اولین دوز واکسن کرونا به ایران وارد شد

واکسن روسی و واکسن سوئدی در راه

کدخبر: ۳۹۰۷۴۲
بالاخره پس از مدتها انتظار اولین دوز واکسن کرونا به ایران وارد شد. آن هم از یک شرکت روسی و با پرواز هواپیمایی ماهان.
 واکسن روسی و واکسن سوئدی در راه

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین؛ اسپوتنیک وی، محصولی که از فرسنگها دورتر از نامش می شود فهمید روسی است، همانطور که ماهواره روسی این نام را داشت و خبرگزاری مطرح روسیه، پس از «تاس» اسپوتنیک نام گرفته. حالا این تحفه روسی به خاک ایران پا گذاشته تا آغازی باشد برای پایان کابوس کرونا، کابوسی که این روزها با جان گرفتن از جوانانی مانند مهرداد میناوند، علی انصاریان و هزاران نفر دیگر از هموطنان، تیره و تارتر از همیشه شده است.

آنطور که امروز کاظم جلالی سفیر ایران در فدراسیون روسیه خبر داده به دنبال امضای قرارداد خرید واکسن روسی «اسپوتنیک وی» و تولید مشترک آن بین تهران و مسکو، امروز پنجشنبه ۱۶ بهمن اولین محموله این واکسن با یک پرواز هواپیمای ایرانی به مقصد تهران ارسال شد . پیش بینی ها حاکی از این است که اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود در حدود ساعت 16 امروز، این محموله وارد فرودگاه امام خمینی واقع در جنوب تهران بشود .

این که پس از نشستن هواپیمای حامل این واکسنها، چه اتفاقی خواهد افتاد، برای شهروندان مشخص نیست و ظاهرا تصمیم گیران وزارت بهداشت قصد ندارند جزییات محل نگهداری و توزیع این واکسنها را شفاف بگویند زیرا با توضیح سربسته ای که جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت گفته، این واکسنها به انبار منتقل می شود و تصمیمگیری بعدی درباره آنها اطلاع رسانی خواهد شد . حتی فیلمی که از بارگیری از این محموله منتشر شده جزییاتی که افکار عمومی در انتظار شنیدن آن است، مشخص نمی کند. ولی آنطور که مسئولان وزارت بهداشت قول داده اند، هر دوز واکسن دقیقا طبق برنامه و اولویتهای علمی به دست مصرف کنندگان خواهد رسید و کسی پارتی بازی نخواهد کرد.

امروز همچنین خبر مهم دیگری از روسیه رسید؛ جایی که مقامات این کشور اعلام کردند آزمایشات در خصوص واکسن «اسپاتنیک» تاثیرگذاری 95 درصدی را نشان می‌دهد . خبری که از منابع روسی منتشر شده و هنوز مورد تایید مجامع جهانی از جمله سازمان بهداشت جهانی قرار نگرفته است. واقعیت این است که واکسن روسی این روزها حواشی زیادی دارد و بعضی از مقامات کشوری اعلام کردند این واکسن را نمی زنند. شاید برای همین است برخی خبرها درباره واقعیات واکسن روسی که قرار است فرشته نجات شود ، منتشر می شود تا خیال مردم را تخت کند که این بار، محصولات روسی کارایی قابل قبولی دارند.

دیروز بود که رئیس جمهور در سخنانی اعلام کرد آنچه باعث شده ایران تاکنون از واکسن دور بماند، تحریمهای آمریکایی است. روحانی گفت: واقعیت‌های تحریم و جنگ اقتصادی دشمن علیه ایران، کاملاً برای مردم ملموس بود و نشان داد که دشمن حتی در ایجاد مانع در زندگی روزمره و بدیهی‌ترین نیاز انسان‌ها که تأمین سلامت بود، تردیدی نکرد و همه راه‌های ممکن برای تهیه واکسن و دارو را بر ما بست.

رئیس جمهور تاکید کرد که از افتخار آمیزترین موفقیت‌های دولت، خنثی کردن چنین تحریم‌های پیچیده در جنگ چند وجهی و تمام عیار اقتصادی بود به گونه‌ای که موفق شد هم منابع مالی و هم واکسن مورد نیاز را تأمین کند که امیدواریم چنین افتخاری از چشم منتقدان دولت دور نماند.

وی افزود: امیدوارم واکسن‌های تولید داخل نیز در سال آینده در دسترس قرار گیرد و افتخاری دیگر نصیب نظام و دولت جمهوری اسلامی ایران شود.

 همچنین دیروز سعید نمکی وزیر بهداشت هم درباره فواید واکسن کرونا سخنرانی کرد و گفت واکسن روسی در بسیاری از کشورهای جهان استفاده می شود .

دکتر نمکی درباره آخرین وضعیت بیماری کووید ۱۹ در کشور و واکسن کرونا افزود: از شرکت‌هایی به دلیل نیاز بازار داخل، واکسن وارد می‌کنیم. همچنین از اسپوتنیک روسیه نیز قرار بود وارد کنیم و خیلی‌ها صحبت‌هایی کردند. دیروز مقاله‌ای در این زمینه در مجله لنست منتشر شد. سیاست ما این بود که واکسن ثبت شده اول باید در چند کشور موجه در دنیا ثبت و مصرف شده باشد و کارآزمایی بالینی در سه فاز را در بیرون مرزها گذرانده باشد.

وی ادامه داد: واکسن اسپوتنیک روسیه در کشورهای برزیل، ویتنام، نپال، مکزیک، آرژانتین، ونزوئلا، مالزی، بولیوی، صربستان، مجارستان، روسیه و بلاروس هم مصرف می‌شود و هم ثبت شده است. واکسن شرکت سینوفارم چین نیز در چین، امارات، بحرین، مصر، مجارستان، عراق، اردن، مراکش، پاکستان، پرو، اندونزی و بسیاری از کشورها ثبت و مصرف شده است. واکسن دو شرکت هندی نیز در جاهای مختلف دنیا ثبت شده است.

نمکی بیان کرد: امیدواریم در بهمن ماه با پیگیری‌های رییس جمهوری و همراهی بانک مرکزی و وزارت راه برای حمل و نقل واکسن‌ها، هرچه سریع‌تر این واکسن‌ها را وارد کشور کرده و تزریق را به گروه‌های آسیب پذیر با رعایت اولویت‌ها آغاز کنیم.

همچنین وزیر بهداشت گفت: تحویل 4.2 میلیون دوز واکسن آسترازنیکا در فوریه (ماه جاری) در قالب کواکس آغاز خواهد شد .

پس با این حساب در ماه جاری علاوه بر محموله واکسن اسپوتنیک روسی، واکسن آسترازنیکا که تولید یک شرکت سوئدی است هم به ایران راه پیدا خواهد کرد. همه امیدوارند این واردات آغازی بر پایان شب سیاه کرونا باشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید