طرح حمایت از حقوق سهامداران جزء در بورس در مجلس کلید خورد

کدخبر: ۴۵۰۹۵۳
جمعی از نمایندگان طرح حمایت از حقوق سهامداران جزء در بورس را کلید زدند.
طرح حمایت از حقوق سهامداران جزء در بورس در مجلس کلید خورد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از تسنیم، جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرح حمایت از حقوق سهامداران جزء در بورس را تهیه و تدوین کرده اند که روند رسیدگی به آن به زودی در مجلس آغاز می‌شود.

متن کامل طرح حمایت از حقوق سهامداران جزء در بورس به شرح زیر است:

طرح حمایت از حقوق سهامداران جزء

مقدمه

نحوه پرداخت سود تقسیمی شرکت‌های سهامی، همواره یکی از دغدغه‌های سهامداران، به خصوص سهامداران خرد است. سود تقسیمی پس از تصویب در مجمع عمومی شرکت‌ها، با اعلام زمان بندی و نحوه پرداخت توسط هیئت مدیره شرکت‌ها به سهامداران پرداخت می‌شود. با این حال هر ساله بسیاری از سهامداران خرد به دلیل روش‌های نامناسب پرداخت، امکان برداشت و استفاده از این سود تقسیمی را ندارند و از حقوق خود محروم می‌شوند.

هیئت مدیره شرکت‌ها روش‌های مختلفی را برای پرداخت سود تقسیمی اتخاذ می‌کنند. روش پرداخت سود و زمان بندی آن در اطلاعیه «زمان بندی پرداخت سود» در سامانه کدال در اختیار سهامداران قرار می‌گیرد. این روش‌ها به طور خلاصه عبارت است از:

1. مراجعه حضوری سهامداران حقیقی به شعب یکی از بانک‌ها: در این روش سهامدار حقیقی باید در فرصت اعلام شده با در دست داشتن مدارک از جمله کارت ملی و کد بورسی به شعب بانکی که در اطلاعیه شرکت، اعلام شده است، مراجعه کند. اگر مشتری در آن شرکت حساب نداشته باشد، مجبور به افتتاح حساب نیز هست. معمولاً شرکت‌ها فرصت یک یا چند ماهه برای سهامداران حقیقی در نظر می‌گیرند.

2. تکمیل فرم اطلاعات سهامداران و ارسال آن به شرکت: در این روش سهامداران حقیقی اطلاعات هویتی، حساب بانکی و کد بورسی را به شرکت ارسال می‌کنند. برخی از شرکت‌ها، بخشی را در سایت شرکت به این منظور اختصاص داده‌اند. برخی دیگر مدارک را از طریق پست یا نمابر یا ایمیل می‌پذیرند. در هر یک از این حالت‌ها احتمال دارد اطلاعات به شرکت نرسد یا سایت شرکت در دسترس نباشد و مواردی از این قبیل. یکی از شکایت‌های سهامداران خرد همین پاسخگو نبودن شرکت نسبت به دریافت اطلاعات آنان است.

3. واریز به حساب سهامدار به صورت متمرکز از سامانه سجام: در این روش، شرکت سپرده گذاری مرکزی به عنوان عامل پرداخت سود به سهامداران عمل می‌کند. کافی است شرکت برای تقسیم سود، قراردادی را با شرکت سپرده گذاری منعقد کند تا در زمان مقرر، واریز به حساب سهامداران حقیقی انجام گیرد. این روش برای سهامدار خرد هیچ هزینه‌ای ندارد.

مشکل جدی دو روش اول این است که سهامداران حقیقی، معمولاً تعداد کمی از سهام شرکت را در اختیار دارند و مقدار اندکی از سود تقسیمی به آن‌ها می‌رسد. در نتیجه برای سهامداران خرد صرفه اقتصادی ندارد که برای دریافت سود به بانک مراجعه کنند یا زمانی را برای ارسال مدارک به شرکت و پیگیری آن اختصاص دهند. در حالی که سهامدار خرد ممکن است چندین شرکت در پرتفوی خود داشته باشد و مجموع سود تقسیمی همه آن‌ها برای سهامدار ارزش قابل توجهی باشد؛ اما مراجعه حضوری برای دریافت سود همه آن‌ها، به هزینه آن صرفه ندارد. برای مثال سهامدار برای دریافت سود تقسیمی 3 شرکت در پرتفو خود مجبور می‌شود در 3 زمان به 3 بانک مختلف برای دریافت سود تقسیمی مراجعه کند و با توجه به هزینه جابجایی و زمان از دست رفته، صرفه نداشته باشد. توجه شود که شرایط کرونا مشکلات بیشتری را برای سهامداران در پی داشته است و بسیاری از سهامداران خرد از دریافت سود تقسیمی محروم شده‌اند.

به منظور حل مشکل سهامداران خرد از سال 99، توزیع سود به صورت متمرکز به حساب اعلام شده سهامداران در سامانه سجام در دستور کار قرار گرفت. به این ترتیب شرکت‌ها موظف‌اند ضمن هماهنگی با شرکت «سپرده گذاری مرکزی و تسویه وجوه»، سود تقسیمی را از طریق سامانه سجام به حساب مشتریان خود واریز کنند. با این حال به علت عدم پیش بینی اقدامات تنبیهی در بازه یک ساله شهریور 1399 تا انتهای مرداد 1400 بیش از نیمی از شرکت‌های بازار سرمایه، سود تقسیمی را از طریق سامانه سجام واریز نمی‌کنند.

در این طرح سعی شده است با پیش بینی اقدامات تنبیهی شرکتها مکلف به واریز بموقع سود سهامداران جزء از طریق سامانه سجام شوند.

برای تشویق مردم به سهامداری بهتر است دولت و نهادهای عمومی غیردولتی هم مکلف شوند در صورت کاهش ارزش سهام تا یکسال بعد، ان را جبران کنند.

متن طرح حمایت از حقوق سهامداران جزء :

ماده 1: یک ماده به شرح زیر به عنوان ماده 140 مکرر به قانون تجارت اضافه می شود:

ماده 140 مکرر- در شرکتهای سهامی که حداکثر بعد از گذشت یکماه از فراهم شدن امکان قانونی واریز سود به حساب سهامداران، به هر دلیلی سودهای توزیعی از طریق سامانه سجام به حساب سهامدار واریز نمی شود، در زمان مراجعه سهامدار، شرکت مکلف به پرداخت سود مربوطه با احتساب سودی معادل سود تسهیلات بانکی مصوب شورای پول و اعتبار و احتساب6 درصد جریمه است.

تبصره 1: در صورت مسدود بودن حساب سهامدار در سامانه سجام و درخواست شرکت و بی توجهی ایشان در اعلام شماره حساب جدید، شرکت مکلف به پرداخت 6 درصد جریمه نمی‌باشد.

تبصره 2- تا زمانی که با استفاده از یکی از روشهای متداول سود قابل تقسیم به سهامداران پرداخت نشده است، پرداخت پاداش به هیات مدیره مصداق برداشت غیرقانونی از اموال شرکت محسوب شده و مستوجب مجازات است.

ماده 2- یک ماده به عنوان ماده 15 مکرر به قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید به منظور تسهیل اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی اضافه می‌شود:

ماده 15 مکرر- شرکتهای تابعه دولت و نهادهای عمومی غیر دولتی مکلفند تا یکسال پس از عرضه سهام اولیه، کاهش ارزش سهام را به خریدار پرداخت نمایند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید