ایران پنجمین کشور پناهجو پذیر دنیا است

کدخبر: ۲۲۱۲۷۸
اقتصادنیوز: مسئول دفتر کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد در مشهد گفت: ایران با میزبانی از یک میلیون پناهنده پنجمین کشور دنیا می باشد که بیشترین تعداد پناهندگان را خود جای داده است.
ایران پنجمین کشور پناهجو پذیر دنیا است

به گزارش اقتصادنیوز، به نقل از ایرنا؛ مولو گتا روز پنجشنبه در 'مراسم روز جهانی پناهنده' در مشهد افزود: در ایران نیز استان خراسان رضوی بعد از استان تهران بیشترین تعداد پناهندگان را در خود جای داده است.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران چهار دهه است که میزبانی بخش زیادی از پناهندگان جهان را بر عهده دارد و انواع خدمات بهداشتی، معیشتی و آموزشی را به آنها ارائه می کند.

مسئول دفتر کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در مشهد در ادامه همچنین گفت: روز جهانی پناهنده برای احترام به پناهندگان به عنوان انسانهایی که به حمایت نیاز دارند در نظر گرفته شده و این روز بزرگ داشته می شود تا آگاهی جامعه جهانی را نسبت به پناهندگان افزایش دهد.

وی افزود: در دنیای کنونی جا به جاشدگی جمعیتی بیشتر شده که ناشی از درگیری و جنگ است و نمونه آن را می توان در سوریه و سودان جنوبی مشاهده کرد. 

او گفت: هم اکنون 68 میلیون و 500 هزار نفر در دنیا دچار جا به جایی جمعیتی شده اند که آمار بی سابقه ای است. از این تعداد 25 میلیون و 400 هزار نفر در کشورهای دیگر پناهنده شده اند که بیش از نیمی از این تعداد را کودکان تشکیل می دهند.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: سه نیاز دارای اولویت اساسی پناهندگان 'آموزش، بهداشت و درمان و معیشت' است که در این خصوص گامهای بزرگی در ایران و خراسان رضوی برداشته شده است.

محمد عجمی افزود: در مدارس خراسان رضوی 60 هزار دانش آموز خارجی دارای مدارک اقامتی و 17 هزار دانش آموز خارجی فاقد مدارک اقامتی مشغول تحصیل هستند و در دانشگاههای این استان نیز شش هزار دانشجوی خارجی تحصیل می کنند. 

وی ادامه داد: 90 هزار نفر از پناهندگان مقیم ایران از امکانات درمانی و بهداشتی بیمه سلامت با همکاری و مساعدت دولت ایران و کمیساریای عالی سازمان ملل برخوردارند که از این تعداد 12 هزار نفر از اقشار مختلف جامعه پناهنده در خراسان رضوی مقیم هستند. 

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری خراسان رضوی گفت: برگزاری دوره های حرفه آموزی و توانمندسازی فنی و حرفه ای و ایجاد کارگاههای تولیدی در میهمانشهرها و شهرستانها از جمله اقدامات اثرگذار در جهت معیشت پناهندگان است که در خراسان رضوی انجام شده است.

وی افزود: 17 سازمان مردم نهاد پناهندگان با مجوز رسمی وزارت کشور در حوزه های فرهنگی، علمی، درمانی و معیشتی در خراسان رضوی حضور دارند و خدمات گسترده و وسیعی را به پناهندگان ارائه می کنند.

او ادامه داد: اعزام 46 هزار متقاضی از پناهندگان به عتبات عالیات در سالهای 1395 و 1396 از اقدامات فرهنگی دیگری بوده که به عنوان یک خدمت به پناهندگان در خراسان رضوی ارائه شده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید