دو تار ایرانی در فهرست میراث جهانی ناملموس یونسکو به ثبت رسید

کدخبر: ۳۱۶۰۳۵
اقتصادنیوز: دو تار ایرانی، یکی از سازهای مضرابی موسیقی ایرانی، در زمره قدیمی‌ترین و رایج‌ترین سازهای موسیقی ایرانی است که پیشینه‌ای چند هزار ساله دارد.
دو تار ایرانی در فهرست میراث جهانی ناملموس یونسکو به ثبت رسید

به گزارش اقتصادنیوز، دو تار، ساز سنتی ایرانی، در چهاردهمین نشست کمیته میراث جهانی یونسکو، با کسب نظر موافق اعضای این کمیته، در فهرست میراث ناملموس یونسکو به ثبت جهانی رسید. چهاردهمین نشست کمیته میراث جهانی یونسکو از ۹ تا ۱۴ دسامبر، در بوگوتا پایتخت کلمبیا، برگزار می‌شود.

پس از ارائه پرونده مهارت‌های سنتی ساختن و نواختن دو تار از سوی سازمان میراث فرهنگی ایران، با نظر موافق اعضا کمیته میراث جهانی یونسکو، دو تار ایرانی در فهرست یونسکو به ثبت جهانی رسید.

ایران پیش از این، پرونده ردیف موسیقی‌های ایرانی، موسیقی بخشی‌های خراسان و هنر ساختن و نواختن کمانچه را در حوزه موسیقی، در فهرست میراث ناملموس جهانی به ثبت رسانده بود.

دو تار ایرانی، یکی از سازهای مضرابی موسیقی ایرانی، در زمره قدیمی‌ترین و رایج‌ترین سازهای موسیقی ایرانی است که پیشینه‌ای چند هزار ساله دارد.

دو تار، به شکل یک کاسه گلابی‌شکل از جنس چوب توت و دسته‌ای بلند از جنس چوب زردآلو یا گردو است و دارای دو سیم (تار) می‌باشد. دو تار را با مضراب نواخته و با ناخن زخمه می‌زنند.

دو تار در نواحی شمال، جنوب و شرق خراسان، همچنین در نواحی ترکمن‌نشین در استان گلستان و در بخش‌هایی از استان مازندران نواخته می‌شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید