نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ ۵ برش از 25 مهر آغاز هر دهه

حجم اسکناس موجود در ایران به 53 میلیارد ریال رسید!/افتتاح میدان شهیاد/ تامین یک سوم درآمد بودجه با فروش ارز

کدخبر: ۳۶۷۳۷۷
​اقتصادنیوز: مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 25 مهرماه در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است: توافق برای کمک به اقتصاد شوروی، چاوز هفته آینده به تهران می‌آید، کاهش نرخ تورم در نیمه اول سال 80، نهاوندیان: تفاوت نرخ ارز رسمی و غیررسمی سرچشمه رانت بزرگ و...
حجم اسکناس موجود در ایران به 53 میلیارد ریال رسید!/افتتاح میدان شهیاد/ تامین یک سوم درآمد بودجه با فروش ارز

تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است.

اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم.روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

25 مهر 1350؛ افتتاح میدان شهیاد

با حضور محمدرضا پهلوی و  جمعی از رهبران جهان میدان شهیاد عظیم آریامهر در مسیر ورودی غرب پایتخت افتتاح شد. 

حجم اسکناس موجود در ایران به 53 میلیارد ریال رسید!

سه میلیارد ریال اسکناس تازه به وسیله بانک مرکزی ایران در شهریورماه انتشار یافت و به جریان گذاشته شد. با افزایش این 3 میلیارد ریال حجم اسکناس منتشر شده که در پایان مردادماه امسال بالغ‌بر 49 میلیارد و 820 میلیون به 52 میلیارد و 820 میلیون ریال رسید.

به موجب آخرین گزارش بانک مرکزی، موجودی اسکناس در صندوق بانک در شهریور نسبت به مرداد 523 میلیون ریال افزایش یافت؛ ولی موجودی ارز نسبت به مرداد 6 میلیارد و 156 میلیون ریال کاهش یافت که از این مبلغ یک میلیارد و 200 میلیون ریال به پشتوانه انتقال یافته است.

نرخ مکالمه تلفنی با راه دور

وزارت پست و تلگراف و تلفن اعلام داشت که هزینه مکالمه به‌وسیله تلفن خودکار با شیراز در صورتی که مکالمه‌کننده یک دقیقه تمام مکالمه نماید فقط بیست و چهار ریال است. این نرخ برای آن اعلام می‌شود که صاحبان تلفن مغازه‌ها و اماکن از مکالمه‌کنندگان پول بیشتری دریافت ننمایند.

به علت آماده نبودن تلفن‌های عمومی مخصوص راه دور، بسیاری از مردم دو شهر تهران و شیراز برای مکالمه با یکدیگر از تلفن‌های دیگران استفاده می‌نمایند به ناچار مبلغی به‌عنوان برقراری ارتباط پرداخت کرده و سپس هزینه مکالمه که هر پنج ثانیه 2 ریال است، می‌پردازند.

اطلاعات 25 مهر 1350

25 مهر 1370؛ توافق برای کمک به اقتصاد شوروی

شرکت‌کنندگان در نشست مشترک صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی در مورد کمک به اقتصاد شوروی و کشورهای  اروپای شرقی برای تبدیل به اقتصاد مبتنی‌بر بازار به توافق رسیدند و اطمینان دادند که از کشورهای فقیر حمایت به عمل می‌آورند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، رادیو مسکو به نقل از رئیس‌ بانک جهانی افزود: اکنون شرایط لازم برای همگرا شدن این کشورها با اقتصاد جهانی فراهم شده است.

واگذاری 350 هزار هکتار از جنگل‌های شمال به بخش خصوصی

مهندس ربیع فلاح، معاون وزیر جهاد سازندگی و رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع اعلام کرد: تا پایان امسال 350 هزار هکتار از جنگل‌های شمال در قالب طرح‌های جگلداری به بخش خصوصی واگذار می‌شود و تاکنون بیش از 150 هزار هکتار از این جنگل‌ها آماده واگذاری شده است، تا ضمن حفاظت از آنها نسبت به تولید و بهره‌برداری از این جنگل‌ها اقدام کنند.

تاکید چین بر حفظ سیستم سرمایه‌داری در هنگ‌کنگ

دبیرکل حزب کمونیست چین تاکید کرد: چین پس از استرداد هنگ‌کنگ در سال 1997 همچنان سیستم سرمایه‌داری را در این بندر حفظ خواهد کرد.

«جیانگ زمین» دبیرکل حزب کمونیست که در دیدار با یک هیات هنگ‌کنگی سخن می‌گفت، اطمینان داد که سیستم سوسیالیستی در چین نه‌تنها در آینده مانعی برای سیستم سرمایه‌داری در هنگ‌کنگ نخواهد بود بلکه در جهت توسعه اقتصادی این بندر می‌باشد.

اطلاعات 25 مهر 1370

25 مهر 1380؛ چاوز هفته آینده به تهران می‌آید

هوگو چاوز، رئیس‌جمهور ونزوئلا در دیدار از بروکسل گفت: کشورهای عضو اوپک در هر زمانی می‌توانند برای حمایت از قیمت‌ها تصمیم بگیرند و تولید نفت را کاهش دهند. چاوز که قرار است روز شنبه به ریاض برود و در هفته آینده نیز از تهران دیدار کند، افزود: ما هر روز با اعضای اوپک مشورت می‌کنیم تا یک تصمیم مناسب اتخاذ کنیم.

قیمت نفت خام پس از حملات 11 سپتامبر به نیویورک و واشنگتن به بهانه اینکه بازارها با رکود اقتصادی مواجه شدند به حدود 20 دلار در هر بشکه کاهش یافت.

چاوز همچنین در گفت‌و‌گوی تلفنی با سیدمحمد خاتمی، رئیس‌جمهوری ایران خواستار اقدام هماهنگ اوپک برای تضمین منافع تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان شد.

خبر دیگر اینکه یک مقام لیبیایی اعلام کرد: این کشور و ونزوئلا در مورد کاهش تولید برای جلوگیری از سقوط قیمت نفت به توافق رسیده‌اند.

کاهش نرخ تورم در نیمه اول سال

 محسن نوربخش، رئیس‌کل بانک مرکزی در جمع خبرنگاران با ارائه آمار و ارقام از شاخص‌های مثبت اقتصادی کشور گفت: بستر ثابت اقتصادی کشور نمایانگر رشد حرکت سرمایه‌گذاری در بخش‌های تولیدی است. به گفته وی نرخ تورم کشور در 6 ماه اول امسال به 5/11 درصد کاهش یافته است. در همین راستا شاخص عمده فروش کالا در پنج ماه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل 2/5 درصد کاهش یافت که این کاهش نشان‌دهنده پایین آمدن شتاب افزایش قیمت در سطح کلان است.

رئیس‌کل بانک مرکزی ادامه داد: رشد نقدینگی کشور در پایان مردادماه امسال نسبت به اسفندماه سال گذشته 7/9 درصد همچنین رشد پایه پولی کشور از روندی منفی و معادل منفی 4/3 درصد برخوردار بوده است. نوربخش در پایان گفت: مازاد حساب جاری کشور در پنج ماه اول امسال به 3 میلیارد و 54 میلیون دلار رسید و در این مدت از محل صدور نفت و گاز 9 میلیارد و 144 میلیون دلار و از محل کل صادرات 11 میلیارد و 19 میلیون دلار درآمد ارزی عاید کشور شد.

هزینه 600 میلیون دلاری واردات بنزین

حجت‌الله غنیمی‌فرد، قائم‌مقام معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: قیمت هر بشکه نفت خام صادراتی ایران در 6 ماه اول امسال حدود 24 دلار بود در حالی که این رقم در مدت مشابه سال قبل حدود 90/25 دلار بود.

وی درخصوص صادرات و واردات فرآورده‌های نفتی کشور گفت: میزان واردات بنزین در 6 ماه اول امسال حدود 7 میلیون لیتر در روز بود؛ درحالی‌که این رقم در مدت مشابه سال قبل حدود 2/3 میلیون لیتر در روز بود.

به گفته وی، هزینه واردات بنزین و مواد افزودنی تولید بنزین در داخل برای سال‌جاری حدود 600 میلیون دلار پیش‌بینی شده است که کمی بیش از 100 میلیون دلار نسبت به سال گذشته بیشتر است.

یک سوم درآمد بودجه با فروش ارز

سومین همایش اقتصاد ایران با شرکت جمعی از اقتصاددان‌ها، مسوولان اقتصادی و نیز تعدادی از دانشجویان رشته‌های مختلف علوم اقتصادی در محل موسسه عالی پژوهش در برنامه‌ریزی و توسعه برگزار شد. دکتر جعفر عبادی، معاون اقتصادی و هماهنگی برنامه و بودجه سازمان مذکور طی سخنانی اعلام کرد: بودجه سال 1381 براساس یکسان‌سازی نرخ ارز تنظیم خواهد شد.وی ادامه داد: از آنجا که یارانه‌های پنهان منشأ رانت‌های اقتصادی است یکسان‌سازی نرخ ارز باعث شفاف شدن درآمدها و هزینه‌ها خواهد شد.وی افزود: 36 درصد از درآمدهای پیش‌بینی‌شده در قانون بودجه سال 79 از طریق فروش ارز تامین شد و این رقم در بودجه سال 81 به 32 درصد خواهد رسید.

تقاضای عضویت ایران در WTO برای سومین مرتبه رد شد

تقاضای عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی برای سومین مرتبه در اجلاس هفته گذشته شورای عمومی این سازمان رد شد.آمریکا به‌عنوان بزرگ‌ترین مخالف پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی در اجلاس اخیر این شورا به طرح موضوع الحاق ایران رای منفی داد.

اطلاعات 25 مهر 1380

25 مهر 1390؛ تفاوت نرخ ارز رسمی و غیررسمی سرچشمه رانت بزرگ

محمد نهاوندیان، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران در مورد فضای رانتی که به فساد اخیر بانکی انجامیده است، مثالی از اختلاف نرخ‌های رسمی و غیررسمی دلار در شرایط کنونی زد و این موضوع را نشانی از شکل‌گیری یک چشمه رانتی بزرگ در کشور خواند که به گفته او، رقم آن ده‌ها برابر اختلاس اخیر است؛ چراکه اختلاف نرخ رسمی و غیررسمی در هر دلار 200 تومان است که این امر خود رانت محسوب می‌شود.

نهاوندیان تاکید کرد: باید در این مورد اقدام جدی کنیم و ریشه آن را بخشکانیم تا اینکه یک دفعه اعلام نکنند این رانت، جریان‌هایی را شکل داده است.

انتقاد احمدی‌نژاد از مخالفان تعطیلی پنج‌شنبه‌ها

رئیس‌جمهور در دومین نشست پنجمین دوره مجلس دانش‌آموزی بار دیگر به موضوع تعطیلی‌ها اشاره کرد و به انتقاد از منتقدان طرح تعطیلی روزهای پنج‌شنبه پرداخت.

احمدی‌نژاد اعلام کرد که کارگروهی در دولت تشکیل شده تا موضوع تعطیلی را بررسی کنند و طبق آن بررسی‌ها ایران دومین کشور به لحاظ تعداد کم روزهای تعطیل است.

گزارش دادگستری از تعزیرات اجاره‌بها

وزیر دادگستری به‌عنوان مجری طرح جلوگیری از افزایش بیش از 9 درصدی اجاره‌بها در تهران درباره آثار این طرح گفت: در مناطقی که شکایت‌های مردمی وجود داشت و سازمان تعزیرات حکومتی از آن اطلاع پیدا کرد.

کنترل خوبی را بر افزایش‌های بی‌رویه شاهد هستیم، اما ممکن است در مناطقی که شکایتی صورت نگرفته و عوامل بی‌اطلاع بودند تخلفاتی مبنی‌بر افزایش قیمتی فراتر از 9 درصد اتفاق افتاده باشد، ولی در مجموع طرح موفقی بود.مرتضی بختیاری در گفت‌و‌گو با سایت دولت افزود: با اجرای طرح کنترل اجاره‌بها در استان‌های تهران و البرز از افزایش لجام‌گسیخته  اجاره‌بها جلوگیری شد.

دریافت‌ مالیات تصاعدی از خانه‌های خالی

رسول خادم، عضو شورای شهر تهران گفت: هم‌اکنون تعداد آپارتمان‌های بدون استفاده در پایتخت بین 7/6 تا 7 درصد کل واحدهای مسکونی در این کلان‌شهر است.

وی افزود: اخذ مالیات تصاعدی یکی از راهکارهایی که از خالی نگه داشتن واحدهای مسکونی جلوگیری می‌کند. وقتی من واحد آپارتمانی را می‌خرم و آن را نه اجاره می‌دهم و نه می‌فروشم. به نوعی رویکرد احتکاری دارم.

خزان قیمت‌ها در بورس تهران

با افت 377 واحدی شاخص بورس تهران در روز گذشته یکشنبه ناهموار و خاکستری بازار سرمایه ایران رقم خورد.

دیروز شاخص کل با قرار گرفتن در کانال 26 هزار و 291 واحدی افت 4/1 درصدی را به ثبت رساند تا هفتمین رکورد  بیشترین افت روزانه را در سال‌جاری تجربه کند؛ درحالی‌که این میزان افت مقداری شاخص در تاریخ 43 ساله بورس هم فقط 11 بار اتفاق افتاده است. بر این اساس بورس پاییزی به سرمایه‌گذاران بازار سهام تاکنون زیان 5/2 درصدی را وارد ساخته است.

اطلاعات 25 مهر 1390

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید