توسعه ۵G و فرصت‌های جدید سرمایه‌گذاری

کدخبر: ۳۲۹۰۳۸
اقتصاد نیوز: روند تحول دیجیتالی سال‌هاست که آغاز شده است. در این مسیر هیچ صنعتی از موج توقف‌ناپذیر دیجیتالی شدن برکنار نبوده است تا به این ترتیب این موج بخش‌های مختلف از بهداشت و درمان گرفته تا خرده‌فروشی و اقتصاد را هم با خودش همراه کند.
توسعه ۵G و فرصت‌های جدید سرمایه‌گذاری

ندا لهردی

به گزارش اقتصاد نیوز، با این اوصاف انتظار می‌رود در سال جدید میلادی شاهد تغییرات و پیشرفت‌های بیشتری باشیم که کسب و کارها، مشاغل و زندگی روزمره همه ما را تحت تاثیر قرار می‌دهند. کارشناسان روندهای مهم دنیای تکنولوژی، ارتباطات، خدمات بهداشتی و درمانی از راه دور، رسانه‌های دیجیتالی و البته صنعت فین‌تک در سال ۲۰۲۰ را بررسی و پیش‌بینی کرده‌اند تا به کمک آنها بتوانیم کمی جلوتر از این تغییرات، برای همراهی با آنها آماده باشیم. در سال ۲۰۱۹ ارتباطات سریع‌تر و هوشمندتر شدند و این امکان را به کاربران دادند تا تکنولوژی را در زندگی روزمره‌شان تا اندازه‌ای وارد کنند که شاید برای بسیاری در ابتدای این دهه قابل تصور هم نبود. معرفی نسل پنجم شبکه ارتباطی یا ۵G در سراسر جهان، چشم‌انداز صنعت موبایل در سال میلادی جدید را به کلی تغییر داد. رقابت در صنعت رایانش ابری یا کلاد جدی‌تر شده و بیشتر به سمت موضوعات مربوط به قوانین ضد انحصارطلبی پیش رفت و همچنین بلندگوهای هوشمند به سرعت از یک محصول خاص و برجسته به محصولی رایج و در دسترس همه تبدیل شدند. در واکنش به این پیشرفت‌ها، انتظار می‌رود در سال جدید تغییرات چشمگیری در سراسر جهان رخ بدهد.

رشد اکوسیستم ۵G و افزایش محبوبیت موبایل‌های میان رده

کارشناسان مجله آنلاین Business Insider انتظار دارند که تکنولوژی‌های ارتباطی مبتنی بر ۵G در سال ۲۰۲۰ و سال‌های بعد از آن به سرعت رشد کرده و برخلاف چرخه‌های قدیمی، بیشتر به سمت کاربردهای تجاری پیش بروند. مزایایی مانند افزایش پهنای باند و کاهش تاخیرها به بهبود عملکرد کسب و کارها و بنگاه‌های تجاری کمک می‌کنند و به همین دلیل هم پیش‌بینی می‌شود سرمایه‌گذاری در تکنولوژی‌های ۵G افزایش قابل‌توجهی پیدا کند. در این میان اما شرکت‌های سرمایه‌گذاری مخاطره‌آمیز -صرف‌نظر از بحث سرمایه- نقش مهمی در ایجاد فرصت‌های جدید برای کارآفرینان دارند تا برای آنها امکان یادگیری و موفقیت در اکوسیستم ۵G را ایجاد کنند.

در بازار موبایل‌های هوشمند اما ورود ۵G با وجود چشم‌انداز خوبی که در این صنعت ترسیم می‌کند، اما چالش‌هایی را هم برای تولیدکنندگان گوشی‌های موبایل به همراه دارد. در واقع روند تدریجی آوردن این تکنولوژی به خط تولید این شرکت‌ها باعث می‌شود تقاضا برای خرید گوشی‌های میان‌رده افزایش پیدا کند. این اتفاق در بازار کشورهای در حال توسعه به شکلی محسوس رخ خواهد داد. آمدن تکنولوژی ۵G به گوشی‌های موبایل رده‌بالا در سال ۲۰۲۰، آنها را به محصولاتی گران‌تر تبدیل می‌کند تا به این ترتیب گروه دیگری از کاربران این موبایل‌ها کم‌کم به سمت خرید و استفاده از مدل‌های میان‌رده بروند و بازار این محصولات داغ شود. کارشناسان Business Insider معتقدند رونق بازار موبایل‌های میان‌رده آنقدر جدی است که شرکت بزرگ Qualcomm در ماه سپتامبر سال گذشته اعلام کرد که مودم‌های ۵G را به سری پردازنده‌های میان‌رده Snapdragon ۶ و Snapdragon ۷ خودش اضافه خواهد کرد؛ پردازنده‌هایی ارزان‌تر از مدل‌های ۵G رده‌بالای این شرکت. از طرفی پردازنده رده‌بالای مدل Snapdragon ۸۶۵ که روی بردش مودم ندارد و به این دلیل به انرژی و فضای بیشتری نیاز دارد، باعث کاهش میزان عملکرد موبایل‌های گران‌قیمت هم می‌شود. این در حالی است که پردازنده میان‌رده مدل Snapdragon ۷۶۵ با وجود کندتر بودن اما روی بردش مودم داشته و امکان ارائه موبایل‌های مبتنی بر ۵G را با قیمتی ارزان‌تر به شرکت‌های تولیدکننده می‌دهد. به این ترتیب با افزایش قیمت موبایل‌های رده‌بالا و ابهام درباره عملکرد آنها، موبایل‌های میان‌رده به گزینه‌ای جذاب و محبوب در میان کاربران سراسر دنیا تبدیل خواهند شد. این روند از حدود یک سال پیش آغاز شده است تا جایی که بر اساس بررسی‌های انجام شده توسط موسسه تحقیقاتی Counterpoint Research، در فصل اول سال ۲۰۱۹ موبایل‌های میان رده (با قیمتی بین ۱۵۰ تا ۳۹۹ دلار) ۳۸ درصد از فروش بازار جهانی موبایل را در اختیار داشته‌اند، در حالی که این سهم در فصل اول سال ۲۰۱۸ برابر ۲۸ درصد بوده است.

رونق بازار بلندگوهای هوشمند

بلندگوهای هوشمند که شاید بعد از محصولات پوشیدنی هوشمند یا حتی عینک‌های واقعیت افزوده، جدیدترین پدیده دنیای گجت‌های تکنولوژی باشند، در سال ۲۰۲۰ به محصولی رایج و در دسترس تبدیل خواهند شد. با این اوصاف است که کارشناسان انتظار دارند فروش این محصولات به خریدارانی که اولین تجربه استفاده از آنها را دارند، در سال جدید میلادی رو به کاهش می‌گذارد. حدود پنج سال پیش بود که شرکت آمازون برای اولین بار بلندگوی هوشمند Echo را به بازار عرضه کرد، اما به کمک بازار پررونق، کمپین‌های تبلیغاتی، کاهش قیمت‌ها و البته افزایش تقاضای مصرف‌کنندگان به خرید بلندگوهای هوشمند، بازار این محصولات رشد چشمگیری را در سال جدید میلادی تجربه خواهد کرد. رونق بازار بلندگوهای هوشمند در سال‌های اخیر باعث شده است تا شرکت‌های بزرگ تولیدکننده این محصولات مانند آمازون، گوگل و اپل برای کسب سهم بیشتر از این بازار رو به رشد تلاش کنند. درست به همین خاطر است که پیش‌بینی می‌شود بازار بلندگوهای هوشمند در سال ۲۰۲۰ فضای رقابتی‌تری داشته باشد. در سال‌های اخیر بلندگوهای هوشمند به پلت‌فرمی پیشرفته تبدیل شده‌اند که به خصوص به کمک دستیارهای صوتی هوشمندشان، امکانات و قابلیت‌های متنوعی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

انقلاب ۵G و دستیارهای صوتی هوشمند در صنعت خودرو

روند توسعه تکنولوژی در دهه‌های اخیر به صنایع و بخش‌های مختلف هم نفوذ کرده که صنعت خودرو یکی از مهم ترین آنهاست. حالا دیگر ارتباطات مدرن به بخش جدانشدنی از خودروسازی تبدیل شده است، چون از این طریق امکان دسترسی به سیستم‌های اطلاعاتی پیشرفته، تحلیل داده‌های مربوط به وسیله نقلیه و البته امکانات ایمنی بهتری فراهم می‌آید. با این اوصاف است که انتظار می‌رود در سال میلادی جدید و با گسترش ارتباطات مبتنی بر ۵G، خودروسازها هم با به‌کارگیری این استاندارد ارتباطی جدید، امکان انتقال سریع تر داده‌ها و استفاده از اپلیکیشن‌های مبتنی بر داده‌های حساس و در لحظه را در خودروهای جدیدشان فراهم کنند. در این میان اما شاید مهم ترین کاربرد خودروهای مبتنی بر تکنولوژی‌های ارتباطی در خودروهای هوشمند خودران باشد که از این طریق می‌توانند ایمنی و راحتی بیشتری را برای سرنشینان خود به همراه بیاورند. با این اوصاف در سال جدید میلادی باید منتظر معرفی محصولات جدیدی از سوی تولیدکنندگان پردازنده‌ها و البته خودروسازان باشیم. به این ترتیب است که خودروسازان بزرگی مانند تویوتا از برنامه خود برای معرفی خودروهای مبتنی بر ۵G در سال ۲۰۲۰ خبر داده‌اند. خودروسازان دیگری مانند فورد این هدف را با کمی تاخیر دنبال می‌کنند و بعضی دیگر مانند بی ام و همچنان در مرحله آزمایشی و تحقیقاتی قرار دارند.این در حالی است که خودروسازی همچنان سعی دارد قدم‌های بزرگ تری به سمت هوشمندتر شدن بردارد و در این راه دستیارهای صوتی هوشمند بی شک راهکاری کاربردی و مفید برای آن به حساب خواهند آمد. در حالی که کارشناسان و تحلیلگران تخمین می‌زنند که هشت میلیارد دستیار صوتی هوشمند تا سال ۲۰۲۳ در سراسر جهان به‌کار گرفته شوند، این دستیارهای مجازی به فرمانروایی خود در خانه‌ها ادامه داده و همچنین عرصه‌های تازه تری مانند خودروها را هم در می‌نوردند. به این ترتیب کاربرد دستیارهای صوتی هوشمند در خودروها دیگر تنها به استفاده در مسیریابی محدود نخواهد بود و رانندگان می‌توانند از قابلیت‌های تازه‌ای مانند امکانات سرگرمی -که از زمان معرفی رادیوضبط تغییر چندانی نکرده است- بهره ببرند.

ایجاد توازن قدرت در بازار خدمات کلاد

غول‌های بزرگ تکنولوژی که اغلب در ایالات متحده خانه دارند، در سال‌های اخیر دامنه فعالیت هایشان را به بخش‌های مختلف اقتصاد هم گسترش داده‌اند تا به این ترتیب افزایش نفوذ و تاثیرگذاری آنها، توجه وزارت دادگستری و کمیسیون تجارت فدرال این کشور را جلب کند. بررسی‌ها و تحقیقات این دو نهاد روی دو موضوع متمرکز شده است: آیا غول‌های تکنولوژی از حاکمیت خودشان در بخش‌های خاصی از بازار برای رشد و تقویت ناعادلانه موقعیت‌شان استفاده می‌کنند و اینکه آیا آنها به دنبال نهایت استفاده از نقش پیشرو خود در یک بخش و گسترش آن به بخشی دیگر هستند. در همین راستا و از آنجایی که ۹۰ درصد بازار جهانی خدمات رایانش ابری یا کلاد تنها در اختیار چهار شرکت بزرگ فعال در این عرصه است، توجه نهادهای نظارتی بر این موضوع افزایش پیدا کرده. بد نیست بدانید که تحقیقات گارتنر نشان می‌دهد تا پایان سال ۲۰۱۸ بازوی ابری شرکت آمازون یعنی Amazon Web Services با ۳۴ درصد، Azure شرکت مایکروسافت با ۱۶ درصد، Alibaba Cloud با ۸ درصد و Google Cloud با ۸ درصد، در مجموع ۹۰ درصد از کل بازار جهانی خدمات کلاد را به خودشان اختصاص داده بودند.شاید به همین خاطر است که تحلیلگران Business Insider پیش‌بینی می‌کنند در سال ۲۰۲۰ تجارت کلاد آمازون به شکل شرکتی مستقل دربیاید تا غول تجارت الکترونیکی دنیا همچنان روی توسعه کسب و کار اصلی خودش متمرکز شود. این اتفاق توازن قدرت در عرصه تکنولوژی را به کلی تغییر می‌دهد، به این دلیل که حتی شاید بعضی شرکت‌ها یکی از مهم‌ترین منابع درآمدی خودشان را از دست بدهند. با این حال انتظار می‌رود شرایط موجود در بازار کلاد تغییر چندانی پیدا نکند.

دسترسی عمومی به خدمات درمان از راه دور

تکنولوژی همچنین پیشرفت‌ها و تغییرات زیادی را در بهداشت و درمان ایجاد کرده است. درست به همین دلیل هم هست که در سال‌های اخیر شاهد افزایش ظهور استارت‌آپ‌های مختلفی در حوزه درمان از راه دور و دیجیتالی هستیم و حتی بسیاری از این استارت آپ‌ها توانسته‌اند مسیر موفقیت را به سرعت طی کرده و سهام خودشان را هم در بازار بورس عرضه کنند. این در حالی است که بعضی از شرکت‌های بزرگ تکنولوژی هم در این سال‌ها تلاش کرده‌اند فعالیت‌هایشان را در زمینه بهداشت و درمان گسترش بدهند. در همین راستا شرکت آمازون قرار است در سال میلادی جدید از برنامه درمان از راه دور خود با نام Amazon Care رونمایی کرده و با استفاده از قدرت و نفوذ برندش، تحول بزرگی در بازار درمان از راه دور ایجاد کند. این شرکت در سال ۲۰۱۹ از پلت‌فرم درمان مجازی خود رونمایی کرد و حالا تصمیم دارد با ادغام آن با نرم افزار تخصصی پزشکی در بستر ابری Amazon Web Services، خدمات بهتر و کامل‌تری را به مردم ارائه کند. بررسی‌های انجام‌شده توسط موسسه تحقیقاتی PwC نشان می‌دهد که ۱۰ درصد از مردم آمریکا در سال ۲۰۱۹ از خدمات درمان از راه دور استفاده می‌کردند و ۶۲ درصد اعلام کردند که ترجیح می‌دهند به جای درمان از نزدیک و به‌صورت چهره به چهره، از خدمات درمان از راه دور بهره ببرند. این در حالی است که با شیوع ویروس کرونا در بسیاری از کشورهای جهان، انتظار می‌رود تقاضا برای استفاده از خدمات درمان از راه دور به سرعت بالا رفته و به این ترتیب اهمیت شرکت‌های فعال در این حوزه و خدمات آنها دوچندان شود.

توجه کشورهای در حال توسعه به خدمات فین‌تک

سال گذشته میلادی سال موفقیت و رشد صنعت فین‌تک بود و بعضی از شرکت‌های بزرگ تکنولوژی توانستند به شکل جدی‌تری وارد حوزه خدمات مالی شوند. این در حالی است که بعضی غول‌های تکنولوژی برای ورود به بازار ارزهای دیجیتالی هم تلاش کردند و این نشان از تغییر رویکرد و توجه به حوزه رو‌به‌رشد فین‌تک دارد. به این ترتیب کارشناسان انتظار دارند که خدمات فین‌تک به‌خصوص در کشورهای در حال توسعه بتوانند تحولات موثری در مبادلات مالی و بانکی ایجاد کنند.با این همه اما کارشناسان Business Insider پیش‌بینی کرده‌اند که فیس‌بوک همچنان در سال ۲۰۲۰ هم نتواند به دنبال انتقادهای گسترده، ارز مجازی لیبرا را به بازار عرضه کند. در مقابل اما انتظار می‌رود که چین با عرضه ارز مجازی خودش، تحول بزرگی در بازار ارزهای مجازی و مبادلات آنها ایجاد کند. این در حالی است که پیش‌بینی می‌شود خدمات فین‌تک در بازارهای در حال توسعه بیشتر هم مورد توجه قرار بگیرند، تا جایی‌که انتظار می‌رود استارت‌آپ‌های فعال در حوزه فین‌تک در آمریکای‌جنوبی تنها در طول یک فصل بتوانند تا یک میلیارد دلار سرمایه جذب کنند.

imrs

cq5dam.tablet_1400.1400._hei_

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید