امیر قلعه نویی همه چیز را توجیه کرد/ قهرمان نشدیم؟خب نشویم،انگلیس هم سالها قهرمان نشد

کدخبر: ۶۳۰۰۶۸
«فوتبال چرا ندارد». این بخش از اظهارنظر امیر قلعه‌نویی بیشتر از دفاعیات و توجیه‌هایش در شبکه‌های اجتماعی فراگیر شد. سرمربی‌ای که موفق شد نتیجه قابل‌قبولی مقابل ژاپن کسب کند و این تیم را بعد از 18 سال شکست دهد اما با واگذاری نتیجه به قطر در یک مسابقه کاملاً بحث‌برانگیز، باعث شد تا دست بازیکنان تیم ملی ایران بازهم از رسیدن به فینال و جام قهرمانی کوتاه بماند.
امیر قلعه نویی همه چیز را توجیه کرد/ قهرمان نشدیم؟خب نشویم،انگلیس هم سالها قهرمان نشد

به گزارش اقتصادنیوز روزنامه هم میهن نوشت:تیم ملی فوتبال ایران به‌جز دیدار با هنگ‌کنگ در همه مسابقات گل دریافت کرد که نشان می‌دهد برخلاف ادعای قلعه‌نویی، ساختار دفاعی ضعیف ملی‌پوشان ایران یکی از عوامل اصلی ناکامی ایران در جام ملت‌های آسیا بود. ناکامی ازاین‌جهت که ایران رتبه دوم برترین تیم‌های آسیایی را در اختیار دارد اما نتوانست از جمع چهار تیم جام فراتر برود.

دوشنبه‌شب امیر قلعه‌نویی با حضور در برنامه فوتبال برتر، پاسخگوی سوالات محمدحسین میثاقی بود. هرچند باید این نکته را نیز قید کرد که به‌هیچ‌عنوان این سوال و جواب، چیزی نبود که مخاطب را راضی کرده باشد چراکه اصلاً گفت‌وگوی چالشی‌ای نشد.

مجری برنامه با طرح یک سوال که بعضاً قابل قبول و حتی انتقادی هم بود، منتظر پاسخ قلعه‌نویی می‌ماند اما آنطور که باید بعد از اقناع نشدن‌اش، چالش بعدی را مطرح نمی‌کرد و سعی می‌کرد خیلی پاپیچ میهمان برنامه نشود. اما از همین گفت‌وگوی نیم‌بند چالشی هم امیر قلعه‌نویی نتوانست پیروز خارج شود.

سرمربی تیم ملی ایران بابت هر سوالی که از سوی مجری برنامه مطرح می‌شد به‌جای پذیرش اشتباه، توجیهی می‌آورد که برای مخاطب به‌هیچ‌عنوان باورپذیر نبود. یکی از نقدهایی که در این برنامه مطرح شد این بود که چرا مدافعان ایران نتوانستند «اکرم عفیف»، ستاره تیم ملی قطر را مهار کنند؟ قلعه‌نویی در پاسخ به این سوال، ‌این‌چنین جواب داد: «آنالیز عملکرد اکرم عفیف را در یک گروه تلگرامی برای بازیکنان فرستادیم و اتفاقاً تاکید داشتیم که این بازیکن چطور وارد محوطه جریمه می‌شود». این سبک دفاع قلعه‌نویی طوری نشان می‌داد که گویی ایران مقابل تمام حملات قطر ایستادگی کرده و هیچ موقعیت گلی نداده است. با وجود صحبت قلعه‌نویی اما اکرم عفیف در دیدار نیمه‌نهایی مقابل ایران؛ یک گل زد، یک پاس گل داد و عامل اخراج شجاع خلیل‌زاده نیز شد. درواقع عفیف کاری نبود که مقابل ایران با موفقیت انجام نداده باشد.

دفاع از دستیاران بی‌تجربه

یکی دیگر از بحث‌هایی که رودرروی امیر قلعه‌نویی قرار داشت، دستیاران کم‌تجربه و البته بی‌تجربه او در قامت ملی بود. رحمان رضایی به‌عنوان بازیکن سابقه حضور در سری آ ایتالیا را داشت اما به‌عنوان مربی صرفاً مدت کوتاهی در تیم فوتبال تراکتور و برق شیراز در دسته اول فعالیت کرده بود. اندو تیموریان هم سابقه دستیاری در تیمی را نداشت که به‌یکباره 10ماه پیش به‌عنوان دستیار قلعه‌نویی در تیم ملی معرفی شد. سعید الهویی که سال‌ها در کنار قلعه‌نویی در لیگ برتر مشغول به‌کار است شاید باسابقه‌ترین مربی کادر فنی است؛ هرچند او نیز به‌عنوان سرمربی در گل‌گهر چنان عملکرد ضعیفی را از خود به‌جای گذاشت که اگر چند مسابقه دیگر در تیم سیرجانی حضور داشت، شاید گل‌گهر باید برای بقا می‌جنگید. شکست‌های پیاپی این تیم با سرمربیگری الهویی، موضوعی است که در خاطره فوتبالی‌ها به یادگار مانده است.

انگلیس هم سال‌ها قهرمان نشده است

برخی مربیان ایرانی برای فرار از پاسخگویی و پذیرش اشتباه، مثال‌هایی را می‌زنند که در تاریخ این رشته ورزشی به‌عنوان فرد یا تیم شکست‌خورده یاد می‌شود. امیر قلعه‌نویی در توجیه اینکه ایران بازهم نتوانست به فینال جام ملت‌های آسیا صعود کند مثال ناکامی تیم ملی انگلیس را در ادوار جام جهانی و مسابقات یورو زد که این تیم از سال 1966 به‌بعد نتوانسته حتی یک جام قهرمانی بیاورد. سوال از سرمربی محترم تیم ملی این است؛ چرا شما تیم ملی قطر را مثال نمی‌زنید که باوجود رتبه 58 در رنکینگ جهانی (36 پله پایین‌تر از ایران) در عرض کمتر از 5 سال توانست دوبار پیاپی قهرمان آسیا شود؟ شما چرا تیم ملی فوتبال عراق را مثال نمی‌زنید که در شرایط نامساعد جنگی و بحران‌های موجود، توانست قهرمانی آسیا را کسب کند؟ عراق درحالی در سال 2007 قهرمان جام ملت‌های آسیا شد که به‌دلیل حمله نظامی آمریکا به این کشور، لیگ فوتبال کشورش به‌طور کامل تعطیل بود. قلعه‌نویی از ذکر کردن چنین مثال‌هایی پرهیز کرد؛ چراکه تیم شکست‌خورده نیاز به یادآوری مثال‌هایی دارد که خودش را تسکین ببخشد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید