احتمال تغییر اپلیکیشن‌های پیش‌فرض IOS برای کاربران آیفون

کدخبر: ۳۲۶۲۰۸
اقتصادنیوز: اپل احتمالا قصد دارد به کاربرانش اجازه دهد اپلیکیشن های کلیدی پیش فرض نظیر سافاری، میل و اپل موزیک را با نمونه های مشابه دلخواهشان در آیفون جایگزین کنند.
احتمال تغییر اپلیکیشن‌های پیش‌فرض IOS برای کاربران آیفون

به گزارش اقتصادنیوز، به نقل از بلومبرگ؛ این خبر یکسال بعد از آن منتشر می شود که دادگاه عالی آمریکا از هموار شدن مسیر برای پرونده های آنتی تراست مرتبط با اپلیکیشن ها خبر داد و اعلام کرد که کاربران آیفون میتوانند اپل را به خاطر استفاده از انحصار اپ استور و دریافت کمیسیون ۳۰ درصدی روی قیمت این اپ ها تحت پیگرد قضایی قرار دهند. 

اپل قصد دارد امکانی را فراهم کند که اپ های موسیقی شخص ثالث نظیر اسپاتیفای به صورت پیشفرض روی اسپیکر هوم پاد اجرا شوند یا سیری در زمان اجرای فرامین به آنها رجوع کند (در حال حاضر سیری برای پخش موزیک صرفا به سراغ اپ اپل موزیک می رود). البته این اتفاقات یک شبه رخ نداده و سال گذشته بود که اسپاتیفای (رقیب اصلی اپل موزیک) شکایت آنتی تراست خود را در اتحادیه اروپا علیه اپل و انحصارگرایی آن در اپ استور مطرح کرد و حالا به نظر می رسد که شرکت کالیفرنیایی در صدد جبران خسارت رقبا بر آمده باشد.

با این حال روشن است که اختیار دادن به کاربران برای انتخاب اپ های پیش فرضشان و همچنین باز کردن درهای هوم پاد قطعا نمی تواند این شکایت ها را از ریشه شان که همان اپ استور است حل کند. همزمان با شکایت اسپاتیفای، اپ استور کمیسیون ۳۰ درصدی را روی فروش اسپاتیفای از طریق سیستم پرداختی خود (اپل پِی) وضع کرد؛ این یعنی اپل بخش قابل توجهی از مبلغ اشتراک ۹.۹۹ دلاری ماهانه کاربران برای استفاده از سرویس اسپاتیفای را به خود خود اختصاص می دهد و همزمان در سکوت خبری حق اشتراک سرویس موسیقی خود را نیز تمام و کمال از کاربران دریافت میکند.

اسپاتیفای هم اکنون محبوب ترین اپ موسیقی در اپ استور است. نکته دیگر آنکه اگر توسعه دهندگانی نظیر اسپاتیفای از سیستم پرداخت اپل برای دریافت حق اشتراک کاربران استفاده نکنند، اپل امکان ارسال ایمیل های تبلیغاتی به کاربران اپل موزیک را از آنها سلب خواهد کرد و اجازه حضورشان در سرویس های خود از جمله سیری، هوم پاد و اپل واچ را نمی دهد.

اپل اما در واکنش به این اظهارات ادعای اسپاتیفای مبنی بر اینکه بهترین اپ موسیقی اپل واچ است را رد کرده و اعلام نمود این شرکت آزاد است برای رقابت با محصولات ما و حضور در پلتفرم هایمان اپلیکیشن های مختص به خود را بسازد.

اپل احتمالا این تغییرات را در iOS ۱۴ اعمال میکند (البته اگر چنین تصمیمی گرفته باشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید