پاسخ صلیب سرخ جهانی؛ آیا حساب‌های هلال احمر ایران بسته شده است؟

کدخبر: ۲۷۵۹۲۶
اقتصادنیوز: با افزایش ضایعات و خسارات جانی و مالی ناشی از سیل در شمال شرقی و جنوب غربی و غرب ایران، بسیاری سخن از عدم توجه سازمان ها و نهادهای امدادرسان بین المللی از جمله صلیب سرخ جهانی را نسبت به سیل ایران مطرح کرده اند.
پاسخ صلیب سرخ جهانی؛ آیا حساب‌های هلال احمر ایران بسته شده است؟

به گزارش اقتصادنیوز، به نقل از اسپوتنیک؛ دولت حسن روحانی هم اعلام کرده است بدلیل تحریم های آمریکا نهادهای بین المللی امکان امداد و کمک رسانی به ایران را ندارند. یورونیوز برای روشن شدن دقیق این مساله با رعنا کسو، سخنگوی IFRC، فدراسیون صلیب سرخ و هلال احمر جهانی، در بیروت گفتگو کرده است.

یورونیوز: دولت ایران می گوید تحریم های ایالات متحده آمریکا مانع از کمک رسانی به این کشور سیل زده شده است. همزمان ایالات متحده آمریکا با رد این مساله می گوید آماده کمک به ایران است. آیا حساب های هلال احمر ایران بسته شده و صلیب سرخ جهانی امکان یاری رسانی به این کشور را ندارد؟

رعنا کسو: ما نمی خواهیم وارد مسایل بغرنجی چون بحث های مالی شویم. تمرکز روی کمک به همکارانمان در هلال احمر است. ما برای کمک به سیل زدگان ایران اظهار آمادگی کرده ایم و همکاران ما در هلال احمر به ما پاسخ مثبت داده اند.

زدیک به پانصد هزار فرانک سوئیس (معادل ۵۰۰.۵۷۵ دلار) برای کمک به سیلزدگان ایرانی در نظرگرفته ایم. این بودجه بدون هرگونه پیش شرطی به سه هزار خانواری تحویل می شود که خانه و کاشانه خود را در سیل از دست داده اند. این تنها آغاز کار ما با هلال احمر ایران است و بی شک کمک های بیشتری نیز صورت خواهد گرفت.

یورونیوز: بدلیل کمبود امکانات و تجهیزاتی که در اختیار شهروندان در مناطق سیل زده قرارگرفته است مشاهده می کنیم که مردم بسیار عصبانی و ناراحت از عملکرد نیروهای دولتی هستند. آیا مقامات ایرانی مستقیما از صلیب سرخ درخواست کمک کرده اند؟

رعنا کسو: هر زمانی که در سراسر جهان شاهد سوانح و فجایع زیست محیطی هستیم، صلیب سرخ جهانی کمک هایش را ارسال می کند و به مناطق در بحران نیرومی فرستد. در سراسر جهان صلیب سرخ بیشتر از ۱۹۱ همکار و همراه دارد.

در همین راستا ما به همکاران ایرانی مان در هلال احمر نیز کمک کرده ایم و نکته مهم این است که هلال احمر در ایران کمک های ما را پذیرفته است. نزدیک به ۱۴ هزار تن از امدادگران هلال احمر برای کمک به بیش از ۲۱۷ هزار نفر سیل زده بسیج شده اند.

هلال احمر، اصلی ترین نماینده صلیب سرخ، سعی دارد مواد و تجهیزات لازم را در اختیار سیل زدگان قراردهند اما در بسیاری از موارد امکان دسترسی به برخی از مناطق وجود ندارد.

با این حال اعضای هلال احمر طبق گزارش هایی که به ما داده اند تاکنون موفق شده اند زندگی ۱۰۷۲ تن از سیل زدگان را نجات دهند و آنها را از مناطق سیل زده خارج کنند.

البته ما متوجه هستیم که بدلیل تبعات گسترده و و گسترش خرابی های ناشی از سیل باید کمک های بیشتری به هلال احمر صورت گیرد به همین دلیل بیشتر فکر می کنیم چطور می توان با توجه به تحریم ها کمک های بیشتر مالی برای همکارانمان در هلال احمر ارسال کنیم.

یورونیوز: در همین راستا تا چه اندازه در ارسال و اعزام نیروهای صلیب سرخ به ایران موفق بوده اید؟ آیا به جز کمک های مالی مقامات ایرانی درخواست های دیگری هم از صلیب سرخ داشته اند؟

رعنا کسو: خبرهای ناشی از سیل را لحظه به لحظه دنبال می کنیم و دقیقا در انتظار درخواست های هلال احمر ایران هستیم. می دانیم که آنها موفق شده اند ده ها تن مواد غذایی به شهروندان سیل زده بدهند. و ما شاید بتوانیم از طریق حمایت مالی، کمک حال برخی ازسیلزدگان باشیم.

یورونیوز: اما چگونه با توجه به تحریم های آمریکا می خواهید به سیل زدگان کمک مالی کنید؟

رعنا کسو: همانطور که در آغاز مصاحبه گفتم قصد ندارم وارد روند پیچیده پرداخت کمک های مالی بشوم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید