کرونا با مغز چه می‌کند؟

کدخبر: ۳۵۰۰۶۵
اقتصادنیوز: متخصصان مغز و اعصاب دریافته‌اند ویروس کووید 19 می‌تواند به مغز و دستگاه عصبی آسیبهای جدی وارد کند.
کرونا با مغز چه می‌کند؟

به گزارش اقتصادنیوز، به نقل از نور نیوز؛  تحقیقات جدید نشان می‌دهد که ویروس کرونا علاوه بر تاثیر بر قلب و ریه می‌تواند دیگر اندام‌ها را نیز متاثر کرده و سلامت افراد را به مخاطره بیاندازد.

آنچه در تحقیقات اخیر بدست آمده است مشخص می‌کند ویروس کرونا در برخی بیماران حتی کسانی که علائم خفیفی را پشت سر گذاشته‌اند، آسیب‌های جدی مغزی ایجاد کرده است.  این آسیب‌ها یا بسیار دیر یا هرگز تشخیص داده نمی‌شوند.

از جمله مشخصه‌های این یافته جدید ابتلا به نوعی گیجی،‌ فراموشی و حتی تشنج ناشی از فشار عصبی در بیماران مبتلا به کووید ۱۹ است که موارد متعدد آن مشاهده شده است؛ به نحوی که برخی بیماران حتی نمی‌دانند کجا هستند و برای چه در بیمارستان به سر می‌برند یا اینکه هم اکنون در چه سالی هستیم.

به گفته بابک زمانی متخصص مغز و اعصاب مهمترین تاثیر ویروس کرونا بر بیماران زیاد شدن انعقاد خون و در نتیجه سکته مغزی است. کرونا سیستم ایمنی بدن را تحریک می‌کند و  باعث می‌شود که سیستم ایمنی علیه ریه در برابر مغز وارد فعالیت شود. یک مکانیسم دیگر هم این است که احتمالا ویروس به طور مستقیم می‌تواند به سلول‌های مغزی حمله کند.

دلیریوم یا روان آشفتگی با اختلالات کلی شناختی و عدم هوشیاری همراه است و می‌تواند چند ساعت تا چند روز طول بکشد. معمولا این عارضه با نشانه‌هایی مانند توهم، هذیان، خشم و عصبانیت، اضطراب و ترس، اختلال در جهت‌یابی و عدم آگاهی نسبت به زمان و مکان همراه است.

این مطالعات همچنین نشان می‌دهد شیوع یک بیماری نادر عصبی به نام ADEM نیز با پاندمی کرونا در حال افزایش است که گاهی می‌تواند مرگبار باشد. این بیماری التهاب حاد منتشره مغزی نامیده می‌شود. این بیماری خودایمنی باعث حمله به مغز و نخاع شده و حمله سلول‌های سیستم عصبی و آسیب به پوشش نورون‌ها به نام میلین، باعث تخریب قشر سفید مغز می‌شود. این بیماری معمولا بر اثر عفونت‌های ویروسی به وجود می‌آید.

بر اساس این مطالعه برخی مبتلایان به کووید ۱۹ علائم شدید تنفسی را تجربه نمی‌کنند و دچار اختلال عصبی می‌شوند. محققان هنوز دلیل قطعی ارتباط این ویروس با سیستم عصبی را نمی‌دانند ولی احتمال می‌دهند التهاب مغز به دلیل پاسخ سیستم ایمنی به ویروس باشد.

متخصصان مغز و اعصاب بریتانیایی می‌گویند این احتمال وجود دارد که بیماری کرونا باعث آسیب‌های ظریف مغزی در برخی از بیماران شود که سال‌ها بعد آشکار می‌شوند. براساس این پژوهش، عواقب دیرهنگام مشابهی نیز پس از شیوع آنفولانزای اسپانیایی در سال ۱۹۱۸ بروز کرد و احتمالاً تا یک میلیون نفر در آن زمان دچار آسیب مغزی شده بودند.

نشانه هایی که نباید نادیده گرفت

اگر سردرگمی موقتی، حرکات غیر قابل کنترل دست‌ها و پاها، از دست دادن هوشیاری یا آگاهی، یا علائم شناختی یا احساسی مانند تب، اضطراب یا دژاوو را تجربه می‌کنید یا علائمی شبیه سکته مغزی همچون دشواری در تکلم، فلج در صورت یا دست و پا را در خود احساس کردید سریعا به پزشک مراجعه کنید.

بیقراری و عدم انسجام فکری، سردرد در کنار سرفه، تب و لرز و تنگی نفس، تشنج و سرگیجه و از دست دادن حس بویایی و چشایی علائمی هستند که باید جدی گرفت و بلافاصله به پزشک مراجعه کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید