نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ ۵ برش از19آبان آغاز هر دهه

بیکاری و فقر در اتحاد شوروی برای ابد به گذشته سپرده شده است-1360/توزیع کوپن جیره‌بندی مواد غذایی در مسکو-1370​

کدخبر: ۳۷۲۰۱۱
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 19 آبان در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است: بیکاری و فقر در اتحاد شوروی برای ابد به گذشته سپرده شده است/توزیع کوپن جیره‌بندی مواد غذایی در مسکو / امضای قرارداد ساخت کارخانه آلومینیوم بندرعباس / سمند دیزلی رونمایی شد
بیکاری و فقر در اتحاد شوروی برای ابد به گذشته سپرده شده است-1360/توزیع کوپن جیره‌بندی مواد غذایی در مسکو-1370​

به گزارش اقتصادنیوز تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است.

اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم.روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

19 آبان 1360؛ بیکاری و فقر در اتحاد شوروی برای ابد به گذشته سپرده شده است

مارشال دمیتری اوستینوف، وزیر دفاع اتحاد شوروی به مناسبت شصت و چهارمین سالگرد انقلاب سوسیالیستی اکتبر در یک جلسه رسمی در مسکو گفت: در اتحاد شوروی بیکاری و فقر و عدم‌اطمینان به فردا یعنی تمامی زخم‌های شومی که در شرایط سرمایه‌داری التیام‌ناپذیر بوده و التیام‌ناپذیر باقی خواهند ماند برای ابد به گذشته سپرده شده است.

اوستینوف افزود: تنها ظرف سه دوره پنج‌ساله اخیر درآمد سرانه واقعی مردم دو برابر شده است. در همین مدت بیش از 160 میلیون نفر از مردم شوروی جشن انتقال به خانه‌های نوساز را برپا کردند. برای فردفرد مردم شوروی کمک پزشکی رایگان و تامین اجتماعی عادلانه تضمین شده است. اینها نتایج مشهود و قابل‌‌رویت سیاست لنینی حزب است که شعار آن همه چیز برای انسان و همه چیز برای خیر و موهبت انسان است.

عربستان هر گونه تلاش برای افزایش بهای نفت را خنثی می‌کند

احمد زکی یمانی، وزیر نفت عربستان گفت: عربستان با افزایش تولید نفت هرگونه تلاش برای افزایش بهای نفت قبل از پایان سال 1982 را خنثی خواهد کرد.

وزیر نفت عربستان در دیدار با روزنامه‌نگاران انگلیسی گفت: اگر برخی از کشورهای عضو اوپک بهای نفت خود را قبل از پایان سال 1982 افزایش دهند، در آن صورت ما تولید خود را بالا خواهیم برد.

یمانی افزود: اگر کشورهای عضو اوپک موافقتنامه اخیر ژنو را رعایت کنند، در آن صورت عربستان سعودی تا پایان سال 1982 نیازی به تغییر میزان نفت تولیدی خود که در حال حاضر هشتم و نیم میلیون بشکه در روز است، نخواهد داشت.

19 آبان 1370؛ توزیع کوپن جیره‌بندی مواد غذایی در مسکو

شهردار مسکو طی سخنانی که از تلویزیون مسکو پخش شد، اعلام کرد: شهرداری مسکو بن‌های جیره‌بندی نان، کره، گوشت، سوسیس و روغن را از یکم دسامبر (10 آذر) در مسکو توزیع خواهد کرد.

از روی دیگر یک مقام مسوول شهرداری مسکو خاطرنشان کرد: به موازات این سیستم جیره‌بندی حدود 300 فروشگاه تجاری (فروشگاه‌های خصوصی) در مسکو آغاز به کار خواهند کرد و مواد غذایی را به قیمت آزاد عرضه خواهند کرد.

شکر، سیگار و توتون پیش از این در مسکو به‌صورت جیره‌بندی درآمده است.بوریس یلتسین، رئیس‌جمهوری روسیه به‌تازگی اعلام کرد که اصلاحات اقتصادی را ازجمله شامل عرضه کالا به قیمت آزاد تا پیش از پایان سال‌جاری میلادی به مورد اجرا گذاشته می‌شود.

امضای قرارداد ساخت کارخانه آلومینیوم بندرعباس

قرارداد ساخت کارخانه عظیم آلومینیوم‌سازی ایران (المهدی) در بندرعباس توسط شرکت‌های پیمانکار خارجی و ناظر و مسوولان ایرانی آن روز جمعه در بن به امضا رسید.

این کارخانه با ظرفیت 230 هزار تن از آوریل 1994 (نوروز 1373) آغاز به کار خواهد کرد و بزرگ‌ترین پروژه صنعتی ایران است که توسط شرکت‌های ایرانی و خارجی اجرا می‌شود.

هزینه ساخت این کارخانه بالغ‌بر یک میلیارد و 250 میلیون دلار است که معادل 250 میلیون دلار آن از طریق خدمات عمرانی شهری و ساختمانی در محل کارخانه توسط طرف ایرانی پرداخت می‌شود.

مهندس کلاهدوز، معاون فلزات غیرآهنی وزارت معادن و فلزات و رئیس‌هیات‌مدیره شرکت المهدی به هنگام امضای قرارداد با شرکت‌های پیمانکار طرف قرارداد گفت: همه یک میلیارد دلار هزینه ایجاد این کارخانه عظیم از محل اعتبارهای بانک‌های جهانی تامین شده است و مورد تضمین شرکت‌های بیمه صادراتی کشورهای آلمان، فرانسه، اسپانیا، ایتالیا، نروژ، سوئیس و اتریش قرار گرفته است.

19 آبان 1380؛ حمایت عربستان از کاهش تولید نفت

خبرگزاری بلومبرگ گزارش داد: قیمت‌های نفت خام در بازار معاملات نیویورک شش درصد افزایش یافت.

این شبکه خبری افزود: افزایش قیمت پس از اعلام روسیه، دومین صادرکننده نفت جهان بعد از عربستان سعودی مبنی‌بر حمایت از تصمیم اوپک برای کاهش تولید نفت صورت گرفت.

به گفته علی‌النعیمی، وزیر نفت عربستان سعودی از توافق احتمالی اعضای اوپک با طرح کاهش روزانه یک و نیم میلیون بشکه از تولید این سازمان خبر داد.

النعیمی ادامه داد: هیچ‌گونه مخالفتی ازسوی کشورهای عضو اوپک با پیشنهاد کاهش روزانه یک میلیون و پانصد هزار بشکه از تولید این سازمان برای تقویت قیمت‌ها صورت نگرفته است.

وی گفت: برای جلب حمایت تولیدکنندگان نفت غیرعضو اوپک چون مکزیک و نروژ در تماس تلفنی مستمر هستیم.

براساس این گزارش، قیمت نفت خام تحویلی در بازار معاملات نیویورک برای تحویل در ماه دسامبر، یک دلار و 24 سنت در هر بشکه یا 9/5 درصد افزایش یافت و به 22 دلار و 41 سنت در هر بشکه رسید.

19 آبان 1390؛ سناریوی ارزی بانک مرکزی

محمود بهمنی، رئیس‌کل بانک مرکزی با اعلام اینکه افزایش اخیر نرخ ارز ریشه سوداگرانه دارد، از طراحی سناریویی در بانک مرکزی برای برقراری مجدد نظام یکسان‌سازی ارز خبر داد.

وی با تشریح سیاست‌های ارزی طراحی‌شده ازسوی این بانک گفت: بانک مرکزی تلاش دارد در دو مرحله نرخ ارز را بار دیگر یکسان کند.

به گفته بهمنی، در گام اول نرخ بازار به نرخ بازار فرعی که ازسوی بانک مرکزی قیمت‌گذاری می‌شود، نزدیک خواهد شد و در گام دوم این نرخ با نرخ رسمی یکسان می‌شود.

او نرخ هدف در گام اول برای قیمت در محدوده 1170 تومان تا 1180 تومان را اعلام و اظهار کرد: با رسیدن این نرخ در گام دوم به سوی یکسان‌سازی نرخ ارز در بازار حرکت خواهیم کرد.

بررسی تک‌نرخی شدن بنزین در گام دوم هدفمندی یارانه‌ها

 محمد رضا فرزین ، سخنگوی کارگروه طرح تحول اقتصادی با تاکید بر اینکه یکی از پیشنهادهای مطرح‌، تک‌نرخی شدن بنزین در گام دوم اجراست که در کنار گزینه‌های دیگر بررسی می‌شود، اعلام کرد که دبیرخانه ستاد هدفمندی یارانه‌ها در حال بررسی قیمت‌ها و سازوکار اجرایی گام دوم هدفمند کردن یارانه‌ها است و هنوز هیچ تصمیمی درخصوص نحوه عمل در گام دوم و زمان اجرا گرفته نشده است.

سمند دیزلی رونمایی شد

سمند سورن دیزلی در حالی با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه هفتمین همایش بین‌المللی موتورهای درون‌سوز رونمایی شد که به گفته ایران‌خودرویی ها تولید آزمایشی این محصول از سال 92 آغاز می‌شود.

ایپکو(شرکت تحقیقات موتور ایران‌خودرو) موتور دیزل خود را با کمک شرکت آلمانی بوش ساخته‌ است  و اگر اتفاق خاصی رخ ندهد و سرمایه‌گذاری‌های لازم انجام شود، این موتور تولید انبوه خود را از سال 92 جشن خواهد گرفت. در این صورت می‌توان با نصب آن روی خودروهایی مانند سمند و رانا پس از حدود چهار دهه ممنوعیت مشتریان ایرانی را باز هم صاحب خودروهای دیزلی کند.

 

  • اطلاعات 19آبان 1360
  • اطلاعات 19آبان 1370
  • اطلاعات 19آبان 1380
  • اطلاعات 19آبان 1390
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید