نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ ۵ برش از 12 آبان آغاز هر دهه

علت گرانی قیمت‌ها پیدا شود/ واگذاری واحدهای مسکونی اکباتان، متری 6900 تومان/ تشریح برنامه اقتصادی کابینه اول مهندس موسوی

کدخبر: ۳۷۰۶۸۱
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 12آبان در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:علت گرانی قیمت‌ها پیدا شود/ واگذاری واحدهای مسکونی اکباتان، متری 6900 تومان/ تشریح برنامه اقتصادی کابینه اول مهندس موسوی/ موضوع نرخ ارز از سال 1360 در کشور مطرح است
علت گرانی قیمت‌ها پیدا شود/ واگذاری واحدهای مسکونی اکباتان، متری 6900 تومان/ تشریح برنامه اقتصادی کابینه اول مهندس موسوی

تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است.

اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم.روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

12 آبان 1350؛ علت گرانی قیمت‌ها پیدا شود

دکتر کنی، دبیرکل حزب مردم (اقلیت) در یک مصاحبه رادیو تلویزیونی راجع به تثبیت قیمت‌ها و مبارزه دولت راجع به گرانفروشی گفت: گرانی یکی از مشکلات بزرگ مردم است با وجود اوامر موکد شاهنشاه در رفع این مشکل و علاقه شدید شاهنشاه به بهبود و رفاه طبقات زحمتکش و کم‌درآمد معذلک می‌بینیم که قیمت ارزاق و نیازمندی‌های عمومی روزبه‌روز اضافه می‌شود و دولت هم در این زمینه مثل سایر قسمت‌ها ضعف خودش را نشان داده و اولتیماتومی هم که دولت به اصناف داد و ما به همین مناسبت برای روح حاج‌میرزا آغاسی دعا کردیم! مدت اولتیماتوم هم تمام شد بدون نتیجه مطلوب و تنها مطلبی که پیش آمد، این بود که دولت زندگی اقتصادی مردم را به ریسمان پوسیده هیات 10 نفری سپردند که خود آن بیچاره‌ها هم در این قضیه ذی‌نفع هستند. دولت باید پی به موجبات و علل گرانی قیمت‌ها ببرد و برود علاج درد را پیدا کند.

درآمد ارزی ایران به 5/2 میلیارد دلار می‌رسد

متعاقب توفیق بزرگی که در اثر افزایش بهای اعلان‌شده نفت حاصل شد و همچنین بر اثر رشد تولید سایر بخش‌های اقتصادی، درآمد ملی به قیمت‌های ثابت در سال‌جاری طبق برآوردهای مقدماتی که به عمل آمده است، بیش از 14 درصد یعنی بالاترین نسبت رشد در جهان افزایش دارد. درآمد ارزی کشور در سال‌جاری حدود 5/2 میلیارد دلار برآورد می‌شود.

این مطالبات را آقای دکتر جهانشاهی، رئیس‌کل بانک مرکزی ایران در تالار اجتماعات دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران بیان داشت.

رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: کشور ما مساعدترین شرایط را برای ورود سرمایه‌های خارجی به‌صورت سرمایه‌گذاری مستقیم و مشارکت یا به‌صورت غیرمستقیم وام و اعتبار به‌وجود آورده است. آثار و نتایج این شرایط از پیشنهادهایی که برای سرمایه‌گذاری و اعطا اعتبارات بزرگ می‌رسد، کاملا مشهود است.

اطلاعات 12 آبان 1350

12 آبان 1360؛ واگذاری واحدهای مسکونی اکباتان، متری 6900 تومان

 مسعود سلیمیان، معاون تحقیقات و برنامه‌ریزی وزارت مسکن و شهرسازی در مورد واگذاری واحدهای مسکونی شهرک اکباتان گفت: برنامه واگذاری واحدهای مسکونی شهرک اکباتان در جوار اجرای لایحه تکمیل و نحوه استفاده از شهرک‌ها و مجتمع‌های ساختمانی نیمه‌تمام ادامه پیدا خواهد کرد.

الان 1000 واحد مسکونی در حال واگذار شدن است و 1000 واحد مسکونی دیگر هم تا چند ماه آینده تحویل خواهد شد و حدود 2000 واحد مسکونی تا اواسط سال آینده تحویل می‌شود به این ترتیب تا اواسط سال آینده فاز یک این شهرک تحویل داده خواهد شد.

در مورد فاز دوم هم در حال برنامه‌ریزی هستیم تا پس از تکمیل واگذار کنیم.وی افزود: با اجرای این لایحه مسلما قیمت واحدهای مسکونی شهرک اکباتان افزایش پیدا خواهد کرد؛ چراکه الان قیمت‌هایی که این شهرک‌ها دارند براساس قیمت‌های سال 54 و 55 است و واحد مسکونی در اکباتان متری 6900 تومان درمی‌آید.

تشریح برنامه اقتصادی کابینه اول مهندس موسوی

مهندس میرحسین موسوی طی سخنانی که برای گرفتن رای اعتماد کابینه خود در مجلس شورای اسلامی سخن می‌گفت، برای بخش اقتصاد اعلام کرد: «ما مجبور هستیم الان به هر نحو شده برنامه‌هایی در زمینه پیوند دادن تمام کارهای عمرانی در کشور به‌وجود بیاوریم. در کشور محورهای توسعه‌ای ترسیم کنیم براساس مطالعه روی مشکلات خودمان و بافت فرهنگی ما منابعی که در اختیار داریم و نظایر اینها. طبیعی است که اگر چنین کاری بخواهیم بکنیم نقش سازمان برنامه و بودجه اهمیت غیرعادی پیدا خواهد کرد که من روی این نکته تاکید می‌کنم.»

ما مجبور هستیم یک مرکز برنامه‌ریزی فعال که در آن اندیشمندان مسلمان، متعهد و متخصص گرد آیند و در مورد مسائل توسعه دقیقا به مطالعه بپردازند و اثرات کارهایی که انجام شده از ابعاد گوناگون بسنجند چه اثرات درازمدت فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی و براساس اهداف و آرمان‌هایی که در طول انقلاب به‌وجود آمده برنامه‌های تازه‌ای را برای کشور پی‌ریزی کنند.

گاه به‌نظر می‌آید ما به‌طور موضعی بتوانیم مشکلات خودمان را از سر راه برداریم، ولی واقعیت کار این است که مشکلاتی نظیر مسکن و نظیر آن تنها در یک برنامه‌ریزی جامع است که می‌تواند حل شود مشکل مسکن و نظیر آن تابعی از یک کل هستند.

ایجاد نیروگاه 1000 مگاواتی با سرمایه 8/8 میلیارد تومانی

شرکت توانیر بالغ‌بر 120 میلیارد تومان برای احداث و توسعه نیروگاه‌ها سرمایه‌گذاری کرده است که به این ترتیب 13 هزار و 500 مگاوات به تولید برق کشور افزوده خواهد شد. از این مقدار حدود 6 هزار مگاوات تا پایان برنامه نخست به شبکه سراسری اضافه خواهد شد. آقای صفایی فراهانی، مدیرعامل شرکت توانیر ضمن اعلام این مطلب گفت: نیروگاه گیلان با قدرت 1350 مگاوات، فارس با یکهزار مگاوات و فاز سوم نیروگاه شهید رجایی با یک‌هزار مگاوات از جمله این نیروگاه‌های جدید است.

اطلاعات 12 آبان 1360

12 آبان 1380؛ ساخت سکوی بهره‌برداری از میادین گازی برای اولین‌بار در ایران

برای اولین بار در ایران سکوی بهره‌برداری از میادین گازی با فناوری بسیار پیشرفته توسط نیروهای توانمند ایرانی ساخته شد.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس در حاشیه یازدهمین همایش نفت، گاز و پتروشیمی گفت: این سکوی گازی برای بهره‌برداری از 10 حلقه چاه مراحل 2 و 3 توسعه میدان گازی پارس‌جنوبی ساخته شده و قادر است گاز برداشتی از چاه‌ها را از طریق این سکو به ساحل منتقل کند.

مجری طرح توسعه میدان گازی پارس‌جنوبی، با اشاره به اینکه برای مراحل 2، 3 توسعه میدان گازی پارس‌ جنوبی دو سکوی بهره‌برداری موردنیاز بود، خاطرنشان کرد سکوی دیگر در ابوظبی ساخته شده است.

صالحی‌فروز هزینه احداث این دو سکو را در مجموع 123 میلیون دلار اعلام کرد که جزو هزینه‌های توسعه مراحل دو و سه این میدان بوده است.

اطلاعات 12 آبان 1380

12 آبان 1390؛ نتایج نامطلوب ارز چندنرخی

یحیی آل‌اسحاق، رئیس اتاق بازرگانی تهران در هشتمین نشست هیات نمایندگان اتاق تهران این بار به‌گونه‌ای صریح‌تر مواضع بخش خصوصی را در این ارتباط مطرح و با هشدار به نتایج نامطلوب ارز چندنرخی و شکاف عمیقی که میان نرخ رسمی و بازار آزاد در حال افزایش است، تاکید کرد: تردیدی نیست که اگر نرخ ارز حقیقی کاهش یابد، یعنی تغییر کردن از تفاوت تورم داخلی و خارجی جا بماند به تولید و صادرات لطمه می‌زند و واردات افزایش می‌یابد.

به گفته آن  اسحاق از جنبه تجاری نرخ ارز باید به‌گونه‌ای باشد که برای تولید خارجی نسبت به تولید داخلی ایجاد امتیاز نکند.

رئیس اتاق تهران خاطرنشان کرد: موضوع نرخ ارز از سال 1360 در کشور مطرح بوده است؛ چراکه ایران کشوری است که اقتصاد آن بر نفت تکیه دارد.

به اعتقاد رئیس اتاق تهران، چندنرخی کردن ارز هزینه‌هایی پشت‌سر خود دارد که به مراتب بیشتر از فواید آن است. او تاکید کرد که یکی از آثار و تبعات منفی چندنرخی شدن ارز، گسترده شدن زمینه فساد و تبعیض در کشور است.

 

متوسط قیمت مسکن لوکس مترمربعی 6 میلیون تومان

رشد خفیف قیمت مسکن در تهران طی نیمه اول امسال اگرچه خللی در روند کل معاملات ملکی ایجاد نکرده، اما بازار فوق آپارتمان‌های مسکونی 30 درصد بازار مسکن تهران را با چالش بی‌سابقه «قدرت پایین خرید» روبه‌رو کرده، به‌طوری‌که در مناطقی از پایتخت که خانه‌های لوکس و سوپرلوکس در آنجا حجم غالب بازار را تشکیل می‌دهد هم‌اکنون انباشت عرضه رخ داده و به‌‌رغم تقاضای مصرفی، امکان تامین بودجه خرید ازسوی پردرآمدها تقریبا غیرممکن شده است.

در این بازار که خانه‌ها به‌طور متوسط 500 مترمربع مساحت و متری 6 میلیون تومان نیز ارزش دارند، خریداران تاب تحمل رشد 5/9 درصدی قیمت مسکن که در نیمه اول امسال به کل املاک تهران سرایت کرد را ندارند.

دلایل افزایش نرخ غیررسمی ارز

معاون ارزی بانک مرکزی تقاضاهای سوداگرانه با هدف سرمایه‌گذاری روی ارز را در کنار قاچاق و خروج سرمایه سه عامل افزایش غیرواقعی نرخ ارز اعلام کرد.

سیدکمال سیدعلی، معاون ارزی بانک مرکزی در گفت‌و‌گو با «دنیای‌اقتصاد» در تحلیل افزایش نرخ ارز در بازار آزاد اعلام کرد: بانک مرکزی در حال حاضر تمام نیازهای واقعی کشور را از طریق ارز مرجع یا بازار فرعی پاسخ می‌دهد.

وی افزود: در شرایطی که متقاضیان می‌توانند تقاضای ارزی خود را با نرخ دلار 1085 تومان یا حداکثر 1190 تومان تامین کنند، دلیل افزایش نرخ ارز به بالای 1300 تومان چیست؟ او در پاسخ به سوال طرح‌شده، اظهار کرد: تقاضای واهی در بازار ازجمله دلایل افزایش نرخ ارز در بازار غیررسمی است.

اطلاعات 12 آبان 1390

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید