هدف ترامپ در جورجیا

کدخبر: ۳۷۷۱۲۶
اقتصادنیوز: رقابت برای تصاحب اکثریت سنا اکنون متوجه ایالت جورجیا شده است که دونالد ترامپ هم نسبت به آرای خود در آنجا مساله دارد و هم می‌خواهد در حمایت از سناتورهای جمهوری‌خواه به این ایالت سفر کند.
هدف ترامپ در جورجیا

به گزارش اقتصادنیوز به  نقل از ایرنا، همزمان با رقابت‌ انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، ۳۵ کرسی سنا و ۴۳۵ کرسی مجلس نمایندگان هم به رای گذاشته شد تا نبرد میان جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها در دو قوه مجریه و مقننه به اوج خود برسد.

اگرچه موضوع انتخابات ریاست جمهوری با وجود برتری جو بایدن نامزد حزب دموکرات، مناقشه برانگیز شده و رئیس جمهوری فعلی هنوز نتایج را نپذیرفته و همچنان مدعی تقلب در رای‌گیری به ویژه آرای پستی است، اما جمهوری‌خواهان در سنا و مجلس نمایندگان پیشرفت خوبی داشتند و توانستند در مجلس نمایندگان کرسی بیشتری به دست آورند و سهم خود را به ۲۱۰ کرسی برسانند.

در مجلس سنا هم تا کنون جمهوری‌خواهان ۵۰ کرسی را به دست آوردند در حالیکه دموکرات‌ها با حفظ اکثریت خود در مجلس نمایندگان با کسب ۲۲۲ کرسی، نتوانستند در مجلس توفیق زیادی به دست آوردند و سهم خود را به ۴۸ سناتور رسانده‌اند.

حال رقابت برای ۲ کرسی باقی مانده در این مجلس، متوجه ایالت قرمز جورجیا شده است که برای نخستین بار، بایدن رنگ آن را به آبی تبدیل کرد و از رقیب جمهوری‌خواه خود پیش افتاد، هرچند که هنوز نتایج این ایالت به صورت رسمی تایید نشده است.

سه کرسی مجلس نمایندگان هم برای بازی حذفی وجود دارند که هم ۲ کرسی سنا و هم سه کرسی این مجلس باید در ماه ژانویه تعیین تکلیف شوند.

"رونا مک‌دنیل" رئیس کمیته ملی جمهوریخواهان هم اظهار کرده است "با چنگ و دندان برای حفظ صحت انتخابات در سراسر کشور و دفاع از جمهوری‌خواهان سنا در جورجیا مبارزه می‌کنیم".

دونالد ترامپ از پیش از انتخابات تاکنون نشان داده است، نفوذ خوبی بر جمهوری‌خواهان دارد و حتی برای پیگیری ادعای تقلب انتخاباتی با هدف برگرداندن نتایج، نزدیک به ۲۰۰ میلیون دلار اعانه جمع‌آوری کرده است.

این نفوذ باعث شده است تا ترامپ روز شنبه با سفر به جورجیا، هم در دفاع از سناتورهای جمهوری‌خواه سخنرانی کند و هم پیروزی بایدن را به ویژه در این ایالت زیر سوال ببرد.

این کار ترامپ می‌تواند شمشیری دو لبه باشد چرا که ترامپ از یک طرف به فکر منافع شخصی خود به ویژه برای انتخابات۲۰۲۰ و حتی ۲۰۲۴ است و اینگونه وانمود می‌کند که او نباخته بلکه با تقلب طرف مقابل، مجبور به ترک کاخ سفید شده است و از طرف دیگر، این نگرانی را ایجاد می‌کند که باعث برانگیخته شدن دموکرات‌ها برای حضور بیشتر در انتخابات ژانویه و رقم زدن پیروزی نامزد حزب رقیب شود.

علاوه بر ترامپ، مایک پنس معاون اول وی هم چند بار به جورجیا سفر کرده و در حمایت از ۲ نامزد سنای آمریکا سخنرانی کرده است اما این گردهمایی‌ها همچنان محل انتقاد شدید دموکرات‌ها است که معتقدند در شرایط شدت همه‌گیری کرونا، جمهوری‌خواهان به ویژه در زمان حضور پنس و ترامپ، دستورهای بهداشتی را رعایت نمی‎‌کنند.

مدیریت دولت ترامپ در مهار کرونا از ابتدای سال جاری میلادی تا کنون محل انتقاد شدید بوده است چرا که تا کنون ۱۴ میلیون و ۳۳۰ هزار نفر به این ویروس گرفتار شده‌اند و نزدیک به ۳۰۰ هزار نفر هم جان باخته‌اند.

در کنار این موضوع، رکود اقتصادی، افزایش بیکاری و از دست رفتن بسیاری از مشاغل و ورشکستگی صاحبان کسب و کار، ناکارآمدی دولت ترامپ را بیش از پیش روشن کرده است با این وجود، ترامپ با تبلیغات خود بر این ادعا است که اگر ویروس کرونا که او آن را ویروس چینی صدا می‌زند، نبود وضعیت اقتصادی بی‌نظیری ایجاد می‌شد.

همچنین او با کاهش مالیات برای سرمایه‌داران، ثروت زیادی را به جیب آنها سرازیر کرد و اینگونه حمایت آنها را هم به دست آورد، اکثریت سنا هم در بسیاری شرایط به ویژه در بحبوحه استیضاح، به کمک او آمد و اینک هم به نظر می‌رسد میچ مک‌کانل رهبر اکثریت جمهوری‌خواهان در سنا به دنبال آن است که هر طور شده پیش از ژانویه و برگزاری انتخابات، بسته حمایتی را به تصویب برساند و اینگونه بتواند حفظ برتری حزب خود را در سنا، تضمین کند.

مایک پنس هم در گردهمایی انتخاباتی روز جمعه در جورجیا گفت: ما باید همچنان بجنگیم! من به شما قول می‌دهم، قصد داریم به مبارزه ادامه دهیم. ما می‌توانیم برای ریاست جمهوری و جمهوری‌خواهان بیشتر در سنا به طور همزمان مبارزه کنیم. ما باید هر دو کار را انجام دهیم. بنابراین، جورجیایی‌ها رای دهید!

تیم ترامپ با ارائه دادخواستی جدید در این ایالت، خواستار ابطال کامل انتخابات شده است تا به این صورت، ضعف ترامپ در نگهداشتن این ایالت باسابقه قرمز را بپوشانند اما دموکرات‌ها هم با بسیج طبقات پایین و همچنین رنگین‌پوستان به ویژه زنان سیاهپوست، جمهوری‌خواهان را به سرمایه‌داری متهم می‌کنند و می‌گویند آنها با جمع‌آوری مبالغ زیاد پول و هزینه انتخاباتی، به محض رای‌آوردن، همه چیز را فراموش خواهند کرد و تنها به منافع خود می‌اندیشند.

در انتخابات ۱۳ آبان ماه ایالت جورجیا، یکی از نامزدهای جمهوری‌خواه با کسب ۴۹.۷۳ و یکی از نامزدهای دموکرات با ۳۲.۹۰ درصد، آرای بیشتری به دست آوردند اما هیچ یک نتوانستند حداقل ۵۰ درصد را به دست آورند.

حال باید دید در ژانویه، کدام حزب می‌تواند ۲ کرسی باقی مانده را تصاحب کند. اگر جمهوری‌خواهان برتری خود را در سنا حفظ کنند، کار برای بایدن و تیم او در چهار سال پیش رو بسیار سخت خواهد بود اما اگر دموکرات‌ها این ۲ کرسی را از آن خود کنند، با توجه به ریاست معاون اول رئیس جمهوری بر سنا، اکثریت متوجه دموکرات‌ها خواهد شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید