جرم دژاگه، بوسیدن همسر و خالکوبی؛ جرم فدراسیون تجسس حریم خصوصی

کدخبر: ۲۳۲۹۴۰
اقتصادنیوز: اشکان دژآگه در آغاز حضور خود در تیم تراکتورسازی تبریز در لیگ برتر ایران با مشکلاتی حاشیه‌ای روبرو شده است. کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال ایران این ملی‌پوش ایران را به علت خالکوبی‌هایش و بوسیدن همسر بی‌حجابش احضار کرده است.
جرم دژاگه، بوسیدن همسر و خالکوبی؛ جرم فدراسیون تجسس حریم خصوصی

به گزارش اقتصادنیوز، به نقل از دویچه وله؛ کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال ایران اشکان دژآگه، کاپیتان تیم ملی فوتبال ایران را احضار کرده است. طبق نامه‌ای که کافرمای دژآگه، باشگاه تراکتورسازی تبریز، دریافت کرده است، این فوتبالیست باید در کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال ایران درباره خالکوبی‌ها و همچنین عکس‌های منتشر شده در صفحه اینستاگرام خود، توضیحاتی را ارائه دهد.

اشکان دژآگه که از سن یک سالگی در کشور آلمان بزرگ شده است و سابقه قهرمانی با تیم ملی فوتبال جوانان زیر ۲۱ سال آلمان در اروپا را نیز دارد، به تازگی به تیم تراکتورسازی تبریز پیوسته است. او نخستین عضویت خود در یک باشگاه فوتبال در ایران را تجربه می‌کند.

دژآگه از سال ۲۰۱۲ میلادی پیراهن تیم ملی فوتبال ایران را بر تن دارد. او عضو کادر "یوزپلنگ‌های پارس" در دو جام‌ جهانی ۲۰۱۴ برزیل و  ۲۰۱۸ روسیه بود. این بازیکن در ابتدای حضور در ترکیب تیم ملی فوتبال ایران، خالکوبی روی دست‌های خود را می‌پوشاند، اما رفته رفته این پوشش را کنار گذاشت و از جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل به بعد، حین حضور در ترکیب تیم ملی فوتبال ایران نیز دیگر از نمایش خالکوبی‌های خود جلوگیری نکرد.

دژآگه هنگام حضور خود با پیراهن تیم فوتبال تراکتورسازی تبریز در لیگ برتر باشگاه‌های ایران هم مایل به پوشاندن خالکوبی‌های خود نیست. گفتنی است که روی پوست دست چپ اشکان دژاگه کلمه "تهران"، محل تولد وی، و بر روی دست راست او واژه "برلین"، شهری که خانه اوست، هنرمندانه حک شده است. 

عواقب تبعیض و دخالت در حریم خصوصی از سوی فیفا

اما گویا کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال ایران برای احضار دژآگه موضوعات دیگری را نیز مطرح کرده است که به حریم خصوصی این بازیکن مربوط می‌شود.

اشکان دژآگه در صفحه اینستاگرام خود عکس‌هایی را منتشر کرده بود که او را در حال بوس کردن همسر بی‌حجابش نشان می‌دهد.

گمان می‌رود که این تصاویر در کنار ادامه عدم پوشاندن خالکوبی‌ها، تحمل مقامات غیر ورزشی کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال ایران را به سر رسانده باشد. چنانچه کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال ایران مجازاتی را برای دژآگه به این علت در نظر بگیرد، این بازیکن می‌تواند به فدراسیون جهانی فیفا شکایت کند. 

بر اساس فهرست ارزش‌های اخلاقی تعریف شده در فیفا، ماده ۲۳ و ماده ۲۴ آئین نامه اخلاقی این نهاد جهانی هر گونه تبعیض و همچنین دخالت در حریم خصوصی ورزشکاران را محکوم می‌کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید