خسارت سیل به بخش کشاورزی اعلام شد: ۴۶ هزار میلیارد ریال

کدخبر: ۲۷۵۸۹۱
اقتصادنیوز: مدیرکل دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات وزارت جهاد کشاورزی، از وارد شدن ۴۶ هزار و ۶۲۱ میلیارد ریال خسارت به بخش کشاورزی ۱۶ استان کشور در سیل اخیر خبر داد.
خسارت سیل به بخش کشاورزی اعلام شد: ۴۶ هزار میلیارد ریال

به گزارش اقتصادنیوز، به نقل از خبرگزاری وزارت جهاد کشاورزی، مدیرکل دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات وزارت جهاد کشاورزی، از وارد شدن ۴۶ هزار و ۶۲۱ میلیارد ریال خسارت به بخش کشاورزی ۱۶ استان کشور در سیل اخیر خبر داد. سید محمد موسوی روز پنجشنبه اظهار داشت: این خسارت ۷۳۱ هزار هکتار اراضی زراعی و ۹۰ هزار هکتار اراضی باغی را مورد تهدید جدی قرار داده است.

وی ادامه داد: ۳۴ درصد به استان گلستان، ۱۳ درصد خوزستان، ۱۲ درصد مازندران، ۱۱ درصد لرستان، ۶ درصد فارس و ۲۴ درصد باقیمانده به ۱۱ استان کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمهال و بختیاری، اصفهان، همدان، خراسان شمالی، سمنان، سیستان و بلوچستان، ایلام، کردستان و تهران خسارت وارد شده است.

به گفته موسوی، سیل اخیر ۴۹ درصد به زیربخش زراعت، ۲۲ درصد به زیربخش آب، خاک و امور زیربنایی، ۱۶ درصد به زیربخش باغبانی و ۱۳ درصد به زیربخش دام و طیور و آبزیان خسارت وارد کرده است.

وی به اعزام ۱۴۰۰ نیروی کارشناس، ترویجی و خدماتی سازمان‌های جهاد کشاورزی برای کمک به اجرای برنامه‌های ستاد مدیریت بحران اشاره کرد و گفت: ۲۰۰ کیلومتر از رودخانه‌ها لایروبی و انسداد خروجی ۴۰ دهنه زهکش و ۳۰۰ مورد مزارع آبزی پروری و کانال‌های آبرسانی کشاورزی رفع شد.

موسوی افزود: همچنین در این مدت، ۱۶۰ کیلومتر سیل بند، ۵۰۰ کیلومتر جاده بین مزارع و ۱۰ کیلومتر شبکه برق چاه‌های کشاورزی مرمت شدند.

وی بازکردن دو دهانه پل، ترمیم ۶ دهانه انهار و لوله گذاری جهت خروج آب از اراضی کشاورزی و مناطق مسکونی را از دیگر اقدامات مقابله با سیل برشمرد و گفت: در سیل اخیر، ۳۰ هزار تن نهاده‌های دامی، ۱۰ تن بذر، ۱۰ هزار کیلوگرم گوشت، ۳۲۰ هزار کیلوگرم آرد، ۳ هزار کیلوگرم تخم مرغ، ۶ هزار پرس غذای گرم، ۱۵۰ تخته چادر استقرار دام و ۷ دستگاه نانوایی سیار تأمین و توزیع شده است.

موسوی با اشاره به جابجایی خانوار‌های عشایری در معرض خطر سیل و تجهیز انبار‌ها و مهمانسرا‌ها به منظور اسکان مسافران سیل زده، یادآور شد: ۴۰۰ هزار رأس دام سبک و سنگین در سطح ۱۰۵ روستا و مناطق عشایری جابجا شده و اسکان موقت یافتند.

وی بازدید، ارزیابی و ایمن سازی چاه ها، قنوات، سیل بندها، تاسیسات آبی، دریچه‌های تنظیم آب، کانال‌های آبیاری و سد‌های خاکی را از دیگر اقدامات صورت گرفته برای با مقابله سیل اخیر عنوان کرد.

به گزارش ایرنا، بارندگی‌ها و سیل اخیر، همه استان‌های کشور را درگیر کرد، اما مشکلات در ۶ استان ایلام، کرمانشاه، لرستان، خوزستان، چهارمحال بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد جدی‌تر بود و به تاسیسات و زیرساخت‌ها و بخش کشاورزی این مناطق آسیب بسیاری وارد کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید