و عزل وزیر صمت در کنار افزایش قیمت در بازارهای سکه و دلار بار دیگر توجه افکار عمومی و رسانه‌ها را به خود جلب کرد.
برکناری ناگهانی وزیر صمت در کنار رکورد شکنی تاریخی سکه

به گزارش اقتصادنیوز،  عصر روز دوشنبه خبری بر روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت که نشان می‌داد رئیس‌جمهور در اقدامی ناگهانی وزیر صنعت،معدن و تجارت را از کار بر کنار کرده و حسین مدرس خیابانی را به سمت سرپرستی این وزارتخانه منصوب کرده است. موضوعی که به دلیل افزایش افسارگسیخته قیمت خودرو طی روزهای گذشته از سوی برخی از رسانه‌ها پیش‌بینی شده و حتی گمانه‌زنی‌هایی درباره استیضاح وزیر از سوی برخی از نمایندگان مطرح شده بود. این نخستین‌بار است که حسن روحانی در دوره ریاست جمهوری خود یک وزیر را برکنار می‌کند. هرچند که به‌نظر می‌رسد رئیس‌جمهور علاوه بر ساماندهی بازار خودرو از اقدامات وزارت صمت در زمینه مدیریت بازار و تامین کالا‌های اساسی، توسعه تولید داخل و صادرات هم رضایت نداشته است اما وزیر برکنار شده در نامه‌ای دلیل برکناری خود را فشار رئیس دفتر رئیس‌جمهور برای رای آوردن لایحه تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس و لابی با نمایندگان عنوان کرد. موضوعی که بلافاصله با واکنش روابط عمومی دفتر رئیس‌جمهور مواجه شد و هرگونه فشار بر رحمانی تکذیب شد. در دوره زمانی وزارت رحمانی در مقاطع مختلفی قیمت برخی کالاهای اساسی با افزایش شدید همراه شد و ناتوانی وزارت صمت در تنظیم بازار به موضوع اول در حوزه اقتصاد بدل شد. از طرفی موضوع فساد در میان برخی مشاوران و مدیران وزارت صمت نیز از جمله حاشیه‌هایی بود که رضا رحمانی با آن دست به گریبان شده بود. به این ترتیب عزل و برکناری وزیری که دو سال سکاندار وزارت صنعت، معدن و تجارت بود بازتاب زیادی در فضای مجازی به همراه داشت و کاربران واکنش‌های نسبتا متفاوتی نسبت به آن نشان دادند.کاربران منتقد سیاست‌های دولت بیش از آنکه آشفتگی بازار خودرو را دلیل برکناری رحمانی از وزارت بدانند، رای نیاوردن تشکیل وزارت بازرگانی و فشار رئیس دفتر رئیس‌جمهور را اصلی‌ترین دلیل این عزل ناگهانی برشمردند. احمد امیرآبادی‌فراهانی، نماینده شهر قم هم در توییتی نوشت: «آقای روحانی به‌خاطر مشکلات مردم یا قیمت خودرو آقای رحمانی را برکنار نکرد. چهارشنبه به رحمانی ابلاغ شد اگر مجلس به وزارت بازرگانی (بخوانید وزارت واردات و رانت‌خواری) رای ندهد، باید استعفا دهید. وزیر هم استعفا را نپذیرفته و برکنار شد.علی برکت الله».

 برخی از کاربران هم درباره قدرت واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور و نقش او در برکناری‌ها و استعفاها مطالبی نوشتند.از سوی دیگر برخی از کاربران از زاویه دیگری به موضوع برکناری وزیر صمت نگاه کرده و حتی عزل وزیر را دیرهنگام دانسته و نوشتند که بی‌کفایتی و ضعف مدیریتی در کنار لابی‌گری برخلاف منافع ملی از دلایل برکناری او بوده است. در همین زمینه علی جنتی وزیر پیشین ارشاد در توییتی خطاب به مخالفان برکناری وزیر صمت نوشت: «آنان که به انگیزه‌های سیاسی یا قومی یا به دلیل از دست دادن منافع خود رئیس‌جمهور را به خاطر برکنارکردن یک عضوکابینه مورد انتقاد قرار می‌دهند، جادارد که با معاونان و مدیران ارشد پرتلاش وزارت صمت به گفت‌وگو بنشینند تا بیشتربه عدم کفایت و زدوبندهای وزیر برکنارشده پی ببرند.» در همین حال عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در حمایت از رئیس‌جمهور در توییتی نوشت: «رئیس‌جمهور در جلسه اخیر دولت بر حمایت جمعی وزیران از مصوبات دولت تاکید داشت. این نکته وی، در سال پایانی و شرایط خاص کشور ضرورت مضاعف است. اگر وزیران این حمیت را نداشته باشند، برخی مدیران خیلی زود به جابه‌جایی زنبیل‌ها می‌پردازند. واگرایی به وادادگی می‌انجامد.» در این میان برخی از کاربران هم درباره فساد خودروسازان و آشفتگی بازار خودرو نوشتند و برکناری وزیر صمت را مرتبط با مافیای خودرو عنوان کردند. برخی کاربران هم برکناری وزیر را دستمایه طنز خود قرار داده و نوشتند: «پراید رو دست کم نگیرین، یک‌تنه وزیر صمت رو بیکار کرد، یه نفر به بیکاران اضافه شد.» یکی دیگر از کاربران هم با اشاره به قیمت ۹۰ میلیونی پراید نوشت: «پراید وزیر صمت را چپه کرد.» رئیس‌جمهور در جلسه هیات دولت گفت که اداره کردن وزارت صنعت،معدن و تجارت بسیار کار سخت و سنگینی است. در چنین شرایطی طی روزهای گذشته افزایش فشارشدید نقدینگی که بازارهای خودرو و ارز را از خود متاثر کرده بود، بازار طلا و سکه را هم بی‌نصیب نگذاشت و سکه مرز مقاومتی ۷ میلیون تومان را پشت سر نهاد و به بالاترین قیمت خود در تاریخ رسید. برخی فعالان بازار سکه پیش‌بینی کرده‌اند که اگر مقاومت مهم کانال ۷ میلیونی یعنی عدد ۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تومانی بشکند و سکه این نقطه را رد کند، می‌تواند موج جدید افزایش قیمت را به همراه داشته باشد، حال آنکه مقاومت در آن نقطه می‌‌تواند زمینه افزایش فروش‌ها و سودگیری سکه‌بازان را به‌دنبال داشته باشد. در همین زمینه رئیس کل بانک مرکزی در واکنشی اینستاگرامی به نوسانات بازار ارز و سکه، ریسک سرمایه‌گذاری در این بازارها را به مردم گوشزد کرد. برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی با انتشار قیمت‌های جدید سکه و دلار، اظهارات انتخاباتی روحانی و تبلیغ‌کنندگان ریاست جمهوری او را در صفحات مجازی بازنشر کردند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید