موج کم‌سابقه گرما و کلافگی اروپایی‌ها

کدخبر: ۲۹۲۱۷۶
اقتصادنیوز: موج جدید گرمای هوا در اروپا در چند روز گذشته تعدادی قربانی برجای گذاشته و امان مردم این قاره را که به دلیل تاریخ شرایط آب و هوایی کمتر از سیستم های تهویه هوا استفاده می کردند، گرفته است.
موج کم‌سابقه گرما و کلافگی اروپایی‌ها

به گزارش اقتصادنیوز، به نقل از بلومبرگ؛  گرمای هوا روز جمعه گذشته در فرانسه رکورد زد و در برخی مناطق به حداکثر ۴۵.۹ درجه سانتی‌گراد رسید. در اسپانیا هم‌دمای هوا در مناطقی به بیش از ۴۰ درجه سانتی‌گراد تجاوز کرد. به‌طور مثال شهر ساراگوسا ۴۲ درجه سانتی‌گراد را تجربه و کاتالان هم به ۴۳ .۳ رسید.

انگلیس هم دیروز گرم‌ترین روز سال در ماه ژوئن را تجربه کرد که دمای هوا در لندن به ۳۴ درجه رسید.

در ایتالیا هم گرمای هوا موجب هجوم مردم به استفاده از سیستم‌های تهویه هوا و درنتیجه قطعی برق شد. در همین حال گزارش‌شده ۳ ایتالیایی براثر گرمازدگی در روز گذشته تلف شده‌اند.

در جنوب فرانسه منطقه ووکلوز هم یک دوچرخه‌سوار براثر گرمازدگی جان خود را از دست داد و مقامات این کشور توصیه کرده‌اند که مردم از انجام فعالیت‌های بدنی در هوای گرم پرهیز کنند. البته این میزان در قیاس با سال ۲۰۰۳ که در اثر گرمایش هوا ۱۵ هزار فرانسوی جان خود را از دست دادند قابل قیاست نیست. در همین سال تعداد کل تلفات اروپا ۷۰ هزار نفر بوده است.

کارشناسان هواشناسی می‌گویند که گرم شدن فوق‌العاده زمین نتیجه جبهه هوای پرفشار در منطقه شمال اروپا است که موجب رانده شدن هوای به‌شدت گرم از صحرای آفریقا به سمت عرض‌های جغرافیایی بالاتر شده است. صاف بودن هوا در روزهای گذشته به این موضوع کمک کرده و با تابش مستقیم آفتاب، گرمای هوا شدت بیشتری یافته است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید