طالبان نخبگان افغانستان را فراری داد+ جزئیات

کدخبر: ۶۴۹۱۰۰
پایگاه گلوبال اکونومی موضوع خروج نخبگان از افغانستان را تحقیق و رتبه‌بندی کرده است.
طالبان نخبگان افغانستان را فراری داد+ جزئیات

به گزارش اقتصادنیوز، روزنامه شرق نوشت: بر اساس این گزارش، در سال ۲۰۲۲، فرار مغزها از افغانستان به شاخص ۸.۵ رسیده و افزایش یافته است. در آسیا تنها فلسطین در وضعیت بدتر از افغانستان قرار دارد.

در بین کشورهای جهان، کشور افغانستان از لحاظ فرار مغزها در رتبه نهم قرار دارد. علت این افزایش نرخ فرار مغزها، حاکمیت طالبان بوده است.‌ ‌تعداد زیادی از کارمندان رسانه‌ای، کارمندان دولت ، استادان دانشگاه‌ها، همکاران نهادهای خارجی و فعالان مدنی به دلیل حاکمیت طالبان و تبعیضات، محدودیت‌ها و ستم‌هایی که آن گروه بر اقشار مختلف اعمال می‌کند، کشور را ترک گفته‌اند و هنوز مهاجرت می‌کنند.

فرار مغزها به تداوم وضعیت فاجعه‌بار کنونی کمک می‌کند. در نتیجه می‌توان گفت که مهاجرت، به‌خصوص مهاجرت متخصصان و نیروی ماهر از کشورهای فقیری همچون افغانستان، فوایدی دارد، اما آسیب‌های آن بر اقتصاد، سیاست و اجتماع کشور بیشتر از فواید آن است؛ به‌خصوص اگر این مهاجرت گسترده و همراه با ستم و نتیجه محرومیت‌های تحمیلی در کشور مبدأ باشد، آن‌گونه که در افغانستان در پنج دهه اخیر بارها تکرار شده‌ و پس از قدرت‌گیری مجدد طالبان به اوج خود رسیده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید
    صداوسیما و خبرگزاری رسمی دولت شهادت ابراهیم رئیسی را تایید کردند در سوگ ابراهیم رئیسی