سازمان جهانی بهداشت: هر ۴۰ ثانیه یک نفر خودکشی می‌کند

کدخبر: ۳۰۲۴۵۹
اقتصادنیوز: دهم سپتامبر روز پیشگیری از خودکشی است. سازمان جهانی بهداشت و سلامت می‌گوید سالانه ۸۰۰ هزار نفر در دنیا دست به خودکشی می‌زنند اما در بسیاری از کشورها جای اقدام‌های پیشگیرانه خالی است. خودکشی در ایران نرخ صعودی دارد.
سازمان جهانی بهداشت: هر ۴۰ ثانیه یک نفر خودکشی می‌کند

یه گزارش اقتصادنیوز، به نقل از دویچه وله؛ خودکشی جزء اصلی‌ترین دلایل در آمار مرگ و میر جهانی به شمار می‌رود. مدیرکل سازمان جهانی بهداشت و سلامت می‌گوید بالاترین نرخ خودکشی را کشورهای پیشرفته دارند: «۵/ ۱۱ در هر صد هزار نفر.»

این نهاد اعلام می‌کند که دومین دلیل مرگ نزد افراد ۱۵ تا ۲۹ ساله نیز، خودکشی است و تنها در تصادفات رانندگی تعداد بیشتری جوان جان خود را از دست می‌دهند.

مدیر سازمان جهانی بهداشت یادآور می‌شود که خودکشی امری است قابل پیشگیری و از دولت‌های کلیه کشورها می‌خواهد در برنامه‌های ملی خودشان، راه‌کارهای امتحان شده را برای تامین سلامت روانی آحاد جامعه در نظر بگیرند.

دسترسی آسان به سلاح گرم یا مواد شیمیایی مهلک مانند سموم نباتی (در ایران قرص برنج)، از عوامل افزایش خودکشی‌های موفق است. سازمان بهداشت جهانی هم‌زمان از دولت‌ها می‌خواهد به خصوص جوان‌ها را از استرس و اضطراب دور نگاه دارند و افراد مستعد خودکشی را با دلسوزی و حوصله تحت مراقبت قرار دهند.

شیب صعودی خودکشی در ایران

مدیر برنامه پیشگیری از خودکشی دفتر سلامت روان وزارت بهداشت ایران می‌گوید آمار خودکشی در سال‌های ۹۴ تا ۹۷ روندی افزایشی داشته است: «تقریبا سالیانه حدود ۵ نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت، خودکشی منجر به مرگ داشته‌ایم.»

خبرگزاری ایرنا به نقل از مریم عباسی‌نژاد می‌نویسد: «۷۵ درصد موارد اقدام به خودکشی در گروه سنی ۱۵ تا ۳۴ سال بوده و حدود ۵۰ درصد این موارد متاهل هستند.»

این مقام دفتر سلامت روان وزارت بهداشت افزوده که ۷۳ درصد موارد اقدام به خودکشی در مناطق شهری و حاشیه شهر روی می‌دهند و ۸۲ درصد موارد اقدام به خودکشی با شیوه بیش مصرفی دارو انجام می‌گیرد.

ایرنا می‌نویسد، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی، کمترین آمار خودکشی در استان‌های ایران را دارند و در استان‌های غربی و شهرهای بزرگ این آمار بالا می‌رود.

مریم عباسی‌نژاد گفته که ۹۵ درصد افرادی که خودکشی می‌کنند اختلال روانپزشکی، افسردگی یا اختلالات ناشی از مصرف مواد مخدر دارند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید