تاثیرگذارترین افراد حوزه فناوری در سال ۲۰۱۹

کدخبر: ۲۸۳۹۶۲
اقتصادنیوز: وب‌سایت «استک اورفلو» تلاش کرد تا در یک نظرسنجی، تاثیرگذارترین شخص حوزه فناوری را در سال ۲۰۱۹ مشخص کند. به گزارش «ایسنا» و به نقل از بیزینس‌اینسایدر، وب‌سایت «استک اورفلو» (Stack Overflow) که در زمینه پرسش و پاسخ با موضوع برنامه‌نویسی رایانه فعالیت دارد، نتایج بررسی سالانه خود در مورد تاثیرگذارترین شخص حوزه فناوری را منتشر کرد. در این بررسی، ۳۰ هزار پاسخ برای سوال «امسال، تاثیرگذارترین شخص در حوزه فناوری چه کسی خواهد بود؟» دریافت شد.
تاثیرگذارترین افراد حوزه فناوری در سال ۲۰۱۹

به گزارش اقتصادنیوز، استک اورفلو بر اساس این پاسخ‌ها، ۲۵ نفر از افرادی را که در سال ۲۰۱۹، بیشترین تاثیر را در حوزه فناوری داشته‌اند، معرفی کرد. این بررسی معمولا با تحلیل مواردی مانند جمعیت‌شناسی، نوع کاری که افراد موردنظر انجام داده‌اند، فناوری‌های مورد استفاده آنها و نکاتی از این دست صورت می‌گیرد، اما امسال استک‌اورفلو تصمیم گرفت به دیگران نیز اجازه دهد در مورد انتخاب تاثیرگذارترین شخص نظر بدهند. این ۲۵ نفر که براساس نظر حدود ۳۰ هزار کاربر انتخاب شده‌اند، مدیران و بنیان‌گذاران بزرگ حوزه فناوری و حتی سیاستمداران را شامل می‌شود. در این فهرست، ابتدا نام «ایلان ماسک» مدیرعامل تسلا، سپس نام «جف بزوس» مدیرعامل آمازون و «ساتیا نادلا» مدیرعامل مایکروسافت به‌چشم می‌خورد.

۱- ایلان ماسک: ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت تسلا، بنیان‌گذاری شرکت‌های اسپیس‌ایکس، بورینگ، نورالینک، اوپن ای‌ال و پی‌پال را نیز در کارنامه خود دارد. وی توانست ۲/ ۳۰ درصد آرا را به خود اختصاص دهد و برنده این نظرسنجی شود.

۲- جف بزوس: بزوس، بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت آمازون، بزرگ‌ترین شرکت خرده‌فروشی آنلاین در جهان است. وی با بنیان‌گذاری این شرکت توانست تا حد زیادی به پیشرفت تجارت الکترونیک کمک کند. ۲/ ۷ درصد شرکت‌کنندگان این نظرسنجی، به جف بزوس رای داده‌اند.

۳- ساتیا نادلا: نادلا، از سال ۱۹۹۲ فعالیت خود را در مایکروسافت آغاز کرد و در سال ۲۰۱۴ توانست به سمت مدیرعامل این شرکت برسد. از زمان انتصاب نادلا به این سمت، مایکروسافت رقابت تنگاتنگی با اپل و آمازون در کسب عنوان ارزشمندترین شرکت جهان داشته است. نادلا در این نظرسنجی، ۴/ ۴ درصد آرا را کسب کرده است.

۴- خودم(!): دو درصد از شرکت‌کنندگان، خود را به‌عنوان تاثیرگذارترین شخص حوزه فناوری در سال جاری معرفی کرده‌اند.

۵- دونالد ترامپ: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، دستوری اجرایی مبنی بر پیشرفت در زمینه هوش مصنوعی صادر کرده و دستور خود را بسیار جدی تلقی کرده است. ترامپ در راستای این تصمیم خود، شرکت‌های فعال در حوزه فناوری از جمله آمازون، فیس‌بوک و گوگل را به پژوهش در زمینه هوش مصنوعی فراخوانده است. وی در این نظرسنجی توانست ۲/ ۲ درصد آرا را کسب کند.

۶- ساندار پیچای: پیچای، مهندس هندی‌تبار فناوری اطلاعات، در سال ۲۰۰۴ به گوگل ملحق شد و توانست در سال ۲۰۱۵ به سمت مدیرعامل اجرایی برسد. وی در این نظرسنجی، ۹/ ۱ درصد آرا را به خود اختصاص داده است.

۷- مارک زاکربرگ: زاکربرگ، مدیرعامل و بنیان‌گذار فیس‌بوک است که روزانه بیش از ۵/ ۱ میلیارد کاربر فعال دارد. وی در این نظرسنجی، به ۷/ ۱ درصد آرا دست یافته است.

۸- تیم کوک: کوک در سال ۱۹۹۸ به اپل پیوست و در سال ۲۰۱۱ به سمت مدیرعامل اجرایی این شرکت رسید. وی در این نظرسنجی، ۳/ ۱ درصد آرا را به خود اختصاص داده است.

۹- لینوس توروالدز: توروالدز، یک مهندس نرم‌افزار فنلاندی- آمریکایی است که در سال ۱۹۹۱، پروژه «هسته لینوکس» (Linux kernel) را ایجاد کرد و سپس آن را با کمک افراد دیگری توسعه داد. وی همچنین یک نرم‌افزار کنترل نسخه موسوم به «گیت» (git) را ارائه داد که از نرم‌افزارهای آزاد و متن‌باز برای بازنگری کد منبع توزیع شده و مدیریت منبع کد به‌شمار می‌رود. توروالدز در این بررسی، ۱/ ۱ درصد آرا را به خود اختصاص داد و به این ترتیب یکی از معدود افرادی به‌شمار می‌رود که درصدی بیش از یک به خود اختصاص داده‌اند.

۱۰- بیل گیتس: بیل گیتس، کارآفرین و مدیر ارشد اجرایی آمریکایی است که بیشترین بخش شهرت او، به تاسیس شرکت «مایکروسافت» اختصاص دارد. گیتس در حال‌حاضر با تاسیس «بنیاد بیل و ملیندا گیتس» (BMGF)، به همراه همسرش بر کارهای انسان‌دوستانه تمرکز کرده است.

۱۱- دن آبراموف: دن آبراموف، یک مهندس نرم‌افزار در گروه «ری‌اکت» (React) وابسته به فیس‌بوک است. ری‌اکت، یک کتابخانه مشهور جاوا اسکریپت است که فیس‌بوک آن را برای ایجاد رابط کاربری ارائه داده است.

۱۲- شی جین‌پینگ: شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین عالی‌رتبه‌ترین مقام جمهوری خلق چین به‌شمار می‌رود. جین‌پینگ، پروژه‌ای موسوم به «Made in China ۲۰۲۵»  را رهبری می‌کند که هدف از آن تبدیل چین به یک قطب فناوری و ابرقدرت سازندگی است. ایده اصلی ورای این پروژه، توقف تولید کالاهای ارزان و بی‌کیفیت و آغاز تولید کالاها و خدمات باارزش است.

۱۳- ایوان یو: یو، نرم‌افزاری موسوم به «ویو جی‌اس» (Vue.js) را ابداع کرده است. ویو جی‌اس، یک چارچوب متن باز است که برای نوشتن و آماده‌سازی رابط کاربری از آن استفاده می‌شود.

۱۴- اندرو ان‌جی: ان‌جی، یکی از مشهورترین دانشمندان هوش مصنوعی در جهان است. او یکی از پیشگامان آموزش مجازی آنلاین و از بنیان‌گذاران سایت «کورسرا» (Coursera) است. ان‌جی به‌عنوان استاد علوم رایانه در دانشگاه استنفورد نیز فعالیت می‌کند. یکی دیگر از اقدامات ان‌جی، پایه‌گذاری شرکت «لندینگ ای‌ال» (Landing AI) در سال ۲۰۱۷ است که به شرکت‌ها در به کار بردن هوش مصنوعی کمک می‌کند.

۱۵- ریچارد استالمن: استالمن، یک برنامه‌نویس رایانه طرفدار آزادی نرم‌افزار است. او جنبش آزادی نرم‌افزار را در سال ۱۹۸۳ آغاز کرد و توانست یک سیستم اجرایی آزاد موسوم به «گنو» (GNU) ابداع کند. استالمن دو سال بعد از ابداع این نرم‌افزار، بنیاد نرم‌افزار آزاد را تاسیس کرد.

۱۶- ویتالیک بوترین: بوترین در ۲۱ سالگی، پلت‌فرم عمومی متن‌باز و زنجیره بلوکی موسوم به «اتریم» (Ethereum) را ایجاد و منتشر کرد.

۱۷- لری پیج: پیج، از بنیان‌گذاران گوگل در سال ۱۹۹۸ است و اکنون مدیرعامل «آلفابت» (Alphabet)، شرکت مادر گوگل است.

۱۸- ریچ هیکی: هیکی، گویشی از زبان برنامه‌نویسی «لیسپ» موسوم به «کلوژر» (Clojure) و پایگاه داده موسوم به «دیتومیک» (Datomic) را ایجاد کرد. او در حال حاضر به‌عنوان مدیر ارشد فناوری در شرکت «کوگنیتکت» (Cognitect) فعالیت می‌کند که هر دو فناوری مذکور را در خود جای داده است.

۱۹- اجیت پای: پای، مدیر «کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا» (FCC) و از پایه‌گذاران اصل بی‌طرفی شبکه است. بی‌طرفی شبکه، اصلی است که نشان می‌دهد رفتار خدمت‌رسان‌های اینترنتی باید با همه داده‌ها در اینترنت یکسان باشد و هیچ تبعیضی بر اساس کاربر، محتوا، سایت، پلت‌فرم، اپلیکیشن، نوع ابزار یا نحوه مخابره قائل نشوند. پای اخیرا به خاطر حمایت‌های خود از شرکت‌های فعال در حوزه فناوری، به شهرت رسیده است.

۲۰- جف دین: دین در سال ۱۹۹۹ به گوگل ملحق شد و در حال حاضر، سرپرستی گروه پژوهش هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی را در این شرکت بر عهده دارد. بیشتر شهرت دین چه در گوگل و چه بیرون از این شرکت، به خاطر تخصص‌های فنی اوست.

۲۱- لیزا سو: سو در اکتبر سال ۲۰۱۴، به سمت مدیرعامل شرکت آمریکایی «ای‌ام‌دی» (AMD) رسید که در حوزه ساخت پردازنده‌ها فعالیت دارد. او پیش از رسیدن به این سمت، در شرکت‌های «فری‌اسکیل»، «آی‌بی‌ام» و «تگزاس اینسترومنتس» کار کرده بود.

۲۲- جان اسکیت: اسکیت، یکی از مهندسان نرم‌افزار گوگل است، اما به خاطر فعالیت گسترده خود در وب‌سایت استک اورفلو شناخته می‌شود.

۲۳- دمیس هاسابیس: هاسابیس، مدیرعامل و بنیان‌گذار شرکت هوش مصنوعی «دیپ‌مایند» (DeepMind) است که در سال ۲۰۱۴ توسط گوگل خریداری شد.

۲۵- جک ما: جک ما، کارآفرین، صنعتگر و مدیر ارشد اجرایی چینی و همچنین بنیان‌گذار و مدیر شرکت بزرگ تجارت الکترونیک چینی «علی بابا» (Alibaba) است.

۲۵- ورنر وگلز: وگلز، مدیر ارشد فناوری شرکت آمازون است. او پیش از ورود به آمازون، در «دانشگاه کرنل» آمریکا، به پژوهش در مورد سیستم‌های محاسباتی سرمایه‌گذاری مشغول بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید