نشنال اینترست مطرح کرد

پیشنهاد ایجاد مجمع خاورمیانه‌ای با حضور ایران و اسرائیل!

کدخبر: ۳۸۹۳۶۱
اقتصادنیوز: نشنال اینترست در مطلبی به قلم مهسا روحی و رابرت دانین طرحی برای حل مشکلات خاورمیانه پیشنهاد کرد.
پیشنهاد ایجاد مجمع خاورمیانه‌ای با حضور ایران و اسرائیل!

به گزارش اقتصادنیوز این رسانه نوشت: یک مجمع گسترده در خاورمیانه می‌تواند گفتگو و شفافیت در مورد اقدامات کوتاه‌مدت را تسهیل کند، و انگیزه پرداختن به موارد پیچیده‌تر دیگری مانند کنترل تسلیحات منطقه‌ای را ایجاد کند. در ادامه مطلب آمده است:

ایالات متحده به حضور و قدرت خود در منطقه ادامه خواهد داد، اگرچه در تعامل بسیار انتخابی‌تر عمل می‌کند. دولت بایدن واضح‌ترین اولویت منطقه‌ای خود را بازگشت ایالات متحده به توافق هسته‌ای 2015 با تهران -مشروط به انطباق ایران- می‌داند. بایدن همچنین از خواستار مذاکرات اضافی برای رسیدگی به فعالیت‌های منطقه‌ای ایران و همچنین پرداختن به جنگ در یمن و پیشبرد صلح اعراب و اسرائیل است.

بایدن و مشاوران ارشد او کاملاً روشن ساخته‌اند که وظیفه شماره یک آنها بازگرداندن مشارکت بین‌المللی و همکاری با دوستان و متحدان آمریکا برای حل چالش های جهانی و منطقه‌ای است. رئیس جمهور جدید همچنین می داند که دستیابی واشنگتن به اهداف خود برای منطقه، به تنهایی غیرممکن است. این باید یک خبر خوشآیند برای منطقه باشد، جایی که کشورهای عربی و اسرائیل مدتهاست که از عدم حضور خود در توافق هسته‌ای 2015 ابراز نارضایتی می‌کنند. دوستان آمریکا در اروپا و خاورمیانه هم اینک فرصت بی‌نظیری دارند که درباره امور منطقه خود حرف بیشتری بزنند و رویکردهای جدیدی را برای مشارکت در منطقه خود آغاز کنند.

آنچه برای رسیدگی به مسائل در خاورمیانه بیشتر مورد نیاز است، یک مجمع منطقه‌ای گسترده و همه‌جانبه است که همه کشورهای منطقه را در یک مجموعه شامل می‌شود. چنین مجموعه‌ای، برخلاف مجمع عمومی سازمان ملل، صرفاً به عنوان یک نقطه کانونی در داخل خاورمیانه واقع می‌شود و مختص پرداختن به مسائل منطقه خود و محل طرح صدای کشورهای منطقه در امور همسایگی آن‌ها باشد.

این مجمع خاورمیانه باید زیر نظر یک شخصیت معتبر بین‌المللی، مانند دبیرکل سازمان ملل یا منتخب وی تشکیل شود. این مجمع از مشارکت همه کشورهای منطقه استقبال می‌کند، اما مشارکت به معنای به رسمیت شناختن یکدیگر یا روابط بین اعضای آن نخواهد بود. بنابراین، کشورهایی با روابط خصمانه مانند ایران، عربستان سعودی، سوریه، اسرائیل همه جایگاه خود را در مجمع خواهند داشت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید