نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ ۵ برش از 3 آذر آغاز هر دهه

بررسی طرح کنترل قیمت‌ها در مجلس/ خداحافظی فرانسه با فرانک/ قیمت انواع لپ‌تاپ

کدخبر: ۳۷۴۷۷۰
​​​اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات سوم آذر در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است: خداحافظی فرانسه با فرانک/ قیمت انواع لپ‌تاپ
 بررسی طرح کنترل قیمت‌ها در مجلس/ خداحافظی فرانسه با فرانک/ قیمت انواع لپ‌تاپ

به گزارش اقتصادنیوز تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است.

اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم.روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

سوم آذر 1350؛ بازار بحرین خواهان مصنوعات ایرانی 

بازرگانان بحرینی صبح و بعد از ظهر دیروز از دو واحد تولیدی و صنعتی اطراف تهران بازدید نمودند و از نزدیک با کمیت و کیفیت کالاهای ساخت ایران آشنا شدند. بازرگانان بحرینی همچنین دیروز در مرکز توسعه صادرات اولین روز مذاکرات خود را برای خرید کالاهای ایران شروع کردند.

بازرگانان بحرینی دیروز از نزدیک پیشرفت‌های ایران را از جهات مختلف ضمن بازدید از نمایشگاه پیشرفت استان‌ها ستودند و اکثر آنان در بازدید خود اظهار داشتند که صنایع ایران تحول شایان توجهی یافته و مصنوعات ایرانی از لحاظ دقت در ساخت و ظرافت و استحکام کاملا جالب و مطلوب بازار بحرین تشخیص داده شد.

سوم آذرماه 1360؛ حراج 5 هزار قطعه‌ فرش دولتی

حدود 5 هزار قطعه فرش دولتی از اواسط آذرماه جاری به معرض حراج گذاشته خواهد شد. در دومین حراج شرکت‌ سهامی فرش اکثر فرش‌ها در رده‌ای است که می‌تواند مورد استفاده خانواده کارمندان دولت و افراد کم‌درآمد قرار گیرد. پرویز حاتمی یکی از اعضای کمیسیون حراج فرش‌های دولتی گفت: در رابطه با لایحه قانونی شورای انقلاب، فرش‌های ادارات و سازمان‌های دولتی توسط شرکت سهامی فرش، جمع‌آوری و قرار بر آن شد که به فروش برسد.

وی افزود: با توجه به وضعیت مساعد پایان سال 59، این شرکت اقدام به حراج فرش‌های دولتی کرد و در اجرای این برنامه موفق شد 2600 قطعه فرش را به مبلغ 430 میلیون ریال به فروش برساند که تاکنون 350 میلیون ریال از این مبلغ به حساب 100 بنیاد مسکن واریز شده است.

سوم آذرماه 1370؛ الگوی مسکن در تهران 75 مترمربع زیربنا تعیین شد

شورای عالی الگوی مصرف، الگوی مسکن را برای تهران و شهرهای بالای یک میلیون نفر جمعیت بر مبنای 75 مترمربع زیربنا و برای سایر شهرها و مناطق 100 مترمربع زیربنا تعیین کرد.

در دوازدهمین جلسه این شورا که صبح دیروز در حضور حجت‌الاسلام والمسلمین هاشمی رفسنجانی رئیس‌جمهوری تشکیل شد، مقرر شد اولویت حمایت‌های دولت در زمینه مسکن با واحدهایی باشد که در چارچوب الگوی بالا هستند.

بررسی طرح کنترل قیمت‌ها در مجلس

طرح کنترل قیمت‌ها به تصویب کمیسیون مربوطه رسیده است و به زودی در مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گیرد.

حجت‌الاسلام بیات، نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی که دیروز برای شرکت در گردهمایی تعاونی‌های استان زنجان به این منطقه سفر کرده بود، گفت: در این طرح موارد خاصی به‌عنوان کالای اساسی زیربنایی و موردنیاز مردم نام برده شده و ضابطه و معیارهایی برای نرخ‌گذاری آنها تعیین شده است.

وی اظهار کرد: در این طرح که در دو هفته آینده تصویب خواهد شد و برای اجرا در اختیار دولت قرار خواهد گرفت. معیار و ضابطه نرخ‌گذاری و تعیین سود به‌گونه‌‌ای تنظیم و تعیین شده است تا در آینده قیمت اقلام ذکر شده بی‌رویه بالا نرود.

سوم آذر 1380؛ خداحافظی فرانسه با فرانک

 فرانسه به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین اعضای پول واحد اروپایی (یورو) چهار میلیارد و 700 هزار سکه و اسکناس «یورو» را در بین بانک‌های این کشور توزیع کرده است.

به گزارش منابع خبری فرانسه، از این مقدار سه میلیارد و 300 هزار یورو به بخش تجاری و یک میلیارد و 400 هزار یورو از 15 دسامبر در اختیار بخش خصوصی قرار خواهد گرفت.

«یورو» که براساس مصوبه نشست سران اتحادیه اروپایی در شهر ماستریخت هلند در سال 1994 میلادی، تحقق می‌یابد از یازدهم دی‌ماه سال‌جاری جایگزین پول 12 کشور اتحادیه اروپایی خواهد شد.

فرانسه نیز از اول ژانویه سال 2002 میلادی برای همیشه با واحد پول رسمی خود فرانک وداع کرده و «یورو» را به عنوان واحد پول جدید جایگزین می‌کند.

سوم آذر 1390؛ سوالات ارزی بخش خصوصی از تصمیم‌سازان

رئیس اتاق بازرگانی تهران در همایش سراسری اقتصاد ایران 10 سوال ارزی از منظر بخش خصوصی را پیش‌روی برنامه‌ریزان اقتصادی کشور قرار داد.

یحیی آل‌اسحاق پرسید: آیا تلاطم نرخ ارز در کشور نشانگر فضای مناسب برای ارز است یا تاثیر معکوس دارد؟ آیا این شرایط و تداوم آن موجب شکاف پس‌انداز و سرمایه‌گذاری نخواهد شد یا اینکه بی‌اثر است؟ آل‌اسحاق گفت: آیا برآورد تقاضای حدود 20 میلیارد دلاری برای کارکرد غیرتجاری ارز شاهدی بر رشد سفته‌بازی نیست و از نشاط اقتصادی نشات می‌گیرد؟ چند نرخی شدن ارز موجب تشدید و گسترش فساد نخواهد شد؟ و اینکه آیا تداوم ارز چند نرخی، عامل گسترش دخالت دولت در امر تولید نخواهد بود؟ وی با اشاره به اینکه با بزرگ‌تر شدن دولت، حضور بخش خصوصی کمرنگ خواهد شد، اضافه کرد: آیا این شرایط به موازات تاخیر در اعلام نرخ‌های اقتصادی برای بهبود فضای کسب‌و‌کار مناسب است و اینکه شرایط موجود وضعیت مناسبی برای دستیابی به رشد مستمر اقتصادی ایجاد می‌کند؟

1300 پروژه پیش‌روی سرمایه‌گذاران خارجی

 برنامه‌ریزی برای اجرای بیش از 1300 پروژه در بخش نفت و گاز، انرژی و نیرو، صنعت، کشاورزی، حمل‌و‌نقل، شهرسازی و گردشگری به ارزش 120 میلیارد یورو باعث شده که مسوولان اجرایی کشور علاوه‌بر سرمایه‌های داخلی، با برگزاری همایشی در صدد جذب و تشویق سرمایه‌گذاران خارجی برای حضور در این پروژه‌ها شوند.

محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور با بیان اینکه موضوع اقتصاد در طول تاریخ به‌ویژه امروز از مهم‌ترین مسائل پیش‌روی جامعه بشری است، اعلام کرد: اقتصاد به‌گونه‌ای است که آحاد بشریت با آن سروکار دارند.

وی با تاکید بر اینکه در حاکمیت عدالت همه سود می‌برند، گفت: در حال حاضر بیش از 3 میلیارد نفر از 7 میلیارد نفر در کل جهان در فقر به سر می‌برند، اگر عدالت باشد فقیری وجود نخواهد داشت. ازسوی دیگر وقتی همه در فعالیت‌های سازنده اقتصادی مشارکت کنند، همه از آن سود خواهند برد، حتی کسانی که با چپاول ملت‌ها فکر سود بیشتر هستند.

رئیس‌جمهور ادامه داد: نمی‌شود که چند کشور خود را مالک دنیا بدانند و حتی چند گروه سرمایه‌دار برای پر کردن جیب خود انسان‌ها و نیز فرهنگ و محبت را نابود کنند.

اخراج سفیر انگلیس در برابر تحریم بانک مرکزی

نمایندگان مجلس با دو فوریت طرحی موافقت کردند که در صورت تصویب نهایی، وزارت خارجه را موظف می‌کند ظرف دو هفته روابط سیاسی با بریتانیا را به سطح کاردار تنزل دهد.

این احتمالا نخستین واکنشی است که علی لاریجانی، رئیس مجلس روز سه‌شنبه به غرب وعده داده بود در پاسخ به تحریم‌های جدید باید منتظرش باشند. تحریم‌هایی که در چارچوب آن، دولت انگلیس کلیه مبادلات مالی خود با ایران را قطع و بانک مرکزی را تحریم کرد.

نظر شمس‌الدین حسینی و بهمنی درباره تحریم‌ بانک مرکزی

 شمس‌الدین حسینی، وزیر امور اقتصاد و دارایی درخصوص تحریم اخیر بانک مرکزی ازسوی برخی کشورهای غربی تاکید کرد: این سیاست‌ها به هیچ وجه کارآیی ندارد و مردم آن کشورها از سیاست‌های دولت‌هایشان تبعیت نمی‌کنند؛ به‌عنوان نمونه اگر یک تاجر انگلیسی احساس کند که منافع وی ایجاب می‌کند روابط تجاری‌اش را متوقف نخواهد کرد.

وی افزود: تحریم بانک مرکزی برای آنها یک گزینه ناکام است و ایران خود را برای شیطنت‌های آنها آماده کرده است.

محمود بهمنی، رئیس‌کل بانک مرکزی نیز در واکنش به موضوع تحریم بانک مرکزی ازسوی انگلیس اظهار کرد: مدت‌هاست ایران با انگلیس رابطه بانکی به‌ویژه در سطح بانک مرکزی ندارد و طرح چنین موضوعاتی کاملا غیرکارشناسی، غیرحرفه‌ای و غیربانکی است و اینکه یک کشور چنین تصمیمی بگیرد، نمی‌تواند مبنای جهانی داشته باشد.

 

قیمت انواع لپ‌تاپ ) 2/9/90)

برند

مدل

پردازنده

رم

هارددیسک

صفحه نمایش

قیمت (تومان)

اپل

MC968

intel core i5

2GB

64 GB

6/11

1.560.000

اپل

MC723

intel core i7

4GB

750 GB

4/15

3.080.000

سونی

EE43FX

AMD Dual core 25 GHZ

4GB

640 GB

5/15

900.000

سونی

SA21

intel core i5

4GB

500 GB

1/13

1.803.000

Dell

5110

intel core i3

3GB

500 GB

6/15

837.000

Dell

5110

intel core i5

4GB

640 GB

6/15

980.000

 

 

 

  • اطلاعات 3آذر 1350
  • اطلاعات 3آذر 1360
  • اطلاعات 3آذر 1370
  • اطلاعات 3آذر 1380
  • اطلاعات 3آذر 1390
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید