چرا سبد معیشت 1403 کارگران به سرانجام نمی‌رسد؟/ روز بزرگ در راه است+ جدول

کدخبر: ۶۳۴۲۲۹
اقتصادنیوز: فردا جلسه شورای عالی کار با حضور نماینده کارگران و کارفرمایان آغاز می‌شود و کارگران امیدوارند سبد پیشنهادی آنها برنده این جلسه باشد.
چرا سبد معیشت 1403 کارگران به سرانجام نمی‌رسد؟/ روز بزرگ در راه است+ جدول

به گزارش اقتصادنیوز، مذاکرات دستمزد ۱۴۰۳ در حالی آغاز شده که تعیین رقم سبد معیشت کارگران در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

گروه کارگری و کارفرمایی طبق سال های گذشته همچنان روی رقم سبد معیشت اختلاف نظر دارند و بین رقم سبد معیشتی که هر گروه استخراج کرده است، فاصله پنج میلیون تومانی به چشم می خورد.

روز گذشته جلسه شورای عالی کار با رویکرد بررسی دستمزد ۱۴۰۳ برگزار شد اما بدون هیچ توافقی به پایان رسید.

خبر مرتبط
2 توافق مهم درباره مزد کارگران در سال 1403

اقتصادنیوز: نماینده کارگری در شورایعالی کار گفت: در نشست امروز بر سر محاسبات سبد معیشت به نتیجه نرسیدیم؛ گروه کارگری اعداد و ارقام پیشنهادی دولت را نپذیرفتند و نشست بدون حصول نتیجه مشخص به پایان رسید.

در همین زمینه، علیرضا میرغفاری نماینده کارگران در شورای عالی کار به ایسنا گفته است: یکی از مبناها برای محاسبه هزینه‌های سبد معیشت کارگران، بُعد خانوار است که مرکز آمار ایران اعلام می‌کند. دیگری، سبد غذایی و هزینه‌ اقلام خوراکی است که در فاصله دی ماه تا بهمن ماه ملاک محاسبه قرار می‌گیرد.

سبد تغذیه پیشنهادی را قبول نداریم

بر اساس گفته نماینده کارگران در شورای عالی کار، مبنای محاسبه بُعد خانوار، آمار شمارش نفوس و مسکن است که مرکز آمار اعلام می‌کند. معتقدیم نسبت به سبد غذایی که توسط انستیتو تغذیه ارائه شده ایراداتی وارد است. انستیتو تغذیه به نمایندگی از وزارت بهداشت دو سبد ارائه کرده است؛ یکی سبد مقرون به صرفه و یکی سبد مطلوب که گروه کارفرمایی سبد مقرون به صرفه را پیشنهاد می‌دهند اما مورد قبول گروه کارگری نیست و محاسبات خود را بر مبنای این سبد استخراج کرده‌اند.

رقم مناسب سبد معیشت چند است؟

میرغفاری درباره جزئیات نشست دیروز شورای عالی کار که بدون نتیجه پایان یافته بود، اعلام کرد: عددی که در خصوص رقم سبد معیشت خانوار از جانب گروه کارگری اعلام شد، ۲۱ میلیون تومان بود اما عدد گروه کارفرمایی ۱۵ میلیون تومان است و یک اختلاف ۵ میلیون تومانی بین سبد ما و آنها وجود دارد.

جلسات کمیته مزد برای تعیین رقم سبد معیشت خانوار کارگری همچنان ادامه دارد و روز چهارشبنه ۲۳ اسفندماه نشست بعدی شورای عالی کار با حضور شرکای اجتماعی برگزار می‌شود.

در این زمینه، علی اصغر آهنی ها نماینده کارفرمایان در شورای عالی به ایرنا این قول را داده است که تلاش می‌شود وضعیت معیشت کارگران، محدودیت‌های بخش کارفرمایی و دیدگاه‌های دولت برای کنترل تورم مدنظر قرار بگیرد تا کارگران از نتیجه راضی باشند.

وی این امید را داد که مشکلی پیش نخواهد آمد و تلاش می‌شود وضعیت معیشت کارگران، محدودیت‌های بخش کارفرمایی و نیز دیدگاه‌های دولت برای کنترل تورم مدنظر قرار بگیرد. 

در جدولی که خبرگزاری مهر منتشر کرده است، رقم دستمزد کارگران متناسب با میزان تورم طی 10 سال گذشته مشخص شده است.

Capture

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید