زرافه‌‌ها هم در خطر انقراض هستند

کدخبر: ۲۹۹۱۹۴
اقتصادنیوز: در "اجلاس حیا‌ت وحش" ژنو مقررات و فهرست گونه‌های حفاظت شده در کنوانسیون تجارت بین‌المللی گونه‌های وحشی بررسی می‌شود. کشورهای آفریقایی خواستار کاهش این مقررات، از جمله لغو ممنوعیت تجارت عاج هستند.
زرافه‌‌ها هم در خطر انقراض هستند

به گزارش اقتصادنیوز، به نفل از دویچه وله؛ هزاران کارشناس و سیاست‌گذار عرصه محیط‌ زیست راهی ژنو شده‌اند تا در "اجلاس حیا‌ت وحش" در ژنو مقررات و فهرست گونه‌های حفاظت شده در کنوانسیون تجارت بین‌المللی گونه‌های وحشی را بررسی کنند.

این اجلاس ۱۲ روزه که از شنبه ۱۷ اوت (۲۶ مرداد) آغاز شده، بزرگترین اجلاس حفاظت از گونه‌های جانوری و گیاهی کره‌ زمین است و امسال برنامه فشرده‌ای دارد.

در فهرست ارائه شده به این اجلاس ۵۶ گونه در خطر انقراض نام برده شده‌اند که پستانداران بزرگی مانند فیل، کرگدن، پلنگ خالدار آمریکایی‌ و حتی زرافه را هم جزوشان هستند. شمار زرافه‌های جهان در ۳۰ سال گذشته به نیم کاهش پیدا کرده است.

آمار وزارت‌ محیط‌ زیست آلمان حاکی از آن است که حال تنها ۸۵ هزار زرافه رها در طبیعت زندگی می‌کنند و این گونه جانوری در خطر انقراض قرار دارد. سخنگوی فراکسیون سبزها در مجلس فدرال آلمان به خبرگزاری فرانسه گفته است این گونه جانوری "دور از چشم ما، بی‌سر و صدا در حال انقراض است".

کاهش مساحت‌ دشت‌هایی که محل طبیعی زندگی زرافه‌هاست، تغییر شرایط آب‌وهوایی، ناآرامی‌های سیاسی در کشورهایی که زرافه‌ها در آنها زندگی می‌کنند و شکار غیرقانونی آنها در شرق و مرکز آفریقا موجب کاهش شمار آنها شده است.

زرافه روبه انقراض

شکار غیرقانونی گونه‌های وحشی و تجارت غیرقانونی آنها یکی از مهمترین بحث‌های اجلاس ژنو است. نمایندگان شماری از کشورهای جنوب آفریقا خواستار لغو محدودیت‌های موجود از جمله ممنوعیت کامل تجارت عاج فیل هستند. آنها می‌گوید اگر این ممنوعیت برداشته شود، دولت‌ها می‌توانند تجارت عاج را کنترل کنند و بخشی از درآمد تجارت عاج را خرج سایر برنامه‌های زیست‌محیطی کنند. 

حفاظت از محیط‌ زیست برای کشورهایی که اقتصاد پیشرفته یا منابع طبیعی چشمگیر ندارند، کار دشواری است. مبارزه با قاچاق و شکار غیرقانونی حیوانات وحشی نیز هزینه کلانی دارد که این کشورها توان پرداخت آن را ندارند. مدیر جدید دفتر "کنوانسیون تجارت بین المللی گونه‌های در معرض خطر" معتقد است تجارت قانونی گونه‌های وحشی می‌تواند موجب توسعه پایدار در این کشورها شود.

ایوون هیگورو در آغاز "اجلاس حیات وحش" در ژنو تأکید کرد که حمایت از گونه‌های در معرض خطر باید برای مردم محلی سود اقتصادی داشته باشد. به عقیده او گسترش صنعت گردشگری می‌تواند یک راهکار باشد، اما راهکارهای دیگری باید برای تجارت قانونی وجود داشته باشد.

 فارسی را در اینستاگرام دنبال کنید

"کنوانسیون تجارت بین المللی گونه‌های در معرض خطر" سال ۱۹۷۳ میلادی تصویب شد. در این کنوانسیون مقررات تجارت پنج هزار نوع گونه جانوری و ۲۹ هزار گونه گیاهی تنظیم شده است.

کشورهای امضاءکننده این کنوانسیون با شرکت در "اجلاس حیات وحش" مقررات و فهرست گونه‌های حفاظت شده در این کنوانسیون را بررسی می‌کنند. درخواست کشورهای آفریقایی برای کاهش یا لغو برخی از مقررات مناقشه‌برانگیز است.

حامیان حقوق حیوانات می‌گویند در صورت لغو این مقررات و محدودیت‌ها، شکار حیوانات وحشی افزایش خواهد یافت. از آن گذشته علی‌رغم این مقررات، تجارت غیرقانونی گونه‌های وحشی پیوسته رو به افزایش است.

به عنوان مثال آمار "سازمان جهانی حفاظت از محیط‌ زیست" نشان می‌دهد که شمار فیل‌های آفریقا در بخش‌‌های جنوبی این قاره به دلیل قوانین سخت‌گیرانه افزایش پیدا کرده اما همزمان تجارت غیرقانونی عاج و شکار غیرقانونی فیل‌ها، بیش از ده سال است که پیوسته بیشتر شده‌ است.   

حامیان حقوق حیوانات می‌گویند اجلاس "حیات وحش" برای حفاظت از گونه‌های در خطر انقراض تشکیل شده و نباید هدف دیگری را دنبال کند، قوانین شکار حیوانات وحشی نباید ساد‌ه‌تر شوند و درآمد حاصل از صدور مجوزهای شکار باید خرج مردم محلی شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید