نشست مجازی رهبران آمریکا، هند، ژاپن و استرالیا برای مقابله با تهدید مشترک

کدخبر: ۳۹۸۸۹۷
اقتصادنیوز: کاخ سفید اعلام کرد که «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا روز جمعه با رهبران ژاپن، هند و استرالیا به صورت مجازی دیدار و رایزنی خواهد کرد.
نشست مجازی رهبران آمریکا، هند، ژاپن و استرالیا برای مقابله با تهدید مشترک

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس براساس این گزارش رویترز، این اولین نشست رهبران این گروه چهار جانبه برای بحث درباره نظم بین‌المللی در منطقه ایندو-پاسیفیک و در اصل تلاش آنها برای مهار چین و مقابله با توان نظامی و اقتصادی افسارگسیخته پکن است.

«جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید گفت، این دیدار موسوم به نشست کشورهای «کواد» (QUAD) اهمیت جایگاه متحدان و شرکای آمریکا در منطقه ایندو-پاسفیک را برای جو بایدن نشان می‌دهد.

وی افزود: طیفی از موضوعات که جامعه جهانی با آن مواجه است در این نشست مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت؛ کووید-19، همکاریهای اقتصادی و بحران تغییرات اقلیمی.

با این حال یک مقام ارشد دولت آمریکا به خبرگزاری رویترز گفته، هدف اصلی نشست، تعیین آینده‌ای جدید برای کواد در منطقه است.

او همچنین گفته، این نشست درباره یک توافق مالی برای حمایت از هند برای تولید واکسنهای ضد کرونا در این کشور است؛ چیزی که هدف دهلی نو برای مقابله با دیپلماسی چین در زمینه واکسن و مقابله با نفوذ پکن در سطح جهان است.

رویترز اضافه کرد، ایالات متحده آمریکا به دنبال تقویت روابط خود با متحدان کلیدی برای مقابله با آنچه که سیاست خارجی تهاجمی چین در آسیا و سایر مناطق جهان می‌خواند، است.

وزیر خارجه هند و «اسکات موریسون» نخست وزیر استرالیا نیز پیش از این گفته بودند که این نشست چهار جانبه فرصتی برای مذاکره درباره مسائل مختلف از جمله امنیت دریایی و رژیم امنیت منطقه‌ای است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید