ضرب الاجل عمران‌خان برای بازگشایی مرز ایران و پاکستان

کدخبر: ۳۴۳۵۵۲
اقتصادنیوز: وزارت کشور پاکستان امروز (پنجشنبه) حکم بازگشایی گذرگاه مرزی تفتان (میرجاوه) برای تجارت مطابق پروتکل‌های بهداشتی را صادر کرد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا،  پس از تصمیم مقام‌های عالی رتبه پاکستان برای تسهیل تجارت مرزی با جمهوری اسلامی ایران و رفع موانع در مسیر صادرات و واردات کالا، وزارت کشور پاکستان امروز (پنجشنبه) حکم بازگشایی گذرگاه مرزی تفتان (میرجاوه) برای تجارت مطابق پروتکل‌های بهداشتی را صادر کرد.

پاکستان مرز مشترک با ایران را برای تسهیل تجارت بازگشایی کرد

وزارت کشور پاکستان با صدور بیانیه‌ای گفت: گذرگاه مرزی تفتان از امروز مطابق تمهیدات بهداشتی برای تسهیل فعالیت‌های تجاری این کشور با ایران گشوده می‌شود.

در این بیانیه آمده است: مرز تفتان هفت روز در هفته و تنها برای تجارت مرزی میان ایران و پاکستان گشوده شد.

تصمیم به ازسرگیری مبادلات مرزی در گذرگاه تفتان درحالی اعلام می‌شود که کمیته کشاورزی مجلس ملی پاکستان روز گذشته با حضور رییس مجلس و برخی از وزرا تشکیل جلسه داد که هدف آن رسیدگی به مشکلات پیش روی بازرگانان این کشور برای تجارت با ایران بود.

وزیر امنیت ملی غذایی پاکستان در این نشست اعلام‌ کرد که تعطیلی مرز تفتان به عنوان گذرگاه اصلی با جمهوری اسلامی ایران جهت رفع موانع در مسیر تجارت دوجانبه، لغو می‌شود.

وی افزود که با بازگشایی مجدد این گذرگاه، مشکلات تاجران پاکستانی برای صادرات کالا از جمله میوه انبه به ایران به کلی رفع خواهد شد و در این خصوص وزارت بازرگانی پاکستان نیز اقدامات لازم را به کار بسته است. 

ضرب الاجل عمران‌خان

رییس مجلس ملی پاکستان که شخصاً موضوع مشکلات بازرگانان این کشور در نقطه صفر مرزی با ایران را پیگیری و جلسات فوق العاده‌ای را نیز با حضور وزرای خارجه، کشور، برنامه‌ریزی، امنیت ملی غذایی و هوانوردی را برگزار کرده بود، طی نامه‌ای به "عمران‌خان" نخست وزیر پاکستان از وی خواست تا دستورات لازم را به مقامات مربوطه این کشور برای رفع مشکلات بازرگانان صادر کند.

عمران‌خان نیز طی دستوری از وزیر توسعه و برنامه‌ریزی پاکستان خواست تا ظرف ۲ روز آینده رایزنی‌های لازم با سازمان‌های مرتبط با تسهیل تجارت مرزی با ایران را تکمیل کند و پس از آن وزارت کشور نیز در سریع‌ترین زمان تصمیم بازگشایی مرز تفتان (میرجاوه) را عملی سازد.

گفتنی است محدودیت زمانی و عبور کامیون‌های مجاز برای تردد در گذرگاه مشترک مرزی ایران و پاکستان، عمده‌ترین مشکلات این روزهای تجار پاکستانی به شمار می‌رفت که این مسئله با بازگشایی گذرگاه تفتان به صورت ۷ روز در هفته مرتفع شد.

روایت تجار در پاکستان حاکی است که محدودیت‌های زمانی برای تجارت در مرز مشترک با ایران و همچنین محدودیت تردد کامیون‌های مجاز صادرات انبه و سایر صیفی جات را با خطر روبرو کرده است زیرا سایر فعالیت‌های تجاری و حمل و نقل کامیون‌های حامل گاز ال پی جی باعث شده تا کامیون‌های حامل بار انبه نتوانند محموله‌ها خود را تخلیه و یا ترخیص کنند.

به دلیل شیوع ویروس کرونا و محدودیت‌های اعمالی توسط پاکستان از اوایل اسفند سال گذشته مبادلات مرزی بین دو کشور متوقف شد که در نتیجه آن تعداد کثیری از ناوگان باری عمدتا حامل گاز صادراتی در مرز مذکور متوقف شدند. 

با پیگیری‌های انجام شده توسط استانداری سیستان و بلوچستان، اداره کل گمرکات استان و سایر دستگاه‌های متولی و رایزنی‌های به عمل آمده توسط وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران، دولت پاکستان بیست و چهارم اردیبهشت ماه امسال مجوز ورود محدود ناوگان به خاک خود را از طریق مرز میرجاوه صادر کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید