چگونه کودکان را از بمباران اخبار کرونایی دور نگه داریم؟

کدخبر: ۳۳۰۵۱۷
اقتصادنیوز: یک عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران به خانواده ها توصیه کرد کودکان را در معرض اطلاعات فراوان فضای مجازی و رسانه ها درمورد بیماری کرونا قرار ندهیم و تا حد امکان آنان را از بمباران اطلاعاتی دور نگه داریم.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، دکتر عطاالله پورعباسی افزود: اگر بزرگسالان اصرار به پیگیری اخبار و اطلاعات این بیماری را دارند و می خواهند روند ابتلا و مرگ و میر را دنبال کنند، کودکان را درگیر این اطلاعات نکنند و در مقابل آنان این موضوع را رصد کنند.  

وی با یادآوری اینکه تا حد امکان کودکان را از کسب اطلاعات زیاد در زمینه کرونا دور نگه داریم، تصریح کرد: در مقابل کودکان اخبار را بازگو نکنیم و اگر می خواهیم اخبار این موضوع را گوش بدهیم،  پیش کودکان نباشد.

دسترسی به اطلاعات فراوان زمینه ساز استرس کودکان

این متخصص علوم اعصاب و رفتار شناسی ادامه داد: یکی از مهم ترین زمینه سازهای استرس و اضطراب در کودکان، اطلاعات فراوانی است که به آنان منتقل می شود.

پورعباسی خاطرنشان کرد: کودکان هم مانند بزرگسالان دچار اضطراب می شوند. اما شکل بروز اضطراب در آنان متفاوت است، به طور مثال کودک ۴ تا ۵ ساله اضطراب خود را به شکل مشکل جسمانی نشان می دهد. به طور ناگهانی تب می کند یا حتی اضطراب خود را به شکل شب اداری نشان می دهد.  

وی ادامه داد: ترس و اضطراب به صورت کابوس های شبانه از دیگر مشکلاتی است که در کودکان می تواند بروز کند و در این دوره باید خیلی مراقب کودکان باشیم.

این  استاد دانشگاه یادآور شد: هرچند ابتلا جدی در رده سنی کودکان تاکنون گزارش نشده و براساس آمارهای منتشره هم ابتلای کودکان خفیف و گذرا است و از این بابت کودکان از کرونا آسیب جدی نمی بینند، اما آسیب های جانبی جدی برای کودکان مطرح است که از جمله ان آسیب های روحی و روانی براثر اطلاعات فراوان یا ابتلا و فوت والدین براثر بیماری کرونا است.

متخصص علوم اعصاب و رفتار شناسی اعلام کرد: کودکان در معرض اطلاعات مختلفی در مورد بیماری قرار دارند که این موضوع می تواند به آنان آسیب بزند.

آیا به کودکان هم باید آگهی در مورد کرونا بدهیم؟

پورعباسی تاکید کرد: هرچند اطلاعات زیاد می تواند به کودکان آسیب برساند اما آنان تا باید از کرونا اطلاعاتی داشته باشند.

وی ادامه داد: کودکان هم دانش لازم برای شناخت از بیماری را باید داشته باشند به عبارتی کودکان هم تا حدی باید در مورد بیماری آگاهی داشته باشند.  

وی افزود: نحوه دست شستن، دست نزدن به وسایل در بیرون منازل، نحو صحیح عطسه و سرفه کردن از جمله رفتارهای بهداشتی است که آنان باید فراگیرند و این موارد از کودکی باید در انسان نهادینه شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران افرود: اطلاعات به کودکان باید به اندازه فهم و درک آنان باشد.  

پورعباسی خاطرنشان کرد: کودکان برداشتی از ویروس و میکروب ندارند و علت بیماری را نمی توان برای آنان توضیح داد، اما با کارهای مناسب می توان آگاهی انان را افزایش داد و به رفتارسازی بهداشتی در آنها کمک کرد.

وی، استراتژی تشویق را یکی از کارهای مهم برای نهادینه کردن اینگونه رفتارها در کودکان اعلام کرد و گفت: مثلا وقتی کودکی دستشرا به موقع شست امتیاز یا جایزه ای بگیرد تا این رفتارها در آنان نهادینه شود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید