​لایحه جدید دولت آمریکا؛

ترامپ سرمایه‌گذاران را دچار تشویش کرد / ریزش 20 درصدی نفت در راه

کدخبر: ۳۴۲۲۹۳
اقتصادنیوز: ​لایحه جدید دولت ترامپ با هدف حذف سهام شرکت‌های چینی از لیست بورس‌های آمریکا موجب نگرانی سرمایه‌گذاران شد.امروز ببشتر بورس‌های جهان با ریزش به کار خود پایان دادند.از طرفی قیمت نفت به 40.60 دلار در هر بشکه کاهش یافت به طوریکه گلدمن‌ساکس پیش‌بینی می‌کند سقوطی بسیار سنگین در آینده در انتظار بازارهای نفت است.شاخص دلار نیز در معاملات امروز تا حد زیادی در برابر دلار عقب نشست.
ترامپ سرمایه‌گذاران را دچار تشویش کرد / ریزش 20 درصدی نفت در راه

به گزارش اقتصادنیوز، به نقل از سایت طلا؛ بانک جهانی در گزارش جدید خود از چشم انداز اقتصادی جهان پیش‌بینی کرده است متوسط رشد اقتصادی کشورها در سال جاری تحت تاثیر شیوع کرونا و تعطیلی گسترده کسب و کارها به منفی ۵.۲ درصد برسد که بدترین عملکرد از زمان جنگ جهانی دوم خواهد بود. به جز چین، رشد اقتصادی پنج قدرت اقتصادی دیگر منفی خواهد بود که در این بین آمریکا و ژاپن رشد منفی ۶.۱ درصدی و ۱۹ کشور عضو منطقه یورو (از جمله آلمان، فرانسه و ایتالیا) به طور متوسط رشد منفی ۹ درصدی را تجربه خواهند کرد که نشان می‌دهد کرونا به بحرانی بدتر از رکود بزرگ سال ۲۰۰۸ برای اقتصاد جهانی تبدیل شده است.

از سوی دیگر، تنش‌های بین آمریکا و چین بر سر مساله هنگ کنگ پس از برخورد نیروهای امنیتی هنگ کنگی با معترضین این کشور شدت یافته است. آمریکا در تازه‌ترین اقدام خصمانه خود علیه چین اعلام کرد که در هر هفته تنها اجازه ورود دو هواپیمای مسافری چینی به خاک این کشور را خواهد داد. رسانه ها هم چنین از احتمال موافقت دونالد ترامپ با تحریم برخی از مقامات چینی به بهانه‌های حقوق بشری و دخالت در امور هنگ کنگ خبر داده‌اند.

چین و آمریکا بیشترین روابط تجاری جهان را با یکدیگر دارند و سال گذشته پس از یک جنگ تجاری و تعرفه‌ای طولانی بر سر مقدمات توافق بزرگتر که به فاز نخست مشهور است، به توافق رسیدند. جنگ تجاری این کشور یکی از دلایل اصلی ریزش بازارها و کاهش رشد اقتصادی جهان در سال گذشته بود و فعالان بازار نگران‌اند تشدید اختلافات بین دو اقتصاد نخست جهان به ویژه در عصر پساکرونا فشار بر روی تجارت جهانی و احیای اقتصادی را تشدید کند.

شاخص دلار

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۲۳ درصد ریزش نسبت به روز قبل و در سطح ۹۶.۱۹۸ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل ۱.۰۵۲ دلار اعلام شد.  

نتایج نظرسنجی صورت گرفته از ۶۰ کارشناس ارزی توسط رویترز نشان می دهد که یک سوم این افراد معتقدند دلار در ماه ژوئن نخواهد توانست دست به یک پیشروی بزرگ بزند هر چند که احتمال تضعیف بیش از حد آن نیز ضعیف خواهد بود.

جین فولی، کارشناس مسائل ارزی در " روبو بانک" گفت: بازارها بین جریان مختلفی از اخبار گیر کرده‌اند. از یک سو شاهدیم که بانک های مرکزی جریان عظیمی از نقدینگی را به بازارها تزریق کرده‌اند و از سوی دیگر تنش‌های ژئوپلتیکی به سطوح کم سابقه ای رسیده است که می تواند عواقب ناگواری برای اقتصاد جهانی داشته باشد.

ارزهای اروپایی

چشم انداز اقتصادی منطقه یورو کماکان در سطح ناامید کننده ای باقی مانده است به طوری که بانک جهانی در گزارش خود پیش بینی کرده است متوسط رشد اقتصادی ۱۹ کشور عضو این منطقه در سال جاری به منفی ۹ درصد برسد که در صورت تحقق، بدترین عملکرد ثبت شده در این منطقه از زمان تشکیل آن در سال ۲۰۰۰ میلادی خواهد بود.

در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با صعود ۰.۳۲ درصدی نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۲۷۴ دلار مبادله شد. یورو ۰.۵۱ درصد بالا رفت و با عبور از ۱.۱۲  به ۱.۱۳۴ دلار رسید.

تاکنون بیش از هفت میلیون و ۳۱۸ هزار و ۱۳۱ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین ۴۱۳ هزار و ۶۴۸ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۱۱۴ هزار و ۱۴۸ نفر، انگلیس با ۴۰ هزار و ۸۸۳ نفر، برزیل با ۳۸ هزار و ۴۹۷ نفر، ایتالیا با ۳۳ هزار و ۴۳ نفر و فرانسه با ۲۹ هزار و ۲۹۶ نفر بوده است.  

ترامپ به دنبال حذف شرکت‌های چینی از بورس‌های آمریکا است

به گزارش سایت طلا به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، یکی از اساتید دانشگاه هاروارد گفت لایحه جدید دولت ترامپ با هدف حذف سهام شرکت‌های چینی از لیست بورس‌های آمریکا نه تنها به سرمایه‌گذاران آمریکایی آسیب خواهد رساند بلکه به منافع وال‌استریت که در حال لابی برای مخالفت با این لایحه است هم ضرر می‌رساند.

جسی فراید، استاد حقوق دانشگاه هاروارد، می‌گوید: این لایحه اگر به قانون تبدیل شود، می‌تواند تأثیر معکوسی بر حفاظت از حقوق سرمایه‌گذاران آمریکایی بگذارد.

فراید گفت: البته من معتقدم دلایل خوبی وجود دارد که این لایحه به قانون تبدیل نشود، چراکه وال‌استریت برای مقابله با آن لابی خواهد کرد.

سنای آمریکا ماه گذشته با به وجود آمدن حال‌وهوای ضد چینی در کشور، لایحه‌ای را تصویب کرد که شرکت‌های چینی را از لیست کردن سهام خود در بورس‌های سهام آمریکا منع می‌کند.

فراید می‌گوید: شرکت‌های چینی به لحاظ سنتی ترجیح می‌دهند سهام خود را در بورس‌های آمریکایی لیست کنند که البته این کار بیشتر برای پرستیژ آن انجام می‌شد و پکن علاقه ویژه‌ای برای حفظ این روند ندارد که این می‌تواند به ضرر بورس‌های آمریکایی تمام شود. به قانون تبدیل شدن این لایحه می‌تواند موجب فرار سرمایه از بورس آمریکا به بورس‌های دیگری مانند هنگ‌کنگ یا شانگ‌های شود.

داوجونز پس از ۶ روز رشد متوالی سقوط کرد

نگرانی سرمایه گذاران درباره طرح ترامپ برای حذف شرکتهای چینی از بازار سهام این کشور موجب شد شاخص داوجونز پس از ۶ روز رشد متوالی به شدت سقوط کند.

اما شاخص نزدک با هجوم سرمایه‌گذاران به سوی خرید سهام تکنولوژی، رکورد تاریخی جدیدی ثبت کرد و برای اولین بار از ۱۰ هزار واحد فراتر رفت.

در حالی که شاخص‌های داوجونز و اس‌اندپی در معاملات وال‌استریت سقوط کردند، با جهش ۳ درصدی سهام اپل و جهش ۳.۱ درصدی سهام آمازون، شاخص تکنولوژی محور نزدک ۰.۲۹ درصد رشد کرد و به ۱۰۰۰۰ واحد رسید که بالاترین رکورد میان‌روزی آن است. در این شاخص اندکی بعد با از دست دادن مقداری از سود خود در ۹۹۵۳.۷۵ واحد بسته شد که رکورد پایانی جدیدی به حساب می‌آید. سهام شرکت‌های فیسبوک، نتفلیکس و آلفابت (گوگل) هم به ترتیب ۳.۱ درصد، ۳.۴۷ درصد و ۰.۲۸ درصد بالا آمد.

در همین زمان میانگین صنعتی داوجونز ۳۰۰.۱۴ واحد یا ۱.۰۹ درصد سقوط کرد و به ۲۷۲۷۲.۳۰ واحد رسید. اس‌اندپی ۵۰۰ هم ۰.۷۸ درصد افت کرد و به ۳۲۰۷.۱۸ واحد رسید.

به این ترتیب عملکرد سالانه شاخص اس‌اندپی که دیروز برای اولین بار مثبت شده بود، امروز دوباره منفی شد. شاخص اس‌اندپی ۰.۶ درصد از آغاز امسال پایین‌تر است.

بورس‌های اروپایی

پس از توافق فرانسه و آلمان بر سر اجرایی شدن بسته محرک مقابله با کرونا در سطح اتحادیه اروپا اکنون انتظار می رود در مجموع حدود یک تریلیون یورو اعتبار برای تقویت رشد اقتصادی و حمایت از کسب و کارها تخصیص داده شود که نیمی از این مبلغ توسط مکانیزم ثبات اروپایی تامین خواهد شد. با این حال خبرگزاری سی ان بی سی از اختلاف نظر چهار کشو عضو اتحایده اروپا یعنی اتریش، هلند، دانمارک و سوئد با سایر اعضا بر سر جزئیات اجرای این بسته خبر داده است.

در حال حاضر رشد اقتصادی هر چهار اقتصاد بزرگ اتحادیه اروپا (آلمان، فرانسه، ایتالیا و اسپانیا) منفی شده است و کارشناسان نسبت به در پیش بودن سخت‌ترین سال اقتصادی دو دهه اخیر در این اتحادیه هشدار داده اند.

از سوی دیگر مساله برگزیت کماکان کانون توجه معامله گران اروپایی است، هر چند که اختلافات بین طرفین به حدی بالا است که کسی امیدوار به یک توافق زودهنگام نیست.

 در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ۲.۱۱درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۶۳۳۵.۷۲ واحد بسته شد.  شاخص "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با افت ۱.۵۷ درصدی و ایستادن در سطح  ۱۲ هزار و ۶۱۷.۹۹ واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص "کک ۴۰" بورس پاریس با ریزش ۱.۵۵ درصدی در سطح ۵۰۹۵.۱۱ واحد بسته شد. در مادرید شاخص "ایبکس ۳۵" ۱.۸۲ درصد پایین رفت و به ۷۷۵۲.۳۰ واحد رسید.

بورس‌های آسیایی

در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد مختلفی داشتند؛ تا جایی که شاخص "نیک کی ۲۲۵" بورس توکیو ژاپن با صعود ۰.۰۱ درصدی تا سطح ۲۳ هزار و ۹۱.۶۴  واحدی بالا رفت. شاخص "هانگ سنگ" بورس هنگ کنگ ۰.۱ درصد بالا رفت و در سطح ۲۵ هزار و ۸۲.۷۹ واحد بسته شد.  در چین شاخص "شانگهای  کامپوزیت" افت۰.۳۷ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۴۰۳۲.۱۹  واحد بسته شد.

در استرالیا شاخص "اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰" بورس سیدنی با ۰.۳۸ درصد افزایش و ایستادن در سطح ۶۱۶۸.۳۰ واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص " تاپیکس" ژاپن نزولی بود.

افت تقاضا کاهش قیمت نفت را رقم زد

به گزارش سایت طلا به نقل از رویترز ،به دنبال افزایش ذخایر نفت و سوخت در آمریکا که نگرانی‌ها در مورد فزونی عرضه را تقویت کرد و همچنین کاهش تقاضا برای سوخت در بزرگ‌ترین مصرف‌کننده سوخت جهان در بحبوحه شیوع کرونا، قیمت نفت کاهش یافت.

هر بشکه نفت برنت با 58 سنت کاهش 40.60 دلار فروخته شد و هر بشکه نفت خام آمریکا با 71 سنت کاهش 38.23 دلار معامله شد.

قیمت نفت خام در معاملات روز دوشنبه، نخستین روز کاری بازارهای جهانی به بالاترین رقم 3 ماه گذشته افزایش یافت اما برخی تحلیلگران فکر می‌کنند که بازار بسیار سریع افزایشی شد.

جفری هالری، تحلیلگر ارشد بازار گفت: «با کاهش ارزش بازارهای بورس و انتشار اخبار خوب زیاد، قیت نفت برگشت و تعجب ندارد که اعتماد بازار نفت کمی نوسان پیدا کند.»

موسسه امریکن پترولیوم اعلام کرد ذخایر نفت آمریکا در هفته منتهی به 5 ژوئن 8.4 میلیون بشکه افزایش یافت. این درحالی است که نظرسنجی  رویترز از کاهش 1.7 میلیون بشکه‌ای خبر می‌داد.

ذخایر فرآورده‌های سوختی از جمله سوخت دیزل و نفت کوره 4.3 میلیون بشکه افزایش یافتند و پیش‌بینی افزایش 3 میلیون بشکه‌ای پیشی گرفتند.

ارقام رسمی دولتی در مورد ذخایر امریکا امروز بعداز ظهر منتشر خواهد شد.

سفارشات ماشین‌آلات در ژاپن، بزرگ ترین اقتصاد جهان در ماه آوریل، بالاترین سریع‌ترین سرعت در 2 سال گذشته کاهش یافت.

گلدمن ساکس :سقوط ۲۰ درصدی قیمت نفت در راه است

حتی با وجود ریکاوری قابل‌توجه ماه گذشته قیمت‌های نفت به دنبال توافق تاریخی کاهش تولید اوپک پلاس، گلدمن‌ساکس پیش‌بینی می‌کند سقوطی بسیار سنگین در آینده در انتظار بازارهای نفت است.

تیم تحقیقات کالای گلدمن ساکس، به رهبری جفری کوریه، در بیانیه‌ای اعلام کرد: با رسیدن قیمت‌های نفت به ۴۰ دلار تولیدکنندگان برای افزایش تولید تشویق شده‌اند و ما معتقدیم ریسک سقوط قیمت‌ها به شدت افزایش یافته است و حتی ممکن است روند سقوط ۱۵ تا ۲۰ درصدی قیمت‌های نفت با سقوط قیمت‌ها در روز دوشنبه آغاز شده باشد.

این تحلیل‌گران در بیانیه خود نوشته‌اند: علی‌رغم افزایش مداوم قیمت‌ها در چند هفته اخیر ما به چند دلیل معتقدیم که ادامه روند افزایش قیمت با تردیدهایی همراه است:

اول اینکه ذخایر مازاد بسیاری هنوز در بازار وجود دارند که ما تخمین می‌زنیم به ۱ میلیارد بشکه برسد. این ذخایر با وجود افت فعالیت‌های اقتصادی جهان و توقف مسافرت‌ها به علت پاندمی کرونا روی هم انباشته شده است.

دلیل دوم اینکه رشد قیمت‌های نفت به لحاظ فنی از داده‌های اساسی بازار جلو زده است. به طور ساده باید بگوییم که سرمایه‌گذاری‌های انجام شده توسط خرده‌فروشان بازار برای پیش‌خرید نفت از آغاز آوریل ضرری ۲۰ درصدی برای آنها به همراه داشته است، در حالی که قیمت‌های نقدی وست تگزاس اینترمیدیت ۹۵ درصد رشد کرده است.

تحلیل‌گران گلدمن می‌گویند: این پیش‌بینی ما به معنای تأیید بهبود بازار نیست بلکه ما معتقدیم این رشد قیمت جلوتر از واقعیت بازار اتفاق افتاده و از لحاظ فنی غافل‌گیرکننده است چراکه هنوز ذخایر مازاد بسیاری در جهان وجود دارد و سطح مصرف در بازارها بسیار پایین باقی مانده است.

برخی تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کنند معکوس شدن انباشت ذخایر نفت، با فرض تداوم کاهش تولید اوپک و بهبود تقاضا، تا سال ۲۰۲۱ طول خواهد کشید.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید